Gyurkity Péter

NASA-igen a mikrohullámú hajtóműre

Az űrügynökség az előzetes tesztelés pozitív eredménye után rábólintott a mikrohullámú alternatívára.

A NASA a múlt héten tette közzé saját tesztelésének eddigi eredményeit, amelyek alapján kijelenthető, hogy a hagyományos rakéták leváltására szánt mikrohullámú hajtómű valóban életképes alternatívát jelenthet. Az ehhez szükséges tolóerőtől ugyan még nagyon messze vagyunk, ám az alacsonyabb szinteken azt legalább sikerült igazolni, hogy a fejlesztés valóban működik.

A dokumentumból kiolvashatjuk, hogy a mikrohullámú hajtómű által kínált két fontos előny a viszonylag kis súly, illetve a hajtóanyag nélkül történő működés. Az eddig használt hagyományos rakéták esetében éppen ezek jelentik a legnagyobb akadályt, hiszen minél nagyobb és nehezebb az általunk alkotott űrjármű, annál bonyolultabb feladatnak bizonyul a szökési sebesség elérése, márpedig az üzemanyag maga is további súlyt jelent. Jellemző, hogy az időközben visszavonult űrsiklók által használt hatalmas narancssárga tartály több mint 700 tonnát nyomott, az ebben tárolt folyékony hidrogén és az oxigén azonban elengedhetetlen volt a főhajtómű üzemeltetéséhez.

A most tesztelt és jóváhagyott mikrohullámú hajtómű a brit Roger Shawyer munkáján alapul, amely annak idején EmDrive néven mutatkozott be. Az amerikai Guido Fetta alkotása ehhez nagyon is hasonló, bár a kivitelezésben tapasztalható némi eltérés. A működési elv azonban azonos: egy zárt konténerben mikrohullámok a korábban üresnek vélt űrben folyamatosan keletkező és eltűnő részecskékkel (valamint a konténer falával) „ütköznek”, erre támaszkodva fejtenek ki tolóerőt. Erre jelenleg „kvantumvákuum virtuális plazma” néven hivatkoznak, bár nyilván a jövőben igyekeznek majd egy egyszerűbb elnevezést találni a jelenségre.

A kísérleti hajtómű nem sok mindent tudna felemelni egy kilövőállomásról, az itt eddig elért 30-50 mikronewton tolóerő ugyanis ehhez nagyon kevésnek bizonyulna. Azzal azonban, hogy a NASA rábólintott az elképzelésre és saját tesztjein igazolta annak érvényességét, megnyílhat az út az alternatíva gyorsabb fejlesztése és tökéletesítése irányába. Itt fontos lesz a valódi vákuumban történő üzemelés, hiszen a földi körülmények közötti teszteken a legkisebb eltérés is nagy változást eredményezhet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • DaemoonHunter #33
    "Vákuumban" is működik.
    Sőt, nagyságrendekkel nagyobb tolóerőt is lehet produkálni vele (párszáz N nagyságrend). Pontosabban azzal, amit munkára fogunk.
    Ha érdekel a dolog küldök publikációt.
  • w123 #32
    http://emdrive.com/sciencemissions.html

    Nagyságrendileg igen, de az EmDrive doksit pedig a post írását követően olvastam át. Valószínűsítem, az angolok még a kínaiak nélkül is több elrendezéssel több mérést végeztek, és jobban sikerült kitapogatniuk az optimális elrendezést, mint az amerikaiak.

    Ilyen kvázi egyszerű eszköz esetében meglepőnek tartom, hogy korábban nem futott rá valaki a jelenségre véletlenül elméleti vagy kísérleti úton.

    Viszont, ha nincs abszolút vonatkoztatási rendszer, nem értem, miért okozza az eszköz gyorsulása a tolóerő végérvényes csökkenését.
  • Inquisitor #31
    Eredeti EmDrive doksiban nem egy 730W-os ionhajtóművel volt összehasonlítva egy 730W-os EmDrive-val? Ott a 730W-ból 880mN rémlik, ezek szerint a NASA verziója gyengébb? Persze ott is az volt a lényeg, hogy az EmDrive tömege a töredéke volt csak.
    Utoljára szerkesztette: Inquisitor, 2014.08.10. 23:33:40
  • w123 #28
    http://www.wired.co.uk/news/archive/2013-02/06/emdrive-and-cold-fusion

    Nem tudom, a wired mennyire vehető komolyan, és azt sem, a hidegfúziónak mi köze a hajtóműhöz.

    De.

    "The latest paper describes their latest thruster and gives the test results in details, showing that with a couple of kilowatts of power they can produce 720 mN (about 72 grams) of thrust."

    Amennyiben valaki a fordítások és újraközlések során nem keverte össze a mikro és a milli prefixumot, és, ez az eredmény igaz, akkor valószínűsítem, a jelenséget nem a meleg levegő és nem az ionszél okozta, a föld mágneses mezejével való kölcsönhatás mértékének meghatározására meg csak gondoltak. (Laikus fejjel megfelelő eljárásnak tűnik az eszköz elforgatása és az ébredő erő kimérése a klf. elforgatott helyzetekben.)

    Emellett, ha ezek az eredmények igazak, az eszköz jelen állapotában is a legalkalmasabb űrbéli hajtómű.
    Utoljára szerkesztette: w123, 2014.08.10. 17:06:51
  • NEXUS6 #27
    elektronikát = elektrodinamikát
  • NEXUS6 #26
    Az eszközt, azt hiszem a nagyobb energiájú kínai kísérletnél sem tesztelték vákuumban, így nagyvalószínűséggel egy ionszél, vagy a Föld márneses mezejével történő kölcsönhatás, esetleg asszimetrikus melegedés okozta áramlás hatását mérhették.

    Ha vákuumban is jön a jelenség, akkor persze az eredeti elv lehet a nyerő. Csak ugye abból is van kettő. Az egyik gyakorlatilag az elektronikát leíró Maxwell egyenletek egyfajta spec körülmények közötti értelmezéséből jön, ez makrofizikai ok, és nagyjából tényleg sérti az impulzus megmaradás elvét.. A másik a cikkben is említett virtuális részecskékkel történő kölcsönhatásból vezeti le az erőt, ami kvantumfizikai magyarázatot ad, és talán nem sérti az impulzus megmaradás tételét.

    Olyan a helyzet mint a lifternél, a NASA-nál találtak egy jelenséget, elkezdték vizsgálni, az ufófanok rákattantak, de igazából a magyarázat egyáltalán nem egzotikus, bár ha marha sok elektromos energiánk lenne, akár még gyakorlati haszna is lenne. Bár igazából nem igazán különbözik a dolog egy sima szobai levegőionizátortól.
  • kvp #25
    Az angol szovegben leirjak, hogy ket valtozatot teszteltek. Az egyiknek nem kellett volna mukodnie, mert kihagytak belole a talalmany lenyeget. Ennek ellenere mindketto ugyanakkora toloerot produkalt. A nasa a teszt utan hazakuldte a feltalalot, hogy gondolja at es jojjon vissza kesobb.

    A hajtomu valoszinuleg a levegot hasznalta, esetleg a Fold gravitacios terevel interferalt. Egy jol felepitett elektromagnes ugyanis kepes merheto erot kifejteni a bolygonk magneses tereben. (lasd: elektromagnes alapu iranytu)

    Egyebkent a mikrohullamu hajtomuveknek lenne ertelme, de persze hajto kozeg felhasznalasaval. Peldaul legkori levegot melegitve plazma szintre nagyon jo ramjet-et lehetne epiteni beloluk. Ugyanez a hajtomu az urbe erve vasimr-kent mukodhet tovabb a magaval vitt hajtogazt hasznalva. Az energiaforras lehetne egy kisebb fisszios atomreaktor is. Elonye, hogy nem szennyezne ugy mint a regi nuklearis ramjet-ek, tehat normal uzem kozben nem huz maga utan radioaktiv csikot. (csak egy plazma csikot, de olyan villamlas hatasara is letrejon) A fenti kiserletben sajnos nem ezt teszteltek, hanem a mar emlitett amatol feltalalo sajat talalmanyat, amihez meg vezerlo elektronika sem volt. (kezzel allitgatta a frekvenciat, hogy tortenjen valami)
  • gforce9 #24
    Ja még annyi, hogy a forgás nagy valószínűséggel nem lesz a nyerő ötlet. Mert egy álló és egy forgó testnek valóban más a gravitációs hatása, de ezt már kimérték és stimmel az einsteini elmélettel.

    http://hu.wikipedia.org/wiki/Gravity_Probe_B

    "ő" volt aki kimérte
  • gforce9 #23
    Érdekes ez. Amikor párszáz évvel ezelőtt Newton kitalálta, hogy 2 test a "semmin" keresztül csak úgy vonzza egymást nagy messzeségből, magát Newtont is zavarta. De úgy volt vele, majd az utánajövők megtalálják a miértet. Azóta sincs meg. Mégis, mindenki mostmár elfogadja, hogy ez így van és kész. Az elektromosan semleges testek vonzzák egymást. Hogy miért? Tudja a búbánat. Manapság az az elképzelhetetlen, hogy van olyan anyag, aminek csak gravitációs kölcsönhatása van a normál anyagra és inkább hagyományosabb magyarázatot keres az ember erre is. Aztán lehet, hogy ebben a kérdésben is maradunk lényegében ott ahol most. Leírni le tudjuk, de hogy pontosan miafranc is az, az lehet rejtély marad, mint a gravitáció.
  • Vol Jin #22
    Ja, még annyi, hogy az elektront hullámként kezeljük, nem pontként.