Ötvös Tibor
Határeset, avagy majdnem megtörténtek
Vannak olyan dolgok, melyek legalább hetente egyszer felbukkannak hírrovatunkban, majd végül hatalmas csend támad körülöttük és elfeledkezünk róluk. Az ilyen "törlések" szinte mindennaposak a játékiparban és most a legfájóbbakat vesszük számba.
SNES CD
A 90-es évek elején a Nintendo úgy gondolta, hogy válaszolnia kell a Sega CD-re és ezért elment a Sonyhoz és felkérte őket egy ilyen kiegészítő elkészítésére. És bár soha nem látott napvilágot a cucc, de 2007-ben felbukkant az eBayen egy prototípusa a kiegészítőnek. A többi már történelem: a Nintendo végül maradt a cartridge rendszernél, a Sony pedig "dühében" továbbfejlesztette a SNES CD-t és megalkotta a PSX-et.
Star Trek: Secret Of Vulcan Fury
A Vulcan's Fury történetére ma már mindenki mosolyogva gondol vissza, pedig első körben nagyon érdekesnek tűnt a projekt. A Star Trek filmek írója, D.C. Fontana készítette a történetet, melynek a Vulcani és Romuláni fajok közötti faji ellentétek adták az alapjait. De a fejlesztés elkezdése előtt sokan elkezdtek elfordulni a játéktól. Három producer és egy művészeti vezető hagyta ott a projektet, indoklásul pedig azt hozták fel, hogy a motion-capture részleg alkalmazottai nem tudják használni a technológiát.
Ekkora már az Interplay is komoly gondokkal küszködött és egyszerűen nem tudták tovább finanszírozni a munkálatokat. Ennek ellenére az 1998-as E3-on három, nem játszható demót is bemutattak a játékból, mely akkor még csak 5 százalékos készültségi fázisban leledzett.
Sadness
2006 elején jelentették be a Sadness címet kapott, fekete-fehér képi világgal megáldott horror játékot, mely Wii-re jelent volna meg. Az első képek alapján a program lett volna az első, valóban véres alkotás, mely a Nintendo új konzoljára megjelent. Ám évekkel később kiderült: a játék soha nem létezett. A csapat csupán egy trailert és pár tervezetet mutatott meg és többet nem is tehetett, hiszen több nem volt. Azóta a csapat meg is szűnt, szóval erre is keresztet vethetünk.
Space Quest VII: Return to Roman Numerals
Nem a LucasArts az egyetlen olyan cég, amely hátat fordított a kalandjátékosoknak. A Sierra egykoron a legnagyobb konkurenciája volt Lucas cégének és olyan kultikusokkal örvendeztették meg a rajongóikat, mint a Gabriel Knight vagy a Space Quest sorozat. Utóbbiban a szerencsétlen intergalaktikus gondnok, Roger Wilco bőrébe bújhattunk bele és összesen hat részen át kalandozhattunk vele. Sajnos a Return to Roman Numerals címet kapott hetedik rész fejlesztését végül leállították, bár ennek elég sokan örültek. Az első körben bemutatott verzió ugyanis ocsmány volt, ráadásul a szokásos kaland helyett inkább amolyan platformernek tűnt.
The Brutal Ballad Of Fangus Klot
A The Brutal Ballad Of Fangus Klot egy, az Oddworld világban játszódó program lett volna, melyről először 2005 áprilisában számolt be a Game Informer (érdekesség, hogy épp Bolondok Napján jelentették be, így sokan azt hitték, csak vicc az egész). A sztori főhőse Klot volt, akinek feladata egy idegen invázió megakadályozása volt. A pletykák szerint a program végül azért nem jelent meg, mert a fejlesztők nem akartak multis játékmódokat belepakolni, de a hírek szerint még van esély a megjelenésre - igaz, csak digitális formában. Az EA felvásárolja a Take-Twot
2008-ban az Electronic Arts megpróbált megtenni mindent, hogy megkaparintsa magának a Take-Twot és vele együtt minden játékuk jogát is (például GTA). Az akkoriban 2 milliárd dollárra becsült Take-Two azonban sikeresen húzta az időt és csak kitartottak áprilisig, amikor is a GTA IV megjelenésének és kirobbanó anyagi sikerének köszönhetően részvényeik olyan értéknövekedést könyvelhettek el, hogy az EA már nem tudott több részt vásárolni magának a cégből.
Castlevania: Resurrection
A Castlevania: Resurrection azon programok egyike, mely az akkor már haldokló Dreamcast konzolra készült. Ezzel a mászkálós ügyességi címmel mutatkozott volna be a Konami amerikai részlege, de a Dreamcast eltűnése és a PS2-es konverzió körüli hadakozás (a Konami japán részlege is beszállt volna, de komoly nézeteltérés támadt a nyugati kollégákkal) végül a játék végét jelentette.
Tiberium
Ahogy a Blizzard, úgy a Command & Conquer sorozatot fejlesztő Westwood is szerette volna, ha a népszerű stratégiai franchise más stílusokban is helytállna. Első próbálkozásuk, a Renegade viszonylag szép sikereket ért el, de azért már a maga korában is akadtak jobb FPS-ek. A Tiberium ennek a folytatása lett volna, melyet végül az EA azért törölt, mert nem volt elégedett a "végtermékkel". Azóta már a csapatot is leépítették, a maradék pedig EA LA néven fut tovább.
Shenmue 3
A Dreamcast egyik legjobb sorozata a Shenmue, mely sajnos abszolút nem találta meg a közönségét. Yu Suzuki két kalandja óriási élményt nyújtott, de valamiért a játékosok távol maradtak a programtól. 2001-ben, a második rész megjelenése után Suzuki elkezdte a harmadik epizód fejlesztését, mely végül befuccsolt. Azonban hamarosan megjelenik a Shenmue Online, mely egy közösségi program lesz. Nem egy harmadik rész, de legalább valami.
Faith And A .45
A Red Dead Redemption és az Assassin's Creed is bizonyították, hogy sikeres lehet egy, a játékvilág által kevésbé "megszállt" időszakba ültetett alkotás, ha a fejlesztők képesek lekötni a játékosokat. A Faith and A .45 is ilyen lett volna, hiszen a dán Deadline Games alkotása az 1929-ben kezdődött Gazdasági Világválság idején játszódott volna, főszereplői pedig a népszerű párosra, a Bonnie és Clyde duóra hasonlítottak. Luke és Ruby is sorra járták volna Amerika bankjait és rabolták ki őket, de a játékmenetben a nagy szerepet kapott volna a két karakter együttműködése. A játékot aztán 2009-ben leállították, mert nem sikerült kiadót találni.
Virtuális valóság odahaza
A Fűnyíróember óta tudhatjuk, hogy mekkora veszéllyel jár, ha túl sok időt töltünk a gép által generált virtuális valóságban, de a Sega ennek ellenére bevállalta, hogy elhozza otthonunkba a virtuális valóságot. Ez lett volna a Sega VR Headset, mely egy fejre tehető eszköz volt, két LCD kijelzővel a szemek előtt és sztereó fülhallgatóval a füleknél. Mindez 1991-ben történt és két évvel később már élőben is megtekinthette a közönség a gépet - ami óriási csalódást okozott. Ráadásul egyes tesztalanyok sérüléseket is szenvedtek használat közben (túl nehéz volt a szerkezet), így a Sega leállította a projektet.
Van Buren
Az általunk ismert Fallout 3 eredetileg egy teljesen más játék lett volna. Amikor eldőlt, hogy lesz harmadik rész, a fejlesztési feladatokkal a Black Isle Studios lett megbízva és ekkor még egy, a Diablo képi világával megáldott, sok tekintetben az elődökre hajazó akció-RPG lett volna. De az Interplay csődbe ment, a terv pedig - legalábbis részben - elbukott. A későbbi Fallout 3 és a frissen megjelent New Vegas azonban számos dolgot átemelt a Van Buren munkacímen futó projektből.
B.C.
Peter Molyneux nevéhez számos kultikus alkotás kötődik és a B.C. is jó eséllyel indult. A stratégiai játék a Lionhead Studios egyik "leányvállalatának" terméke lett volna, melyben egy általunk kiválasztott törzset kellett volna gondoznunk, irányítanunk. De a körülöttünk lévő világ élte volna mindennapi életét és ez ránk is hatással lett volna. A dinoszauruszok egymást ölték, a többi törzs harcolt a másikkal stb. Sajnos Molyneux 2004-ben bejelentette, hogy a fejlesztésért felelős Intrepid Computer Entertainment megszűnt, a B.C. sorsa pedig bizonytalanná vált. Molyneux azt ígérte, hogy később majd átnézi a játékot, de azóta csend van.
A Halo MMO
2005 és 2007 között a Microsoft tulajdonában lévő Ensemble Studios gőzerővel dolgozott a Halo MMO-n, míg a kiadó megszüntette a támogatást. A Microsoft ugyanis úgy döntött, hogy a PC-s piac helyett a konzolokra összpontosít és ezért állították le a fejlesztést. Az ex-Ensemble alkalmazott, Dusty Monk elárulta, hogy ekkor a költségvetés 90 millió dollár körül járt és a program simán átvette volna a hatalmat a World of WarCrafttól. Ezt azonban már sohasem tudjuk meg.
Full Throttle 2, Indiana Jones And The Iron Phoenix, Sam & Max: Freelance Police
A fenti címek nem véletlenül szerepelnek egy helyen, hiszen mindhármat a kalandjátékosok által korábban nagyon imádott LucasArts készítette és mindegik egy sikeres címük folytatása lett volna. A Full Throttle 2-ről már korábban beszámoltunk, a The Iron Phoenix szimplán csúnya volt, a Freelance Police leállítását pedig a mai napig nem érti senki az akkori alkalmazottak közül.