Ötvös Tibor

DRM módszerek az ezredforduló után

A '80-as és '90-es évek védelmi rendszereinek áttekintése után a sorozat záródarabjában átlépünk a jelen évezredbe és megnézzük, milyen rendszerek és egyedi megoldások jellemezték a 2000 utáni időszakot.

2000. június 26-án jelent meg a Deus Ex, melyben egy korábban tapasztalt rendszert használtak fel a fejlesztők. Ha ugyanis elmozdították, eltávolították a videókat illetve bármely jelenetet, alkotóelemet, akkor a program a hiányzó rész előtt megállt és nem ment tovább.

2004. november 16-án, a Half-Life 2 premierjével együtt debütált a Steam rendszer és a Valve saját, regisztrációs védelme. A vásárlóknak fel kellett lépni a hálózatra, majd ott jóváhagyatni a játékukat. Sajnos azonban a rendszer nem működött tökéletesen és több ezer rajongó volt képtelen regisztráltatni a programot. "Akkoriban nagyon hülyék voltunk" - ismerte el 2011-ben Erik Johnson, ám hozzátette, hogy azóta a rendszer kinőtte magát.



A Microsoft folyamatosan harcol a warez ellen, eme csata pedig 2005 november 22-én vette kezdetét, mikor megjelent az Xbox 360. A konzolt ugyanis pillanatok alatt törték fel és lehetett rá másolni a játékokat, így a Microsoft folyamatosan változtatja a rendszereket és frissítések nélkül el sem indulnak a játékok. Ezekben az updatekben folyamatosan újabb és újabb kódok települnek a gépre, melyeket aztán kér a következő lemez is. Ez a mai napig tart, de a warezelők tartják a lépést.

A Sony már sikeresebben vette fel a harcot. 2006 november 11-én látott napvilágot a PlayStation 3, mely nagyon jó rendszert használt, hiszen csak 4 év után sikerült egy bizonyos George "GeoHot" nevű felhasználónak feltörni. A Sony azonnal lépett és beperelték a srácot. Arra azonban nem számítottak, hogy a hacker-közösség haragja rettenetes lesz. Betörtek a PSN hálózatba és közel 77 millió felhasználó adatait szerezték meg.



A Wii 2006. november 19-én startolt el és a Nintendo a Sega korábbi gyakorlatához hasonlóan egy új lemezt használt. A Wii Optical Disc lényege, hogy az olvasófej kívülről befelé halad, míg a sima lemezeknél ez épp fordítva van. Ez működőnek bizonyult, míg egy véletlen folytán ki nem derült, hogy bizonyos LG írók mindenféle extra beállítás nélkül képesek a Wii számára is olvasható lemezeket írni.

2007. augusztus 21. Ez a dátum sok DRM-ellenes játékosnak bevésődött az emlékezetébe. A BioShock ugyanis egyike volt azon programoknak, melyek a SecuROM nevezetű rendszert használták. Ennek lényege a korlátozott számú telepítési lehetőség volt, utána dobhattuk ki a lemezt.

Ez a rendszer nem sokáig élt, mivel a játékosok visszavágtak. A 2008. szeptember 7-én megjelent Spore is ezt a védelmet használta és 1.7 millió példányt adtak el belőle. Ugyanakkor 2008 legtöbbet warezolt játéka lett, több millió letöltést regisztráltak a torrent-oldalakon.

2010. március 5-én jelent meg a PC-s Assassin's Creed és vele együtt a Ubisoft uPlay szolgáltatása. Ebben pedig megjelent már az állandó netes kapcsolatot igénylő DRM, mely rengeteg kellemetlen órát okozott mindenkinek. Decemberben módosították a rendszert és már csak induláskor kellett csatlakozni.



2010. november 23-án a Ubisoft egy ötletes módszert vetett be a Michael Jackson: The Experience DS-verziójában. Ha módosított kártyát használtunk, akkor a program nem írta ki a szükséges segítségeket és a zene alatt folyamatosan egy vuvuzela harsogott és nem hallottunk semmit a muzsikából.

A Serious Sam 3 2011. november 22-én látott napvilágot és ha másolt játékot használtunk, akkor a játékban egyszer csak felbukkant egy hatalmas, legyőzhetetlen skorpió és nem is menekülhettünk előle. Az utóbbi évek egyik legismertebb esete pedig a Diablo III-hoz és az Error 37-es kódhoz fűződik. Nem mennénk bele a részletekbe, már számtalanszor beszámoltunk róla.

És már el is érkeztünk a legújabb botrányhoz, mely a SimCity kapcsán robbant ki. A dolog mindenki előtt ismert, de legalább most korrektül reagált az Electronic Arts. A problémák miatt ingyenes játékot ajánlottak fel a vásárlóknak és ma elismerték a nyilvánosság előtt is, hogy a DRM, mint rendszer megbukott.

Szóval más módszereket találnak majd ki és ez biztosan újabb galibákat okoz majd a normális felhasználók és vásárlók körében.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • COOLancs #21
    A lényeg, hogy abban is legyenek random képek amiről senki sem tudja hogy mit ábrázol vagy mihez kapcsolódik.
  • kjhun #20
    A CD/DVD-lemezes védelmek is megérnek egy misét, ha nem kettőt. XD

    Például a Starforce/TAGES/SafeDisk az ismertebbek közül. Az elsőt nagyon utálták, még topikja is van.
  • jackoneill90 #19
    Kegészítő cikket követelek kitérve azokra a módszerekre amiket a cikkben félmondatokban említesz Ötvös Tibor. pl: a mindenki által ismert dolok .....
  • Narxis #18
    Mikrotranzakció már a CoD-ban is
  • Narxis #17
    :D

    Am. aki kicsit többet olvas a témában és gondolkodik az láthatja, hogy a DRM-et a freemium fogja váltani. Még nagyon az elején vagyunk de COD-ban is lesz ilyen, idő kérdése csak, hogy mikor terjed el. Dead Space 3 szintén, böngészős folytatások mint pl. Settlers, C&C Generals, de készül a Might&Magic változat is. Total War szintén.
  • Narxis #16
    Mindent fel lehet törni, csak idő kérdése.
  • FoodLFG #15
    Én örülök a feltörhetetlen védelmeknek.
    Legalább az indie címekre terelik a figyelmet + nem fog nekem itt senki az sg pampogni, ha lerántom a SC2-t piratebayről, mert nekem ennél többet nem ér. :D
  • zola2000 #14
    Egyébként a legkésőbbi konzol ezek előtt a ps3 volt, az is 3-4 évig nem volt törve, ezek meg talán mégjobban le lettek / le lesznek védve.
  • zola2000 #13
    " azokon a platformokon(konzol) sikerült néhány játékot nehezen warezolhatóvá tenni ahol amúgy se lett volna rá szükség. "

    Nem. Az összes új konzolon az összes új játék játszhatatlan.
  • Narxis #12
    Attól, hogy valamit hangoztatnak még kevésbé lesz kudarc a kudarc. Jelzés értékű volt az állandó online kapcsolatot igénylő játékoknál ezek a sorozatos blamázsok(emlékezzünk még a Diablo 3 error 37-re is).

    Jah pont azok a játékok(Diablo 3, SimCity 5) és pont azokon a platformokon(konzol) sikerült néhány játékot nehezen warezolhatóvá tenni ahol amúgy se lett volna rá szükség. Az biztos, hogy mindig lesz egy maréknyi warezoló, a kérdés az, hogy ha jó játékot alkotnak akkor megéri-e szivatni miattuk a vásárlókat? Szerintem nem. Am. a Star Craft 2 Hearts of the Swarmot(és korábban a Wings of Liberty-t is) megtörték, megy offline a single player. Az más kérdés, hogy szerintem így játszani olyan mint tört WoW-al de hát ez van, akinek van hozzá gusztusa az töltse.

    Nem, nem akart irónia lenni, nem játszottam soha se 3DS-el, se PS Vita-val se WiiU-val, nem is érdekel.