Gyurkity Péter
Az FBI vizsgálódik a Second Life-ban
A szövetségiek a virtuális világot fejlesztő cég meghívásának tettek eleget és több alkalommal vizsgálták az felhasználók által üzemeltetett kaszinókkal kapcsolatos esetleges problémákat.
A fejlesztő Linden Lab jogi tanácsadója elmondta, hogy ők maguk hívták meg az FBI szakembereit, akik legalább egy alkalommal meg is jelentek bizonyos kaszinókban, ahol az ott folyó tevékenységeket vették közelebbről szemügyre. A nagy kérdés, hogy a hatóságok és az amerikai kormányzat hogyan viszonyul majd az online világhoz, hiszen az elmúlt hónapokban igen keményen léptek fel azokkal szemben, akik a szerencsejáték valamilyen formáját űzték a világhálón.
Az egyetlen probléma, hogy a jelek szerint sem a cég, sem pedig az erőszakszervezetek, illetve a bíróságok sincsenek tisztában azzal, hogy az eredetileg az illegális szerencsejátékok ellen hozott 1970-es törvény mennyiben alkalmazható a Second Life-ban működő virtuális kaszinókra. Érdekes, hogy bár a Linden Lab egyelőre tanácstalanságot mutat és a másik oldal álláspontjára vár, az FBI és az észak-kaliforniai ügyészi hivatal is elzárkózott a nyilatkozattételtől. Itt érdemes megjegyezni, hogy ezekben kaszinókban játékpénzt, úgynevezett Linden dollárt használnak, ám ez a megfelelő helyen átváltható valódi amerikai zöldhasúra.
Itt mutatkozik meg a Second Life egyedülálló mivolta: a pénzváltási lehetőség valódi üzletet kínál az egyszerű játékosoknak, a tehetősebb vállalkozóknak, vagy akár a maffiának, hiszen kiváló platformot biztosít a pénzmosásra. Nem ritka, hogy egy-egy "játékos" havonta több ezer dollárt öl a virtuális világra - új privát szigetek, eszközök, épületek, vagy Linden dollár vásárlására - és még ennél is többet vesz ki, vagyis a Second Life a megélhetést biztosítja azon fanatikusoknak, akik elegendő pénzt és időt fektetnek bele, és természetesen kellőképpen könyörtelenek a konkurenciával szemben. Érdekes részlet, hogy az eBay minden más játék esetében betiltotta a pénzváltási, illetve eszközvásárlási formákat, a Second Life-nál azonban minden maradt a régiben.
A fejlesztők mindenesetre igyekeztek leszögezni, hogy ha a törvény világosan és egyértelműen alkalmazható lenne, akkor sem tudnák megakadályozni a szerencsejátékot a virtuális világban, így kíváncsian várjuk, hogy a szigorú tengerentúli illetékesek hogyan viszonyulnak majd a kérdéshez.
A fejlesztő Linden Lab jogi tanácsadója elmondta, hogy ők maguk hívták meg az FBI szakembereit, akik legalább egy alkalommal meg is jelentek bizonyos kaszinókban, ahol az ott folyó tevékenységeket vették közelebbről szemügyre. A nagy kérdés, hogy a hatóságok és az amerikai kormányzat hogyan viszonyul majd az online világhoz, hiszen az elmúlt hónapokban igen keményen léptek fel azokkal szemben, akik a szerencsejáték valamilyen formáját űzték a világhálón.
Az egyetlen probléma, hogy a jelek szerint sem a cég, sem pedig az erőszakszervezetek, illetve a bíróságok sincsenek tisztában azzal, hogy az eredetileg az illegális szerencsejátékok ellen hozott 1970-es törvény mennyiben alkalmazható a Second Life-ban működő virtuális kaszinókra. Érdekes, hogy bár a Linden Lab egyelőre tanácstalanságot mutat és a másik oldal álláspontjára vár, az FBI és az észak-kaliforniai ügyészi hivatal is elzárkózott a nyilatkozattételtől. Itt érdemes megjegyezni, hogy ezekben kaszinókban játékpénzt, úgynevezett Linden dollárt használnak, ám ez a megfelelő helyen átváltható valódi amerikai zöldhasúra.
Itt mutatkozik meg a Second Life egyedülálló mivolta: a pénzváltási lehetőség valódi üzletet kínál az egyszerű játékosoknak, a tehetősebb vállalkozóknak, vagy akár a maffiának, hiszen kiváló platformot biztosít a pénzmosásra. Nem ritka, hogy egy-egy "játékos" havonta több ezer dollárt öl a virtuális világra - új privát szigetek, eszközök, épületek, vagy Linden dollár vásárlására - és még ennél is többet vesz ki, vagyis a Second Life a megélhetést biztosítja azon fanatikusoknak, akik elegendő pénzt és időt fektetnek bele, és természetesen kellőképpen könyörtelenek a konkurenciával szemben. Érdekes részlet, hogy az eBay minden más játék esetében betiltotta a pénzváltási, illetve eszközvásárlási formákat, a Second Life-nál azonban minden maradt a régiben.
A fejlesztők mindenesetre igyekeztek leszögezni, hogy ha a törvény világosan és egyértelműen alkalmazható lenne, akkor sem tudnák megakadályozni a szerencsejátékot a virtuális világban, így kíváncsian várjuk, hogy a szigorú tengerentúli illetékesek hogyan viszonyulnak majd a kérdéshez.