Gyurkity Péter

SpaceX: jön a többszöri felhasználás

Most először használnak fel újra egy rakétát, ami fontos mérföldkő a költségek leszorításában.

A SpaceX fellövéseiről az elmúlt hetekben is folyamatosan beszámoltunk, így a téma iránt érdeklődők jól tudják, hogy itt némi változás történt a menetrendben. A szigorúbb vizsgálatok, illetve a kilövőállás helyreállítása miatt néhány héttel eltolták az első újraindítást, most azonban már nagyon közel vagyunk ehhez.

A kifejezés némileg megtévesztő lehet, ezért gyorsan szögezzük le, hogy a rakéta első fokozatának többszöri felhasználásáról van szó, amelyet a cég már indulása óta tervez. Ez kiemelten fontos szempont a költségek mérséklése terén, ám itt nagyon komoly kockázatokkal is számolnunk kell, hiszen a rakéták esetében egyetlen indítás is súlyos problémákat vet fel, a többszöri felhasználás pedig (természetesen) tovább növeli annak rizikóját, hogy valamilyen probléma merül fel az indítás és az emelkedés során. Ez persze nem tántorítja el Musk csapatát az eredeti elképzelés megvalósításától, így néhány héten belül ismét útnak indul egy korábban visszahozott Falcon 9, mégpedig a luxemburgi SES SA műholdjával.


A SpaceX az elmúlt másfél évben az első lépcsők visszahozására koncentrált, itt pedig végül teljes sikert értek el. 2015 végén a szárazföldre szállt le egy rakétájuk, 2016-ban pedig sikerült rutinműveletté varázsolni a drónhajóra történő leszállást, amely korábban többször meghiúsult. Idén összesen 6, korábban már repült Falcon 9 újbóli bevetésére kerül sor, így ha esetleg némelyik próbálkozás kudarcba fullad, bőven lesz még további alkalom az ismétlésre.

A cég egyébként 4,2 milliárd szerződést kötött a NASA-val, amely a Nemzetközi Úrállomás utánpótlását, valamint az űrhajósok szállítását is tartalmazza. Idén a Dragon kapszula második változatát legénység nélkül küldenék az ISS-re, ezt 2018 második negyedévében követné az első legénység.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #3
    Köszönöm a választ!
  • gaszton421 #2
    Az első fokozat teszi ki az indulítórakéta árának több mint 75%-át, ennek újrahasznosításakor a begyűjtés, tesztelés, karbantartás, és az őzemanyaggal újratöltés árával kell kalkulálni. az egyi begyűjtött fokozatok közül nem mindegyik fokozat fog repülni, egy részüket tesztelési céllal használják fel, az igazi újrahasznosítható veziója a Falcon 9 első fokozatának a Block 5 verzió lesz amikb. az év második felében repül először, némi teljesítménynövelésen kívül olyan módosításokat tartalmaz amiket az eddigi tapasztalatokra alapoznak és a hatékonyabb újrahasznosítást teszik lehetővé. A tervek szerint ennek a verziónak már kb 10-14x újrahasznosítható a elsö fokozata, a teljes indítási indítási árnál kb. 30-50% árcsökkenés várható, becslések szerint 2020 körül egy Falcon 9 indítás a mostaninál kb. 10-20%-al nagyobb maximális hasznos teher esetén is kb. 30 millió lehet.
  • NEXUS6 #1
    Azért kíváncsi lennék, hogy ez mennyivel is csökkenti a költségket? Ja, meg hogy egy első fokozatot max hányszor tudnak felhasználni?