Gyurkity Péter
Indul az óceáni szemét összegyűjtése
Egyelőre kísérleti jelleggel, de idén már üzembe helyezhetik az első kisebb rendszert.
Az óceánok felszínén lebegő hatalmas szeméthegyek visszatérő témának számítanak a sajtóban, a fejleményekről mi is igyekszünk folyamatosan beszámolni. Egy holland vállalkozó projektje lassan eljut a végső fázisba, a tavaszra tervezett kísérlet után ugyanis indulhat az üzembe helyezés.
A The Ocean Cleanup névre keresztelt projekt azon az ötleten alapul, hogy pusztán a felszínen lebegő műanyag hulladékot kell begyűjtenünk, ezt pedig viszonylag egyszerűen is megoldhatjuk anélkül, hogy a vízben úszkáló állatokra bármilyen veszélyt jelentenénk. A V-alakot formázó méretes szerkezet egyfajta gyűjtőkosárként funkcionál, hiszen a széleken megfogott szemetet a középpontba tereli, ahol jóval könnyebben megoldható annak felszedése és elszállítása, amint összejött a kívánt mennyiség. A kísérleti fázisban 100 méretes "karokkal" kezdenék meg a munkát, ezt Hollandia partjaitól nem messze vetnék be, míg az első véglegesnek szánt példány (amely méretében még mindig jóval kisebb lesz) egy japán sziget mellett állhat szolgálatba még idén, ahol a helyiek már rendelkeznek újrafeldolgozó üzemmel.
A probléma jelentőségét jól mutatja, hogy egyes becslések szerint jelenleg több mint 5 billió műanyag termék lebeg az óceánok felszínén, mégpedig öt nagyobb gócpontban. Eddig az erőfeszítéseket hajók alkalmazására és a helyszíni begyűjtésre koncentrálták, ez azonban évtizedekig is eltarthat, arról nem is beszélve, hogy évente 8 millió újabb szemétdarabbal bővül az állomány. Amennyiben a japán partoknál bevetett példány hozza az elvárt szintet, a következő lépés egy jóval nagyobb, 100 kilométeres karokkal ellátott változat kihelyezése lenne a Hawaii-szigetek és Kalifornia állam között, amely már érzékelhető hatással lesz a folyamatra.
A környezeti károk mellett ez egyben költségmegtakarítást is eredményezne, hiszen az ENSZ becslése szerint évente 13 milliárd dollárba kerül a halászatnak és a turizmusnak okozott kár, amibe a népszerű tengerpartok takarítása is beletartozik. A kisebb példány költsége ehhez képest néhány millió dollár lenne, a 2020-ra tervezett nagyobbik változat azonban már 300 millió dollárt is felemészthet.
Az óceánok felszínén lebegő hatalmas szeméthegyek visszatérő témának számítanak a sajtóban, a fejleményekről mi is igyekszünk folyamatosan beszámolni. Egy holland vállalkozó projektje lassan eljut a végső fázisba, a tavaszra tervezett kísérlet után ugyanis indulhat az üzembe helyezés.
A The Ocean Cleanup névre keresztelt projekt azon az ötleten alapul, hogy pusztán a felszínen lebegő műanyag hulladékot kell begyűjtenünk, ezt pedig viszonylag egyszerűen is megoldhatjuk anélkül, hogy a vízben úszkáló állatokra bármilyen veszélyt jelentenénk. A V-alakot formázó méretes szerkezet egyfajta gyűjtőkosárként funkcionál, hiszen a széleken megfogott szemetet a középpontba tereli, ahol jóval könnyebben megoldható annak felszedése és elszállítása, amint összejött a kívánt mennyiség. A kísérleti fázisban 100 méretes "karokkal" kezdenék meg a munkát, ezt Hollandia partjaitól nem messze vetnék be, míg az első véglegesnek szánt példány (amely méretében még mindig jóval kisebb lesz) egy japán sziget mellett állhat szolgálatba még idén, ahol a helyiek már rendelkeznek újrafeldolgozó üzemmel.
A probléma jelentőségét jól mutatja, hogy egyes becslések szerint jelenleg több mint 5 billió műanyag termék lebeg az óceánok felszínén, mégpedig öt nagyobb gócpontban. Eddig az erőfeszítéseket hajók alkalmazására és a helyszíni begyűjtésre koncentrálták, ez azonban évtizedekig is eltarthat, arról nem is beszélve, hogy évente 8 millió újabb szemétdarabbal bővül az állomány. Amennyiben a japán partoknál bevetett példány hozza az elvárt szintet, a következő lépés egy jóval nagyobb, 100 kilométeres karokkal ellátott változat kihelyezése lenne a Hawaii-szigetek és Kalifornia állam között, amely már érzékelhető hatással lesz a folyamatra.
A környezeti károk mellett ez egyben költségmegtakarítást is eredményezne, hiszen az ENSZ becslése szerint évente 13 milliárd dollárba kerül a halászatnak és a turizmusnak okozott kár, amibe a népszerű tengerpartok takarítása is beletartozik. A kisebb példány költsége ehhez képest néhány millió dollár lenne, a 2020-ra tervezett nagyobbik változat azonban már 300 millió dollárt is felemészthet.