Dojcsák Dániel

Még több reklám a játékokban

Az Electronic Arts nagy volumenű szerződést kötött a következő időszakban megjelenő sportjátékainak reklámfelületeire, amivel egyértelműen elkötelezte magát a játékbeli hirdetések elterjesztése mellett.

Az Electronic Arts korábban sem rejtette véka alá, hogy játékain belül bizonyos felületeket ne fiktív plakátokkal és reklámnak tűnő textúrákkal töltsön ki, hanem nagyon is valóságos cégek hirdetéseit helyezze el. A cég most megkötött megállapodásában a Massive úgynevezett környezet-érzékeny hirdetési technológiájának használata mellett kötelezte el magát, ami a közeljövőben a Nascar 08, NHL 08, Tiger Woods PGA Tour 08 és a Skate című programokban debütálhat.

"Az Electronic Arts elkötelezett abban, hogy egyszerre nyújtson nagyszerű szórakozási lehetőséget a játékosoknak és hatásos hirdetési megoldásokat a piaci szereplőknek és márkáknak." - mondta Shelby Cox, az EA in-game hirdetési vezetője. Szerintük a Massive megoldása már most bebizonyította, hogy képes releváns hirdetéseket olyan módon elhelyezni a játékokban, hogy azok ne legyenek zavaróak, sőt javítsák a játék környezetek valósághűségét. A cég nyilatkozataiból kiderül, hogy ez a kezdeti lépés nem egyedi eset, hanem egy komoly stratégia része. A Massive-ot egyébként nemrégiben vásárolta fel a Microsoft, így talán nem meglepő, hogy a hirdetések egyelőre csak a PC és Xbox változatokban tűnnek majd fel.


A játékokon belüli hirdetés komoly lehetőség azon cégek számára, akik számítógép vagy konzolfüggő fiatalokat akarnak megcélozni, hiszen ez a csoport már réges-régen elérhetetlen a klasszikus marketing megoldásokkal, lévén alig néznek televíziót és nem olvasnak nyomtatott lapokat. A számítógépes játékok nagy része egy jól behatárolható demográfiai csoportot vonz, így hatékonyan érhetőek el ezen a módon.

Egyes kutatások az elmúlt években azt is megpróbálták bebizonyítani, hogy a valós világot modellező játékok esetében a valósághűséget növelik az igazi márkák reklámjai. A legegyértelműbb választás valóban a sportjátékok, hiszen a közvetítések sem képzelhetőek el reklámtáblák nélkül, de a legtöbb FPS játékban sem okozna disszonanciát egy létező kólamárka automatája vagy éppen bármilyen létező cég óriásplakátja a pixel-utcákon.

Ellenben a fantasy világokon belül szinte elképzelhetetlen lenne egy közvetlen marketing megjelenés, de a jövőben erre is biztosan találnak megoldást az agyafúrt marketingesek. Ezzel a tendenciával a jövőben is tarthatóvá válik a csúcsjátékok rekord összegű költségvetése anélkül, hogy magát a játékot magasabb egységáron kelljen értékesíteni. Olyan megoldásokról viszont egyelőre nem esett szó, hogy az aktív játékon kívül, mondjuk a betöltő képernyőn kívánnak e a kiadók hirdetési felületeket eladni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Penge4 #32
    "viszont ha esetleg valami más módon jutottál hozzá, ami szintén nem a legkorrektebb, akkor azért egy kicsit furcsán veszi ez ki magát. mondjuk úgy védekeznek a kalózkodás ellen. :D"

    Attól még lehet objektív véleménye az embernek. Talán éppen ezért szorultak rá a kezdetektől fogva sokan a warezre, mert ilyen csótányok nem tudják eldönteni, hogy milyen színű yachtot, helikoptert, magánrepülőgépet, ferrarit vegyenek és hol vegyék a küvetkező 3 szintes luxuslakásukat, de még jut idejük mellette ilyen ötletek kitervelésére, hogy igazi reklámokra cseréljék, ezáltal megsokszorozva a jövedelmüket.

    "bár ismerve néhány kocka lelkivilágát kérdéses, hogy egy ilyen reklám gyakorol-e hatást rájuk."

    Olyan szintű tömény undort, hogy azért nem néz többek között TV-t, mert már a csatornalogó is bántja a szemét.

    "most gondoljatok bele hogy pl már a magyar tv csatornákon is mennyi pénzt elkérnek egy fél perces reklámért"

    Azért szerencsére nem ennyire rossz a helyzet, ugyanis a TV-t nézők (megintcsak ne a magyarokat vedd alapul, hanem a tipikus amerikait) sokkal jobban vevőek a reklámra, mivel passzív állatok, de aki WoW-ozik, maximum a pszichológiai hatásokat gyakorol rá, de főleg a játékra figyel.
  • AZTA #31
    most gondoljatok bele hogy pl már a magyar tv csatornákon is mennyi pénzt elkérnek egy fél perces reklámért, amit nagyon-nagyon jo esetben néznek 1millioan...de ha pl a 9millio-s wow-ba betennének vhogy vmi reklámot a fővárosokba ahol ugyis mindenki látja azzal sokkal több emberhez jutna el a reklámjuk de a blizzard akkor se adná ingyen a játékot de még számottevően olcsobban se sztem
  • Spica #30
    hm ha megmaradnak a fifa - reklámtábla szinű reklámozással azzal szerintem még nincs olyan nagy baj. eddig is megcsinálták, persze ettől neked nem lett olcsóbb a játék, nekik viszont plusz haszon, hogy a költségeiket ilyen módon tudják fedezni. és ez akárhogyis, de kiszúrás veled szemben, aki rossz esetben 10k-t perkáltál egy EA-féle ***-ért, viszont ha esetleg valami más módon jutottál hozzá, ami szintén nem a legkorrektebb, akkor azért egy kicsit furcsán veszi ez ki magát. mondjuk úgy védekeznek a kalózkodás ellen. :D

    na de a másik oldalról pedig akkor is igazságtalan valahol ez az egész a userrel szemben, de hát mindig is az volt minden platformon a reklámozás, ha nem kaptál valamilyen kedvezményt a reklámok megnézéséért/meghallgatásáért. a reklámpszichológiának pont megfelelő eszköze egy reklámtábla a focis játékban. a hosszútávú enyhe manipuláció a cél és erre jó. bár ismerve néhány kocka lelkivilágát kérdéses, hogy egy ilyen reklám gyakorol-e hatást rájuk.

    az aggresszív reklámok viszont tényleg nem helyesek szerintem, főleg egy játékban nem. mondjuk nem valószínű, hogy egy olyan játékkal ki mernek jönni, ahol a képernyőn felugrik egy pár adidas tréningruha, de az már simán elképzelhető, hogy a háttérben levő focicsapat nike cipővel, fila gatyával edz és redbull energiaitalok vannak szétszórva a gyepen. mondjuk undorító a játékipar ilyen szintű kihasználása, de manapság sehol sem a korrektség a legfontosabb..
  • spydee #29
    legyen a játékoknak reklámmal teleszórt változata is, de olcsóbban mint aki nem akarja nézni. És nem arra gondolok hogy a reklámmal telepakolt játéknak marad a mostani ára és mégdrágább a mentes, mert képesek így megcsinálni.
    amúgy "menetrend" ötlete nem rossz(nike feliratos/pipás plate shooes), csak soxor a márkához tartozó logók(színkódok) nem hiszem hogy beilleszthetőek lennének egy fantasy világba...például a T-birodalom ciklámen logó színe maximum, egy karámban röfögő rózsaszín malacba sütve nem tűnne ki zavaróan.
  • whito #28
    Ne legyetek már ennyire süsük!

    Mennyit fizettetek az sg.hu-nak azért, hogy ti ezt a cikket elolvashassátok? Feltételezem, hogy egy fillért sem. Szerintetek kik írják a cikkeket? Unatkozó időmilliomosok, akik hobbiból beirogatnak ide? Szerintetek az sg.hu-nak nem kerül pénzbe fizetni a szervereket, sávszélességet, béreket és egyéb költségeket? Szerintetek miért is vannak itt is reklámok? Kezditek kapizsgálni az összefüggéseket?
  • nipponia #27
    Szerintem meg neked nincs fogalmad hogy mit beszélsz.
    Biztos über csávó vagy, aki elfingja magát és ingyen kapja a netet, még havidíjat sem kell fizetnie. Vagy kifizeti neked anyuci és apuci helyetted. Nekem havonta jön a csekk, hogy fizessem ki a netemet.
    Nézzél már meg meg egy olyan oldal honlapját, ami ÁRUL valamit. Amit meg kell fizetned. Azoknak a 99%-nak a honlapján egy deka reklámot sem látsz. Ugyan ez legyen a CIKKben lévő dologról (ha elolvastad egyáltalán), ha már kifizeted a játékért a borsos árat, akkor ne erőszakolják rád még pluszban a reklámokat is. Minimum tegyék elérhetővé a progiban, hogy kikapcsolhatod őket ha akarod. Ha ingyen hozzám vágják, akkor tegyenek bele annyi reklámot amennyit akarnak, mert INGYEN kaptam a játékot, tehát nekik valamiből vissza kell szerezniük a pénzüket. A legnagyobb pofátlanság, ha ezt egy mmo játékkal csinálják meg, mert azon felül hogy kifizetem a játék árát meg plusz a havi díjat, még nézzem is a reklámokat.
    Itt azzal van a gond személyem szerint, hogy megvonják tőled a szabad akaratodat. A döntés szabadságát. Hiszen azon felül hogy tömöd a zsebüket pénzzel, még bámulhatod a reklámokat. És itt nem az ingyenes oldalakról meg programokról van szó, mert akkor okés. Azzal fizetsz lényegében a dolgokért hogy nézed a reklámot. Az korrekt mert nem kell PLUSZ kiadással terhelned magad. De ebben a cikkben arról van szó, hogy kifizeted a játékot, de PLUSZ még bámulhatod a reklámokat is és ebbe nincs beleszólásod. Ezzel van nekem gondom. Gondolom te se vennéd jó néven, ha kifizeted mondjuk a tv havidíját, de még egy reklámcsík is futna állandóan alul hogy vegyél ezt meg azt. Vagy ugyanez a netnél.
    Úgyhogy mielőtt okoskodásoddal oltári buzis baromságokat mondasz, gondolkodj. Bár ezek után feltételezem nem ez az erősséged.
  • Penge4 #26
    "nem az eladások után kapják a pénzt, hanem az után, hogy az oldalon keresztül hányan töltik le az adott bannert."

    Szép is lenne, de sajnos pont fordítva van. Ha nagyon sok a kattintás és a letöltés, az eladás meg kevés, akkor kizárnak és nem kapsz egy forintot sem.
  • L3zl13 #25
    Jajj, bocs. Nem tetszik, hogy hülyének tituláltalak?

    "Mert ha ingyenes egy progi vagy egy oldal, akkor reklámozzanak csak, ebből tartják fent magukat."
    És közben meg azzal jössz, hogy te fizetsz a netért? Ha ez nem hülyeség, akkor mi?
  • L3zl13 #24
    "Erre milyen matematikai számítással jötél rá? Mint írtam: Aki blokkolja az nem fog érte fizetni, semmilyen körülmények között sem. Tehát a potenciális vásárlók száma minden esetben állandó."

    Ehhez semmilyen matematikai számításra nem volt szükségem, pusztán annyi minimális tájékozottságra és logikára, hogy tudjam, az oldalak ahol a reklámok vannak nem az eladások után kapják a pénzt, hanem az után, hogy az oldalon keresztül hányan töltik le az adott bannert. Ha te reklámblokkolót hasnálsz, akkor nem töltöd le a bennert, de az oldalt ugyanakkor használod. tehát te nem azt károsítod meg akinek a termékét reklámozzák (az ő esetükben igaz is amit írtál a potenciális vásárlókról), hanem az oldal üzemeltetőit.
  • remark #23
    "Ezekszerint te annyira gyengeakaratú vagy, hogy félsz attól hogy zombivá válsz és öntudatodon kívül rohansz a boltba megvenni a reklámozot terméket, ezért menekülsz a reklám elől."

    Latom nem erted. Mikor egy ujsagban (merthogy _errol_ volt szo es nem az internetrol) a reklam/tartalom arány olyan hogy a cikkeket, az engem erdeklo tartalmat ugy kell keresgelni a reklamok kozott, az mar kicsit fura, nem? Es nem 1 olyan napilap/magazin van ahol a reklam mennyiseg az mar a tartalom rovasara novekszik. En ERROL beszelek.

    A zombisagrol meg annyit, hogy a reklamok a többségre jelentosebb hatassal vannak mint azt gondolnank.

    Egyebkent a netes reklamokrol is irtam velemenyt, de arrol #12-ben.