Hunter
Nem tudnak elszakadni a valóságtól a fantáziavilágok
A legtöbb ember úgy tekint a virtuális világokra, mint a hírhedt vadnyugatra, ahova nem ér el a törvény keze, pedig ezekben is vannak vállalkozások, kereskedelem, üzletrontás, fenyegetés, bírósági perek. A fantáziabirodalmak sem rugaszkodhatnak el teljesen a való élettől, de vajon kibirják-e annak támadásait?
Történelmi pillanatnak indult, amikor 2006 decemberében a Second Life egyik legjelentősebb vállalkozója Anshe Chung bejelentette, bimbózó vállalkozásának portfóliója meghaladta az egymillió dollárt. Ezzel mérföldkőhöz érkezett a virtuális világ, megjelent ugyanis egy átgondolt, jól szervezett vállalati oldal. Ekkor azonban 15 percre repülő péniszek lepték el a virtuális interjúszobát. Két hónappal később hasonló esetnek lehettek szemtanúi a Second Life lakói, amikor John Edwards amerikai elnökjelölt virtuális kampányközpontját dekorálta ki mindenféle szennyel a Patriotic Nigras nevet viselő csoport, miközben több más "közszereplőt" is rasszista anyagokkal bombáztak.
Azoknak akik belülről is ismerik a Second Life életét, nem okoztak meglepetést a támadások. A zavarkeltők - a grieferek - a virtuális világok első napjai óta aktívak. A Second Life lakóit pontosan a "bármit megtehetek" nézet vonzza, és ezt a viselkedést általában tolerálják is, több tényező miatt azonban mára ez a vadnyugati létforma veszélybe került.
Ma, amikor több tízezer lakos van egyszerre bejelentkezve és egyetlen év leforgása alatt dollármilliós tranzakciók mennek végbe, a vállalkozók a zavart keltőkre nem csupán mint kellemetlenségre, de üzleteik tönkretevőire is tekintenek. Ez a renitensek többségénél, akiket irritálnak azok, akik túl komolyan veszik és elüzletiesítik a virtuális világot, csak olaj a tűzre. Ugyanakkor a vállalkozók, akik nem remélhetnek megoldást vitás kérdésekben a világ üzemeltetőitől valódi bíróságokra viszik ügyeiket. Ez szintén rosszul érinti a virtuális világ lakóit, akik pont a valós életterüktől, annak törvényeitől és normáitól akartak egy kicsit elszakadni, amikor a Second Life-t választották.
"A virtuális világok iparosodásával egyre több bírósági perre lehet számítani" - véli Ren Reynolds, egy londoni internetes esetekre szakosodott cég szakértője. "A legnagyobb fenyegetés a lakók számára, hogy a törvényhozás a virtuális világokat a valódi képére formálja. Ezzel értelmét vesztené az egész, pedig sokan a túlzott piacosodás ellenére is a fantázia birodalmaként értékelik".
A virtuális világ jó terep a gyalázkodásra, amit a fenti magatartás felerősít. A túl lelkes lakók egyenesen ki is provokálhatják a különböző zavarkeltő csoportok támadásait, akiknek a filozófiájáról nem sokat tudni. A Nigras egykori vezetője "Mudkips Acronym" valódi önmagáról nem, virtuális tevékenységéről és motivációikról azonban annál szívesebben mesélt egy szabadúszó újságírónak, Jim Giles-nak.
Elmondása szerint a Patriotic Nigras (PN) egy online fórumból indult ki, melynek céljai a jó móka lehetőségén túl az állati formát viselő avatarok elleni harc és azon lakosok elleni küzdelem, akik túl komolyan veszik virtuális mivoltukat. A PN felhasználói csoportnak 143 regisztrált tagja van, ebből 35-60 tag ténykedik aktívan a virtuális térben, Acronym szerint ez bőven elegendő cselekményeik kivitelezéséhez.
A Linden Lab természetesen nem nézi jó szemmel tevékenységüket, az Edwards központ elleni támadás után a cég mindent törölt, amit a PN felépített. A tagokat tucatszor bannolták, ám azok új identitással újra és újra visszatérnek a világba. A tagok mindent elkövetnek az emberek megbotránkoztatása érdekében, Acronym legjobb tudása szerint azonban nincs köztük rasszista, bár erre azért nem tenné le a nagy esküt, sőt azt is elismerte, hogy tagjaik az utóbbi hetekben már túlzásba vitték a rendbontást.
Acronym azonban nem ezért lépett ki a csoportból. Egy rendzavaró-ellenes csoport, a Justice League Unlimited mélyen beleásta magát a PN tagjainak azonosításába, olyannyira, hogy egy kisebb vezető, bizonyos N3X15-ről szinte minden személyes adatot sikerül megszerezniük, még a titkosított telefonszámát is. Bár az adatokat még nem használták fel, Acronym jobbnak látta a háttérbe vonulást.
John Edwards virtuális főhadiszállása. Tájkép a Patriot Nigras támadása után
A múltban az online közösségek vagy elviselték az olyanokat mint Acronym, vagy közös erővel megbüntették. A World of Warcraftban, ami eleve a harcról, a kincsek és fegyverek megszerzéséről szól, nem ritka hogy a felhasználói csoportok maguk veszik kezükbe az igazságszolgáltatást, és kiszórják a nem odavalókat. A Second Life-t üzemeltető San Francisco-i Linden Lab szintén azt szeretné, ha a lakók maguk oldanák meg vitáikat. A cég nem kívánja kormányozni az ott folyó tevékenységet, vagy beleavatkozni a mindennapokba, inkább egy önkormányzó társadalom kialakulásában reménykednek.
Az önkormányzás azonban olyannyira hatékony lehet, hogy nem csupán a lakók rendreutasítására alkalmas, de akár a világ tulajdonosai kezéből is kicsúsztathatja a felügyeletet. Tavaly pont a WoW lakói tették ezt, amikor a Blizzard Entertainment megpróbálta megakadályozni egy melegekből, leszbikusokból, biszexuálisokból és transz-szexuálisakból formálódó klán létrehozását. Amikor ezt a leendő tagok megneszelték, azonnal tiltakozó felvonulásokat szerveztek a WoW-ban, emlegette fel az esetet Reynolds. Egyesek rózsaszín páncélt öltöttek, ezzel jelezve a készülődő csoportosuláshoz való tartozásukat. A Blizzard döntését számos blogger is kritizálni kezdte, így a cég végül fejet hajtott, ma pedig már több ilyen klán is működik.
Ezek fényében nem csoda, ha a legtöbb ember úgy tekint a virtuális világokra, mint a hírhedt vadnyugatra, ahova nem ér el a törvény keze, elemezte a New Yorki internetes jogra specializálódott Drakeford & Kane egyik tulajdonosa, Sean Kane, aki szerint ez a trend alaposan meg fog változni és a jog bevonul a virtuális létbe is. A jogi lépések legtöbbször pénzügyi vitákból adódnak, ilyen volt a múlt hónapban az Alderman kontra Cattaneo ügy. Ebben Kevin Alderman nyújtott be keresetet Volkov Cattaneo (valódi neve nem ismert) ellen, mondván hogy az kalóz változatot árul az általa kifejlesztett, 45 dollárért kínált SexGen ágyból, ami az avatarok számára 150 animált szexuális póz megjelenítését teszi lehetővé.
Egy másik virtuális vállalkozó, aki még nem kereste fel a bíróságot, Catherine Fitzpatrick a Second Life egyik legnagyobb ingatlanosa, a "játékban" Prokofy Neva, szintén rendszeresen kap obszcén és rasszista üzeneteket a Nigrastól. Ezt önmagában is nehezen viseli az 52 éves hölgy, aki a való világban orosz nyelvi fordítóként keresi kenyerét. A támadásokból ingatlanbérlőinek is rendszeresen kijut, melynek hatására többen is felmondták a bérletet.
"Én a Second Life-ra nem fantáziavilágként, hanem üzletként tekintek" - mondta Fitzpatrick, aki elég szép kis keresetkiegészítést ért el az utóbbi időben. A Second Life-on belül kereskedők a felmérések szerint 2006 novemberéig 2 236 000 dollár jövedelmet szereztek. 2007 februárjában ez az összeg már 6 700 000-re rúgott. Azóta tapasztalható némi visszaesés, az elemzések szerint azonban 2007 így is óriási rekordot fog dönteni.
Nem csupán az üzleti tevékenységek hozhatják be a törvénykezést a virtuális világba. A Second Life-ra jó ideje jellemző, hogy a felnőtt avatarok gyermeknek kinéző avatarokat adoptálnak, akikkel azután a játékon belül szexuális kapcsolatba lépnek. A felhasználók régóta vitáznak azon, hogy ez virtuális gyermek-pornográfiának tekintendő-e, de mivel fantázia világról van szó, melynek szereplői elvileg felnőttek, ezért ezt a magatartást is tolerálják. Májusban egy német TV-stáb tényfeltáró riportot mutatott be a cselekményről és annak gyakorlatáról, a részleteket pedig a rendőrségnek is jelentették. A Linden Lab átmenetileg két érintett felhasználót letiltott.
Egy másik kényes pont a szerencsejáték, ami az USA államainak többségében tiltott, nem úgy a Second Life-ban. Júliusban egy FBI megkeresést követően a Linden Lab úgy döntött bezárja virtuális kaszinóit. A lépést óriási felzúdulás követte, a felhasználók azzal vádolták a céget, hogy tönkreteszik azt a szabadságérzetet, ami miatt eredetileg bejelentkeztek a hagyományos élettől eltérőt ígérő világba. Vajon túl élhetik a virtuális világok a jogi hercehurcákat? A kereskedelmi felfogás megregulázza a vadnyugatot és korlátozza a szabadságot? Mi történik, ha a vagyonszerzésre hajtók a világok fenntartóit kezdik perelni?
Történelmi pillanatnak indult, amikor 2006 decemberében a Second Life egyik legjelentősebb vállalkozója Anshe Chung bejelentette, bimbózó vállalkozásának portfóliója meghaladta az egymillió dollárt. Ezzel mérföldkőhöz érkezett a virtuális világ, megjelent ugyanis egy átgondolt, jól szervezett vállalati oldal. Ekkor azonban 15 percre repülő péniszek lepték el a virtuális interjúszobát. Két hónappal később hasonló esetnek lehettek szemtanúi a Second Life lakói, amikor John Edwards amerikai elnökjelölt virtuális kampányközpontját dekorálta ki mindenféle szennyel a Patriotic Nigras nevet viselő csoport, miközben több más "közszereplőt" is rasszista anyagokkal bombáztak.
Azoknak akik belülről is ismerik a Second Life életét, nem okoztak meglepetést a támadások. A zavarkeltők - a grieferek - a virtuális világok első napjai óta aktívak. A Second Life lakóit pontosan a "bármit megtehetek" nézet vonzza, és ezt a viselkedést általában tolerálják is, több tényező miatt azonban mára ez a vadnyugati létforma veszélybe került.
Ma, amikor több tízezer lakos van egyszerre bejelentkezve és egyetlen év leforgása alatt dollármilliós tranzakciók mennek végbe, a vállalkozók a zavart keltőkre nem csupán mint kellemetlenségre, de üzleteik tönkretevőire is tekintenek. Ez a renitensek többségénél, akiket irritálnak azok, akik túl komolyan veszik és elüzletiesítik a virtuális világot, csak olaj a tűzre. Ugyanakkor a vállalkozók, akik nem remélhetnek megoldást vitás kérdésekben a világ üzemeltetőitől valódi bíróságokra viszik ügyeiket. Ez szintén rosszul érinti a virtuális világ lakóit, akik pont a valós életterüktől, annak törvényeitől és normáitól akartak egy kicsit elszakadni, amikor a Second Life-t választották.
"A virtuális világok iparosodásával egyre több bírósági perre lehet számítani" - véli Ren Reynolds, egy londoni internetes esetekre szakosodott cég szakértője. "A legnagyobb fenyegetés a lakók számára, hogy a törvényhozás a virtuális világokat a valódi képére formálja. Ezzel értelmét vesztené az egész, pedig sokan a túlzott piacosodás ellenére is a fantázia birodalmaként értékelik".
A virtuális világ jó terep a gyalázkodásra, amit a fenti magatartás felerősít. A túl lelkes lakók egyenesen ki is provokálhatják a különböző zavarkeltő csoportok támadásait, akiknek a filozófiájáról nem sokat tudni. A Nigras egykori vezetője "Mudkips Acronym" valódi önmagáról nem, virtuális tevékenységéről és motivációikról azonban annál szívesebben mesélt egy szabadúszó újságírónak, Jim Giles-nak.
Elmondása szerint a Patriotic Nigras (PN) egy online fórumból indult ki, melynek céljai a jó móka lehetőségén túl az állati formát viselő avatarok elleni harc és azon lakosok elleni küzdelem, akik túl komolyan veszik virtuális mivoltukat. A PN felhasználói csoportnak 143 regisztrált tagja van, ebből 35-60 tag ténykedik aktívan a virtuális térben, Acronym szerint ez bőven elegendő cselekményeik kivitelezéséhez.
A Linden Lab természetesen nem nézi jó szemmel tevékenységüket, az Edwards központ elleni támadás után a cég mindent törölt, amit a PN felépített. A tagokat tucatszor bannolták, ám azok új identitással újra és újra visszatérnek a világba. A tagok mindent elkövetnek az emberek megbotránkoztatása érdekében, Acronym legjobb tudása szerint azonban nincs köztük rasszista, bár erre azért nem tenné le a nagy esküt, sőt azt is elismerte, hogy tagjaik az utóbbi hetekben már túlzásba vitték a rendbontást.
Acronym azonban nem ezért lépett ki a csoportból. Egy rendzavaró-ellenes csoport, a Justice League Unlimited mélyen beleásta magát a PN tagjainak azonosításába, olyannyira, hogy egy kisebb vezető, bizonyos N3X15-ről szinte minden személyes adatot sikerül megszerezniük, még a titkosított telefonszámát is. Bár az adatokat még nem használták fel, Acronym jobbnak látta a háttérbe vonulást.
John Edwards virtuális főhadiszállása. Tájkép a Patriot Nigras támadása után
A múltban az online közösségek vagy elviselték az olyanokat mint Acronym, vagy közös erővel megbüntették. A World of Warcraftban, ami eleve a harcról, a kincsek és fegyverek megszerzéséről szól, nem ritka hogy a felhasználói csoportok maguk veszik kezükbe az igazságszolgáltatást, és kiszórják a nem odavalókat. A Second Life-t üzemeltető San Francisco-i Linden Lab szintén azt szeretné, ha a lakók maguk oldanák meg vitáikat. A cég nem kívánja kormányozni az ott folyó tevékenységet, vagy beleavatkozni a mindennapokba, inkább egy önkormányzó társadalom kialakulásában reménykednek.
Az önkormányzás azonban olyannyira hatékony lehet, hogy nem csupán a lakók rendreutasítására alkalmas, de akár a világ tulajdonosai kezéből is kicsúsztathatja a felügyeletet. Tavaly pont a WoW lakói tették ezt, amikor a Blizzard Entertainment megpróbálta megakadályozni egy melegekből, leszbikusokból, biszexuálisokból és transz-szexuálisakból formálódó klán létrehozását. Amikor ezt a leendő tagok megneszelték, azonnal tiltakozó felvonulásokat szerveztek a WoW-ban, emlegette fel az esetet Reynolds. Egyesek rózsaszín páncélt öltöttek, ezzel jelezve a készülődő csoportosuláshoz való tartozásukat. A Blizzard döntését számos blogger is kritizálni kezdte, így a cég végül fejet hajtott, ma pedig már több ilyen klán is működik.
Ezek fényében nem csoda, ha a legtöbb ember úgy tekint a virtuális világokra, mint a hírhedt vadnyugatra, ahova nem ér el a törvény keze, elemezte a New Yorki internetes jogra specializálódott Drakeford & Kane egyik tulajdonosa, Sean Kane, aki szerint ez a trend alaposan meg fog változni és a jog bevonul a virtuális létbe is. A jogi lépések legtöbbször pénzügyi vitákból adódnak, ilyen volt a múlt hónapban az Alderman kontra Cattaneo ügy. Ebben Kevin Alderman nyújtott be keresetet Volkov Cattaneo (valódi neve nem ismert) ellen, mondván hogy az kalóz változatot árul az általa kifejlesztett, 45 dollárért kínált SexGen ágyból, ami az avatarok számára 150 animált szexuális póz megjelenítését teszi lehetővé.
Egy másik virtuális vállalkozó, aki még nem kereste fel a bíróságot, Catherine Fitzpatrick a Second Life egyik legnagyobb ingatlanosa, a "játékban" Prokofy Neva, szintén rendszeresen kap obszcén és rasszista üzeneteket a Nigrastól. Ezt önmagában is nehezen viseli az 52 éves hölgy, aki a való világban orosz nyelvi fordítóként keresi kenyerét. A támadásokból ingatlanbérlőinek is rendszeresen kijut, melynek hatására többen is felmondták a bérletet.
"Én a Second Life-ra nem fantáziavilágként, hanem üzletként tekintek" - mondta Fitzpatrick, aki elég szép kis keresetkiegészítést ért el az utóbbi időben. A Second Life-on belül kereskedők a felmérések szerint 2006 novemberéig 2 236 000 dollár jövedelmet szereztek. 2007 februárjában ez az összeg már 6 700 000-re rúgott. Azóta tapasztalható némi visszaesés, az elemzések szerint azonban 2007 így is óriási rekordot fog dönteni.
Nem csupán az üzleti tevékenységek hozhatják be a törvénykezést a virtuális világba. A Second Life-ra jó ideje jellemző, hogy a felnőtt avatarok gyermeknek kinéző avatarokat adoptálnak, akikkel azután a játékon belül szexuális kapcsolatba lépnek. A felhasználók régóta vitáznak azon, hogy ez virtuális gyermek-pornográfiának tekintendő-e, de mivel fantázia világról van szó, melynek szereplői elvileg felnőttek, ezért ezt a magatartást is tolerálják. Májusban egy német TV-stáb tényfeltáró riportot mutatott be a cselekményről és annak gyakorlatáról, a részleteket pedig a rendőrségnek is jelentették. A Linden Lab átmenetileg két érintett felhasználót letiltott.
Egy másik kényes pont a szerencsejáték, ami az USA államainak többségében tiltott, nem úgy a Second Life-ban. Júliusban egy FBI megkeresést követően a Linden Lab úgy döntött bezárja virtuális kaszinóit. A lépést óriási felzúdulás követte, a felhasználók azzal vádolták a céget, hogy tönkreteszik azt a szabadságérzetet, ami miatt eredetileg bejelentkeztek a hagyományos élettől eltérőt ígérő világba. Vajon túl élhetik a virtuális világok a jogi hercehurcákat? A kereskedelmi felfogás megregulázza a vadnyugatot és korlátozza a szabadságot? Mi történik, ha a vagyonszerzésre hajtók a világok fenntartóit kezdik perelni?