Ötvös Tibor
DRM módszerek az ezredforduló után
A '80-as és '90-es évek védelmi rendszereinek áttekintése után a sorozat záródarabjában átlépünk a jelen évezredbe és megnézzük, milyen rendszerek és egyedi megoldások jellemezték a 2000 utáni időszakot.
2000. június 26-án jelent meg a Deus Ex, melyben egy korábban tapasztalt rendszert használtak fel a fejlesztők. Ha ugyanis elmozdították, eltávolították a videókat illetve bármely jelenetet, alkotóelemet, akkor a program a hiányzó rész előtt megállt és nem ment tovább.
2004. november 16-án, a Half-Life 2 premierjével együtt debütált a Steam rendszer és a Valve saját, regisztrációs védelme. A vásárlóknak fel kellett lépni a hálózatra, majd ott jóváhagyatni a játékukat. Sajnos azonban a rendszer nem működött tökéletesen és több ezer rajongó volt képtelen regisztráltatni a programot. "Akkoriban nagyon hülyék voltunk" - ismerte el 2011-ben Erik Johnson, ám hozzátette, hogy azóta a rendszer kinőtte magát.
A Microsoft folyamatosan harcol a warez ellen, eme csata pedig 2005 november 22-én vette kezdetét, mikor megjelent az Xbox 360. A konzolt ugyanis pillanatok alatt törték fel és lehetett rá másolni a játékokat, így a Microsoft folyamatosan változtatja a rendszereket és frissítések nélkül el sem indulnak a játékok. Ezekben az updatekben folyamatosan újabb és újabb kódok települnek a gépre, melyeket aztán kér a következő lemez is. Ez a mai napig tart, de a warezelők tartják a lépést.
A Sony már sikeresebben vette fel a harcot. 2006 november 11-én látott napvilágot a PlayStation 3, mely nagyon jó rendszert használt, hiszen csak 4 év után sikerült egy bizonyos George "GeoHot" nevű felhasználónak feltörni. A Sony azonnal lépett és beperelték a srácot. Arra azonban nem számítottak, hogy a hacker-közösség haragja rettenetes lesz. Betörtek a PSN hálózatba és közel 77 millió felhasználó adatait szerezték meg.
A Wii 2006. november 19-én startolt el és a Nintendo a Sega korábbi gyakorlatához hasonlóan egy új lemezt használt. A Wii Optical Disc lényege, hogy az olvasófej kívülről befelé halad, míg a sima lemezeknél ez épp fordítva van. Ez működőnek bizonyult, míg egy véletlen folytán ki nem derült, hogy bizonyos LG írók mindenféle extra beállítás nélkül képesek a Wii számára is olvasható lemezeket írni.
2007. augusztus 21. Ez a dátum sok DRM-ellenes játékosnak bevésődött az emlékezetébe. A BioShock ugyanis egyike volt azon programoknak, melyek a SecuROM nevezetű rendszert használták. Ennek lényege a korlátozott számú telepítési lehetőség volt, utána dobhattuk ki a lemezt.
Ez a rendszer nem sokáig élt, mivel a játékosok visszavágtak. A 2008. szeptember 7-én megjelent Spore is ezt a védelmet használta és 1.7 millió példányt adtak el belőle. Ugyanakkor 2008 legtöbbet warezolt játéka lett, több millió letöltést regisztráltak a torrent-oldalakon.
2010. március 5-én jelent meg a PC-s Assassin's Creed és vele együtt a Ubisoft uPlay szolgáltatása. Ebben pedig megjelent már az állandó netes kapcsolatot igénylő DRM, mely rengeteg kellemetlen órát okozott mindenkinek. Decemberben módosították a rendszert és már csak induláskor kellett csatlakozni.
2010. november 23-án a Ubisoft egy ötletes módszert vetett be a Michael Jackson: The Experience DS-verziójában. Ha módosított kártyát használtunk, akkor a program nem írta ki a szükséges segítségeket és a zene alatt folyamatosan egy vuvuzela harsogott és nem hallottunk semmit a muzsikából.
A Serious Sam 3 2011. november 22-én látott napvilágot és ha másolt játékot használtunk, akkor a játékban egyszer csak felbukkant egy hatalmas, legyőzhetetlen skorpió és nem is menekülhettünk előle. Az utóbbi évek egyik legismertebb esete pedig a Diablo III-hoz és az Error 37-es kódhoz fűződik. Nem mennénk bele a részletekbe, már számtalanszor beszámoltunk róla.
És már el is érkeztünk a legújabb botrányhoz, mely a SimCity kapcsán robbant ki. A dolog mindenki előtt ismert, de legalább most korrektül reagált az Electronic Arts. A problémák miatt ingyenes játékot ajánlottak fel a vásárlóknak és ma elismerték a nyilvánosság előtt is, hogy a DRM, mint rendszer megbukott.
Szóval más módszereket találnak majd ki és ez biztosan újabb galibákat okoz majd a normális felhasználók és vásárlók körében.
2000. június 26-án jelent meg a Deus Ex, melyben egy korábban tapasztalt rendszert használtak fel a fejlesztők. Ha ugyanis elmozdították, eltávolították a videókat illetve bármely jelenetet, alkotóelemet, akkor a program a hiányzó rész előtt megállt és nem ment tovább.
2004. november 16-án, a Half-Life 2 premierjével együtt debütált a Steam rendszer és a Valve saját, regisztrációs védelme. A vásárlóknak fel kellett lépni a hálózatra, majd ott jóváhagyatni a játékukat. Sajnos azonban a rendszer nem működött tökéletesen és több ezer rajongó volt képtelen regisztráltatni a programot. "Akkoriban nagyon hülyék voltunk" - ismerte el 2011-ben Erik Johnson, ám hozzátette, hogy azóta a rendszer kinőtte magát.
A Microsoft folyamatosan harcol a warez ellen, eme csata pedig 2005 november 22-én vette kezdetét, mikor megjelent az Xbox 360. A konzolt ugyanis pillanatok alatt törték fel és lehetett rá másolni a játékokat, így a Microsoft folyamatosan változtatja a rendszereket és frissítések nélkül el sem indulnak a játékok. Ezekben az updatekben folyamatosan újabb és újabb kódok települnek a gépre, melyeket aztán kér a következő lemez is. Ez a mai napig tart, de a warezelők tartják a lépést.
A Sony már sikeresebben vette fel a harcot. 2006 november 11-én látott napvilágot a PlayStation 3, mely nagyon jó rendszert használt, hiszen csak 4 év után sikerült egy bizonyos George "GeoHot" nevű felhasználónak feltörni. A Sony azonnal lépett és beperelték a srácot. Arra azonban nem számítottak, hogy a hacker-közösség haragja rettenetes lesz. Betörtek a PSN hálózatba és közel 77 millió felhasználó adatait szerezték meg.
A Wii 2006. november 19-én startolt el és a Nintendo a Sega korábbi gyakorlatához hasonlóan egy új lemezt használt. A Wii Optical Disc lényege, hogy az olvasófej kívülről befelé halad, míg a sima lemezeknél ez épp fordítva van. Ez működőnek bizonyult, míg egy véletlen folytán ki nem derült, hogy bizonyos LG írók mindenféle extra beállítás nélkül képesek a Wii számára is olvasható lemezeket írni.
2007. augusztus 21. Ez a dátum sok DRM-ellenes játékosnak bevésődött az emlékezetébe. A BioShock ugyanis egyike volt azon programoknak, melyek a SecuROM nevezetű rendszert használták. Ennek lényege a korlátozott számú telepítési lehetőség volt, utána dobhattuk ki a lemezt.
Ez a rendszer nem sokáig élt, mivel a játékosok visszavágtak. A 2008. szeptember 7-én megjelent Spore is ezt a védelmet használta és 1.7 millió példányt adtak el belőle. Ugyanakkor 2008 legtöbbet warezolt játéka lett, több millió letöltést regisztráltak a torrent-oldalakon.
2010. március 5-én jelent meg a PC-s Assassin's Creed és vele együtt a Ubisoft uPlay szolgáltatása. Ebben pedig megjelent már az állandó netes kapcsolatot igénylő DRM, mely rengeteg kellemetlen órát okozott mindenkinek. Decemberben módosították a rendszert és már csak induláskor kellett csatlakozni.
2010. november 23-án a Ubisoft egy ötletes módszert vetett be a Michael Jackson: The Experience DS-verziójában. Ha módosított kártyát használtunk, akkor a program nem írta ki a szükséges segítségeket és a zene alatt folyamatosan egy vuvuzela harsogott és nem hallottunk semmit a muzsikából.
A Serious Sam 3 2011. november 22-én látott napvilágot és ha másolt játékot használtunk, akkor a játékban egyszer csak felbukkant egy hatalmas, legyőzhetetlen skorpió és nem is menekülhettünk előle. Az utóbbi évek egyik legismertebb esete pedig a Diablo III-hoz és az Error 37-es kódhoz fűződik. Nem mennénk bele a részletekbe, már számtalanszor beszámoltunk róla.
És már el is érkeztünk a legújabb botrányhoz, mely a SimCity kapcsán robbant ki. A dolog mindenki előtt ismert, de legalább most korrektül reagált az Electronic Arts. A problémák miatt ingyenes játékot ajánlottak fel a vásárlóknak és ma elismerték a nyilvánosság előtt is, hogy a DRM, mint rendszer megbukott.
Szóval más módszereket találnak majd ki és ez biztosan újabb galibákat okoz majd a normális felhasználók és vásárlók körében.