Ötvös Tibor
Wolfenstein: The New Order mega-előzetes
A Bethesda Softworks úgy döntött, hogy ideje leporolni a kultikus Wolfenstein címet és visszahozni a köztudatba. A kiadó azonban nem az id Softwaret jelölte ki fejlesztőnek, hanem az egykori Starbreeze Studios alkalmazottaiból álló MachineGamest.
Egy kis történelem
A Wolfenstein története egészen a '80-as évek elejéig nyúlik vissza. A Muse Software 1981-ben jelentette meg, még Commodore 64-re a Castle Wolfenstein címet kapott alkotást, majd még ugyanebben az évben a folytatásnak szánt Beyond Castle Wolfensteint is. A csapat '87-ben bezárt és ezután lépett a képbe az id Software. A fejlesztők a '91-es Wolfenstein 3D megjelenésével történelmet írtak és tudtukon kívül egy új műfajt hoztak létre: az FPS-t.
Ha nincs Wolfenstein 3D, akkor valószínű nincs Doom, Quake vagy akár Call of Duty sem. Mindenesetre az új megoldásokat alkalmazó játék rögtön milliós rajongótábort szerzett magának, melyet a '92-ben megjelent, az előzményeket bemutató Spear of Destiny csak tovább növelt. Ezután meglepetésre egy elég nagy szünet következett, mivel a Return to Castle Wolfenstein csak 2001-ben látott napvilágot.
Az Activision logójával ellátott FPS a '91-es klasszikus remakeje volt, melyben ezúttal Heinrich Himmler személyes projektje, az SS Paranormális Részlegének fejlesztése B.J. Blazkowicz célpontja. A fejlesztést már nem az id végezte, ők csak producerként felügyelték a projektet. A munkálatokat a Gray Matter Interactive és a Nerve Software (szóló kampány) valamint a Splash Damage (multi) tudhatta magáénak és a végeredmény nagyon jó lett.
Mindez nem mondható már el a 2009-es Wolfensteinről, melyet a Raven készített és még a legvérmesebb rajongók is maximum egy elfogadható alkotásnak nevezik. A sztori egyébként egyenes folytatása volt az elődnek, melyben B.J. Isenstadt városában "nyomoz" az újabb paranormális kutatások miatt.
És már el is érkeztünk 2013-hoz. A Bethesda elég sokáig hintette el az infókat a titokzatos projektjéről, melyről páran már az elején rögtön tudták, hogy a Wolfenstein új része készül (a legtöbben a Fallout 4-re tippeltek), de végül a héten hivatalosan is leleplezték a Wolfenstein: The New Order címet kapott epizódot.
Egy gonosz világ
"Míg távol voltam, lángba borult a világ. Ez már nem háború volt; egy újraértelmezés" - hallható a bemutatkozó trailerben. Ezt pedig nem más mondja, mint B.J. Blazkowicz, a széria főhőse, a legendás náci-gyilkos. A The New Orderben B.J. még egyszer utoljára (!!) szembeszáll ősi ellenfeleivel, de ezt már nem a II. világháború idején teszi. A játék a '60-as években veszi fel újra a fonalat, B.J. két évtizedig volt távol, a nácik pedig megnyerték a háborút.
A világ ennek megfelelően teljesen megváltozott. Az Eiffel-torony és a Big Ben is mára SS tulajdonná vált, egész Európa a Harmadik Birodalom kezében van. Ez az új világ pedig elég nagy szabadságot adott a fejlesztőknek abban, hogy olyan eszközöket, ellenfeleket, járműveket hozzanak be a játékmenetbe, melyek egy "korhű" univerzumban nem állnák meg a helyüket.
Amnézia... Mi más?
B.J. a játék elején egy titkos küldetésre indul, mely azonban nagyon balul sül el és a Balti-tenger partjainál sodródik a szárazföldre. Nem emlékszik, ki ő és hogyan került ide. A következő másfél évtizedet a közeli Elmeintézetben tölti, ahol megpróbálja visszanyerni a tudatát és képességeit. Ezzel a momentummal magyarázzák azt a készítők, hogy hova tűnt hősünk és miért is nyerhettek a németek.
Azt azonban hamar megtapasztaljuk, hogy a nácik nincsenek tekintettel a mentális bajainkra és miután leigázták az egész világot, tudomást szereznek B.J hollétéről. Ezzel azonban csak azt érik el, hogy hősünk hirtelen mindenre visszaemlékszik és megszökik Anya nővér társaságában az épületből - előtte persze megmutatja, mire is képes. Anya ezek után folyamatosan jelen lesz az életünkben, mivel együtt csatlakozunk az Ellenálláshoz, ráadásul B.J. bele is szeret.
A MachineGames határozott célja volt, hogy érdekes és emlékezetes karakterekkel töltsék meg az univerzumot. Épp ezért még a legutolsó mellékszereplőre is nagyon odafigyeltek és nem spóroltak az esetlegesen kialakulandó érzelmi kötődések dramatikus elvágásával sem. Ez rögtön az első, intézetes küldetésben is megjelenik, ahol kettő, hősünkhöz láthatóan közel álló ápolt esik áldozatául az első gonosztevőnek, akit megismerünk.
Frau Lehrerin, ich melde Ihnen...
Frau Engel (vagyis inkább Engel asszony) az első, felsőbb kategóriás gonosztevő, aki B.J. útjába kerül - vagyis inkább szándékosan áll elé. Engel az, aki leteszteli hősünket, ő jön rá, hogy kik is vagyunk valójában és ezért neki köszönhetjük az emlékezetünk visszatértét is. Utóbbi tette talán még virágért is kiáltana, ám a két barátunk haláláért is felelős hölgynek inkább egy kibiztosított gránátot adnánk.
Engel igen összetett személyiség lesz és ez a komplexitás jól illeszkedik abba a törekvésbe, melyet a fejlesztők célul tűztek ki maguk elé. A "nácik gonoszak" megoldás helyett megpróbálják megmutatni, hogy miért is viselkedtek úgy ezek az emberek, ahogy. Engel például egy szexuális vadállat, egy domina. Egyszerűen élvezi a Birodalomban betöltött szerepét, az Ária lét előnyeit, a gyilkolást... ráadásul van egy Bubi nevű fiúja is, aki szintén megjelenik vele az épületben és akivel úgy is bánik, ahogy ezt egy dominától elvárnánk.
B.J. kalandozik
A fejlesztők szeretnének az eredeti Wolfenstein 3D játékmenetéhez is visszakanyarodni, ami annyit jelent, hogy nagyjából fele-fele arányban lesznek akciók és kalandozós elemek. Az előbbire később visszatérünk, most kicsit a kalandos vonalat vesézzük ki. A körülöttünk lévő világ rengeteg érdekességet tartogat nekünk, melyet fel is fedezhetünk.
Ez nem azt jelenti, hogy egy teljesen szabadon bejárható területtel bíró alkotást kapunk, pusztán csak nem áradnak ránk folyamatosan az ellenfelek és így lesz időnk körbenézni és a dokumentumokból valamint az NPC-kel való társalgásból kideríteni, milyen is ez a világ.
B.J. akcióba lendül
Bár a '60-as években járunk, az alternatív idővonalnak köszönhetően a svéd csapat szabadjára engedte a fantáziáját a fegyverek és az ellenfelek terén. A megszokott és bevált sima gépkarabélyok mellett számtalan, a készítők által kitalált lézerfegyvereket és hasonló, többnyire sci-fikben látott gyilkolóeszközt kapunk majd. B.J. képes egyszerre két fegyverrel is tüzelni és szerencsére ez nem korlátozódik a kis lőfegyverekre. Amit egy kézben elbírunk, abból egyszerre kettővel is oszthatjuk az áldást.
A környezetünk teljesen rombolható lesz és ezzel mindig számolnunk kell majd nekünk is. Mivel elég komoly erejű fegyverek lesznek a programban, így egy-egy fedezék csak pillanatokig keltheti bennünk azt az érzést, hogy biztonságban vagyunk. Pár találat után azonban jobban hasonlít majd egy szitára mint egy betonfalra és akkor már ideje lesz eltűnni onnan.
Ennek ellenére nincs fedezékrendszer a programban, mindössze le tudunk guggolni egy kisebb tárgy mögé és várni. B.J. tud azonban sprintelni és becsúszni is, ami nagyon hasznos lesz. A fejlesztők szerint ugyanis a Wolfenstein játékok mindig is a mozgásról szóltak, nem várhatunk ölbe ttt kézzel egy fedezék mögött, hogy majd odasétálnak hozzánk és leszedhetjük őket. Aktívnak kell lennünk, folyamatosan mozgásban kell maradni, nem lehet megállni.
A kihajlás visszatér, ráadásul itt is kapunk újítást. Számtalan filmben láthattuk már ugyanis azt a megoldást, hogy hősünk egy autó vagy ágy alól először bokán lövi ellenfelét, majd miután összeesik, végez vele. Nos, erre B.J. is képes lesz.
Robot robot hátán
Az ellenfeleink is többfélék lehetnek majd. Adott természetesen az alap katona, komolyabb tűzerő és védelem nélkül és ennek a fejlettebb verziói. Az igazi újdonságot azonban a robotok megjelenése jelenti. Ebben az elképzelt világban a nácik a mechanikai terén mutatott újdonságaiknak köszönhetően nyerték meg a háborút és tartják uralmuk alatt egész Európát.
És gondolom mondanom sem kell, hogy alaposan meggyűlik majd velük a mi bajunk is. A repkedő drónokkal még nem lesz akkora gond, bár gyorsak és nehéz eltalálni őket. Ám a kutyára és az Alienben látott Xenomorphra is hasonlító Robodog, illetve a trailerben látott hatalmas Mech legyőzéséhez elég komoly fegyverarzenálra és bizonyos taktikára is szükségünk lesz. Jó hír (már ha az), hogy alkalmanként mi is bepattanhatunk majd egy nagyobb Mechbe és akkor aztán irthatjuk az ellent rendesen.
No multi
A The New Order nem csak a Földön nyújt majd kihívást a számunkra. A sztori szerint, melyet szép fokozatosan ismerünk majd meg, a nácik voltak az elsők, akik eljutottak a Holdra. És gondolom az eddig leírtakból is kiolvasható, hogy a csapat kimondottan a szóló kampányra helyezte a hangsúlyt. Ez mondjuk annyira nem meglepő, hiszen korábbi alkotásaik, a The Chronicles of Riddick vagy a The Darkness első része is ezen a téren ütött nagyot.
Épp ezért a multiplayer mód, mint olyan a Wolfenstein: The New Orderben nem létezik. És tegyük hozzá, hogy nem csak az időt húzzák a bejelentéssel, mivel később sem lesz DLC formájában vagy máshogy elérhető. Ez egyébként illeszkedik a Bethesda profiljába, hiszen legutóbb például a Dishonored sem kapott multit - tegyük hozzá, nem is hiányzott.
Összegezve
A Wolfenstein: The New Order ambiciózus és ígéretes projektnek tűnik és a fejlesztők és a kiadó eddigi alkotásai után bizakodunk egy méltó Wolfenstein címben. Szerencsére ezúttal nincs okkultizmus, párhuzamos dimenzió, varázslás és hasonló, a 2009-es részben látott játékmeneti elem. Van helyette viszont hangulatos korszak, egy érzelmes és sebezhető hős, akciódús játékmenet, pazar grafika... és robotok. Nem kell sok fórumot olvasni ahhoz, hogy a rajongók kétségeit felfedezzük a mechek megjelenése miatt. Igazából ez jelenti a legnagyobb veszélyt és kíváncsian várjuk, mennyire illeszkednek majd a játékmenetbe.
Ettől függetlenül várjuk a megjelenést, mert amit eddig megtudtunk a programról, az tetszetős. A Wolfenstein: The New Order az év végén jelenik meg, a játékot mozgásban először az E3-on tekintheti meg a szélesebb közönség is.
Egy kis történelem
A Wolfenstein története egészen a '80-as évek elejéig nyúlik vissza. A Muse Software 1981-ben jelentette meg, még Commodore 64-re a Castle Wolfenstein címet kapott alkotást, majd még ugyanebben az évben a folytatásnak szánt Beyond Castle Wolfensteint is. A csapat '87-ben bezárt és ezután lépett a képbe az id Software. A fejlesztők a '91-es Wolfenstein 3D megjelenésével történelmet írtak és tudtukon kívül egy új műfajt hoztak létre: az FPS-t.
Ha nincs Wolfenstein 3D, akkor valószínű nincs Doom, Quake vagy akár Call of Duty sem. Mindenesetre az új megoldásokat alkalmazó játék rögtön milliós rajongótábort szerzett magának, melyet a '92-ben megjelent, az előzményeket bemutató Spear of Destiny csak tovább növelt. Ezután meglepetésre egy elég nagy szünet következett, mivel a Return to Castle Wolfenstein csak 2001-ben látott napvilágot.
Az Activision logójával ellátott FPS a '91-es klasszikus remakeje volt, melyben ezúttal Heinrich Himmler személyes projektje, az SS Paranormális Részlegének fejlesztése B.J. Blazkowicz célpontja. A fejlesztést már nem az id végezte, ők csak producerként felügyelték a projektet. A munkálatokat a Gray Matter Interactive és a Nerve Software (szóló kampány) valamint a Splash Damage (multi) tudhatta magáénak és a végeredmény nagyon jó lett.
Mindez nem mondható már el a 2009-es Wolfensteinről, melyet a Raven készített és még a legvérmesebb rajongók is maximum egy elfogadható alkotásnak nevezik. A sztori egyébként egyenes folytatása volt az elődnek, melyben B.J. Isenstadt városában "nyomoz" az újabb paranormális kutatások miatt.
És már el is érkeztünk 2013-hoz. A Bethesda elég sokáig hintette el az infókat a titokzatos projektjéről, melyről páran már az elején rögtön tudták, hogy a Wolfenstein új része készül (a legtöbben a Fallout 4-re tippeltek), de végül a héten hivatalosan is leleplezték a Wolfenstein: The New Order címet kapott epizódot.
Egy gonosz világ
"Míg távol voltam, lángba borult a világ. Ez már nem háború volt; egy újraértelmezés" - hallható a bemutatkozó trailerben. Ezt pedig nem más mondja, mint B.J. Blazkowicz, a széria főhőse, a legendás náci-gyilkos. A The New Orderben B.J. még egyszer utoljára (!!) szembeszáll ősi ellenfeleivel, de ezt már nem a II. világháború idején teszi. A játék a '60-as években veszi fel újra a fonalat, B.J. két évtizedig volt távol, a nácik pedig megnyerték a háborút.
A világ ennek megfelelően teljesen megváltozott. Az Eiffel-torony és a Big Ben is mára SS tulajdonná vált, egész Európa a Harmadik Birodalom kezében van. Ez az új világ pedig elég nagy szabadságot adott a fejlesztőknek abban, hogy olyan eszközöket, ellenfeleket, járműveket hozzanak be a játékmenetbe, melyek egy "korhű" univerzumban nem állnák meg a helyüket.
Amnézia... Mi más?
B.J. a játék elején egy titkos küldetésre indul, mely azonban nagyon balul sül el és a Balti-tenger partjainál sodródik a szárazföldre. Nem emlékszik, ki ő és hogyan került ide. A következő másfél évtizedet a közeli Elmeintézetben tölti, ahol megpróbálja visszanyerni a tudatát és képességeit. Ezzel a momentummal magyarázzák azt a készítők, hogy hova tűnt hősünk és miért is nyerhettek a németek.
Azt azonban hamar megtapasztaljuk, hogy a nácik nincsenek tekintettel a mentális bajainkra és miután leigázták az egész világot, tudomást szereznek B.J hollétéről. Ezzel azonban csak azt érik el, hogy hősünk hirtelen mindenre visszaemlékszik és megszökik Anya nővér társaságában az épületből - előtte persze megmutatja, mire is képes. Anya ezek után folyamatosan jelen lesz az életünkben, mivel együtt csatlakozunk az Ellenálláshoz, ráadásul B.J. bele is szeret.
A MachineGames határozott célja volt, hogy érdekes és emlékezetes karakterekkel töltsék meg az univerzumot. Épp ezért még a legutolsó mellékszereplőre is nagyon odafigyeltek és nem spóroltak az esetlegesen kialakulandó érzelmi kötődések dramatikus elvágásával sem. Ez rögtön az első, intézetes küldetésben is megjelenik, ahol kettő, hősünkhöz láthatóan közel álló ápolt esik áldozatául az első gonosztevőnek, akit megismerünk.
Frau Lehrerin, ich melde Ihnen...
Frau Engel (vagyis inkább Engel asszony) az első, felsőbb kategóriás gonosztevő, aki B.J. útjába kerül - vagyis inkább szándékosan áll elé. Engel az, aki leteszteli hősünket, ő jön rá, hogy kik is vagyunk valójában és ezért neki köszönhetjük az emlékezetünk visszatértét is. Utóbbi tette talán még virágért is kiáltana, ám a két barátunk haláláért is felelős hölgynek inkább egy kibiztosított gránátot adnánk.
Engel igen összetett személyiség lesz és ez a komplexitás jól illeszkedik abba a törekvésbe, melyet a fejlesztők célul tűztek ki maguk elé. A "nácik gonoszak" megoldás helyett megpróbálják megmutatni, hogy miért is viselkedtek úgy ezek az emberek, ahogy. Engel például egy szexuális vadállat, egy domina. Egyszerűen élvezi a Birodalomban betöltött szerepét, az Ária lét előnyeit, a gyilkolást... ráadásul van egy Bubi nevű fiúja is, aki szintén megjelenik vele az épületben és akivel úgy is bánik, ahogy ezt egy dominától elvárnánk.
B.J. kalandozik
A fejlesztők szeretnének az eredeti Wolfenstein 3D játékmenetéhez is visszakanyarodni, ami annyit jelent, hogy nagyjából fele-fele arányban lesznek akciók és kalandozós elemek. Az előbbire később visszatérünk, most kicsit a kalandos vonalat vesézzük ki. A körülöttünk lévő világ rengeteg érdekességet tartogat nekünk, melyet fel is fedezhetünk.
Ez nem azt jelenti, hogy egy teljesen szabadon bejárható területtel bíró alkotást kapunk, pusztán csak nem áradnak ránk folyamatosan az ellenfelek és így lesz időnk körbenézni és a dokumentumokból valamint az NPC-kel való társalgásból kideríteni, milyen is ez a világ.
B.J. akcióba lendül
Bár a '60-as években járunk, az alternatív idővonalnak köszönhetően a svéd csapat szabadjára engedte a fantáziáját a fegyverek és az ellenfelek terén. A megszokott és bevált sima gépkarabélyok mellett számtalan, a készítők által kitalált lézerfegyvereket és hasonló, többnyire sci-fikben látott gyilkolóeszközt kapunk majd. B.J. képes egyszerre két fegyverrel is tüzelni és szerencsére ez nem korlátozódik a kis lőfegyverekre. Amit egy kézben elbírunk, abból egyszerre kettővel is oszthatjuk az áldást.
A környezetünk teljesen rombolható lesz és ezzel mindig számolnunk kell majd nekünk is. Mivel elég komoly erejű fegyverek lesznek a programban, így egy-egy fedezék csak pillanatokig keltheti bennünk azt az érzést, hogy biztonságban vagyunk. Pár találat után azonban jobban hasonlít majd egy szitára mint egy betonfalra és akkor már ideje lesz eltűnni onnan.
Ennek ellenére nincs fedezékrendszer a programban, mindössze le tudunk guggolni egy kisebb tárgy mögé és várni. B.J. tud azonban sprintelni és becsúszni is, ami nagyon hasznos lesz. A fejlesztők szerint ugyanis a Wolfenstein játékok mindig is a mozgásról szóltak, nem várhatunk ölbe ttt kézzel egy fedezék mögött, hogy majd odasétálnak hozzánk és leszedhetjük őket. Aktívnak kell lennünk, folyamatosan mozgásban kell maradni, nem lehet megállni.
A kihajlás visszatér, ráadásul itt is kapunk újítást. Számtalan filmben láthattuk már ugyanis azt a megoldást, hogy hősünk egy autó vagy ágy alól először bokán lövi ellenfelét, majd miután összeesik, végez vele. Nos, erre B.J. is képes lesz.
Robot robot hátán
Az ellenfeleink is többfélék lehetnek majd. Adott természetesen az alap katona, komolyabb tűzerő és védelem nélkül és ennek a fejlettebb verziói. Az igazi újdonságot azonban a robotok megjelenése jelenti. Ebben az elképzelt világban a nácik a mechanikai terén mutatott újdonságaiknak köszönhetően nyerték meg a háborút és tartják uralmuk alatt egész Európát.
És gondolom mondanom sem kell, hogy alaposan meggyűlik majd velük a mi bajunk is. A repkedő drónokkal még nem lesz akkora gond, bár gyorsak és nehéz eltalálni őket. Ám a kutyára és az Alienben látott Xenomorphra is hasonlító Robodog, illetve a trailerben látott hatalmas Mech legyőzéséhez elég komoly fegyverarzenálra és bizonyos taktikára is szükségünk lesz. Jó hír (már ha az), hogy alkalmanként mi is bepattanhatunk majd egy nagyobb Mechbe és akkor aztán irthatjuk az ellent rendesen.
No multi
A The New Order nem csak a Földön nyújt majd kihívást a számunkra. A sztori szerint, melyet szép fokozatosan ismerünk majd meg, a nácik voltak az elsők, akik eljutottak a Holdra. És gondolom az eddig leírtakból is kiolvasható, hogy a csapat kimondottan a szóló kampányra helyezte a hangsúlyt. Ez mondjuk annyira nem meglepő, hiszen korábbi alkotásaik, a The Chronicles of Riddick vagy a The Darkness első része is ezen a téren ütött nagyot.
Épp ezért a multiplayer mód, mint olyan a Wolfenstein: The New Orderben nem létezik. És tegyük hozzá, hogy nem csak az időt húzzák a bejelentéssel, mivel később sem lesz DLC formájában vagy máshogy elérhető. Ez egyébként illeszkedik a Bethesda profiljába, hiszen legutóbb például a Dishonored sem kapott multit - tegyük hozzá, nem is hiányzott.
Összegezve
A Wolfenstein: The New Order ambiciózus és ígéretes projektnek tűnik és a fejlesztők és a kiadó eddigi alkotásai után bizakodunk egy méltó Wolfenstein címben. Szerencsére ezúttal nincs okkultizmus, párhuzamos dimenzió, varázslás és hasonló, a 2009-es részben látott játékmeneti elem. Van helyette viszont hangulatos korszak, egy érzelmes és sebezhető hős, akciódús játékmenet, pazar grafika... és robotok. Nem kell sok fórumot olvasni ahhoz, hogy a rajongók kétségeit felfedezzük a mechek megjelenése miatt. Igazából ez jelenti a legnagyobb veszélyt és kíváncsian várjuk, mennyire illeszkednek majd a játékmenetbe.
Ettől függetlenül várjuk a megjelenést, mert amit eddig megtudtunk a programról, az tetszetős. A Wolfenstein: The New Order az év végén jelenik meg, a játékot mozgásban először az E3-on tekintheti meg a szélesebb közönség is.