Berta Sándor

Reklámok a játékokban: kidobott pénz?

A számítógépes és videojátékokban elhelyezett különböző reklámokat a felhasználók még nem igazán veszik észre vagy ha mégis, akkor sem tulajdonítanak nekik nagy jelentőséget - összegezték tapasztalataikat a Bunnyfoot brit cég szakemberei.

A szigetországi vállalat munkatársai által összeállított dokumentum szerint a játékosok fel sem tudták idézni, hogy a fejlesztők és partnereik az adott programban milyen termékek vagy cégek hirdetéseit helyezték el, de gyakran még arra sem emlékeztek, hogy a játékban volt-e egyáltalán reklám vagy sem. A Bunnyfoot olyan tanulmányokra specializálta magát, amelyek részben a szem mozgását figyelő Eye-Tracking eljáráson, részben a játékosok emocionális képességein alapulnak. A tesztekben 120 személy vett részt és nyolc programot használtak fel, köztük volt a Gran Turismo 3, az NBA Live és a Project Gotham Racing 3.

A vizsgálatok közben a kutatók feljegyezték, hogy a kiválasztott 120 ember a sportjátékok közben egyre kevésbé vette észre a reklámokat, a tekintetük egy idő után egyszerűen szinte elsiklott fölöttük. A legtöbb hirdetést a felhasználók az NBA Live és a Smackdown vs. Raw programokban vették észre, azonban arra már csak kevesen emlékeztek, hogy milyen cég, termék vagy szolgáltatás reklámjait is látták. A legrosszabb a helyzet ilyen szempontból a Microsoft Xbox 360-as konzoljára írt játékoknál, ezeknél ugyanis a tesztalanyok egyáltalán nem érzékelték a reklámokat.


Haditengerészeti toborzó egy lövöldözős játékban - sokak szerint nem is reklám

A brit szakemberek szerint mindez azt jelenti, hogy jelenleg még nagyon kevés az olyan játék közbeni hirdetés, ami felkelti az emberek figyelmét. Ennek egyik oka, hogy a programok közben a felhasználók kikapcsolódnak, játszanak és nem a reklámokra figyelnek. "Ezek az eredmények visszatükrözik a játékipar azon félelmét, miszerint még nem elég figyelemfelkeltőek a számítógépes és videojátékokban elhelyezett szlogenek, bannerek és más marketinganyagok" - jelentette ki Alison Walton, a Bunnyfoot Eye Tracking részlegének vezetője.

A kutató úgy vélte, a fejlesztőknek és a reklámpartnereiknek elsősorban a játékosok viselkedését kellene tanulmányozniuk, majd a kapott eredményeket figyelembe véve kellene eldönteniük, hogy milyen programokba milyen hirdetéseket tesznek vagy tesznek-e egyáltalán.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Morden23 #41
    Gondolom még mindig nehezen érthető meg, hogy nem "pop-up" alapon működik a dolog, hanem úgy, mintha mennél az utcán. Ott sem ugrik az arcodra az óriásplakát, csak látod.

    Amúgy a Győzikék ellen van egy kurva egyszerű megoldás: kapcsold ki a tévét.
  • Rocko #40
    Na tessék a júzernek volt egyetlen lehetősége egy olyan világba elmenekülni, ahol nem törnek az életükre mosópor és győzike reklámok... Remélhetőleg, mosthogy ezt kutatják fel fog hentelés közben ugrani egy rohadt nagy meki reklám, h ne felejts el enni is néha
  • Morden23 #39
    Nem fogják (ennél enyhébbeket, illetve más jellegű, de sokkal kevésbé offenzív módszereket sem engedélyeznek).

    Megjegyzem, nem csak az USA-ban tiltják, hanem az EU-n belül sem lehet. Amúgy meg a módszer szar, teljesen működésképtelen, és totális vakszórásos. Arról nem is beszélve, hogy nem csak etikai, de jogi problémákat is felvet (azon műsor/film szempontjából, amibe belerakják).

    Ha gusztustalan marketingmódszereket akarsz látni, javaslom a product placement tárgykörét. Nem urban legend-ek, és még működnek is:)
  • Indigo #38
    Amúgy a módszert elég gusztustalannak tartom, remélem soha nem fogják engedélyezni a használatát.
  • Indigo #37
    Ehhez nem értek, marketingesként bizonyára jobban vágod ezeket a dolgokat. De most egy Tyler Durden kapcsán nem tudom mire kellett volna asszociálnom, akár utólag is. Bár végülis jó poén volt a filmben, gondolom a kezdődő skizofréniát akarták vele szimbolizálni :)
  • Morden23 #36
    "Azt viszont nem tudom, a tudatalattim felfogta-e azokat a bevillanásokat, szerintem nem."

    Elvileg a lényeg az volt, hogy egyfajta "pavlovi reakciót" króbáljanak kicsikarni az emberekből. Mivel a tudatos percepció nem működik, a tudatalattid érzetként implementálja. Ergo egy Coca-Cola képe láttán nem a Coca-Cola fog eszedbe jutni, hanem a kóla íze (a tudatalattid nem tesz különbséget márkák között:)). Így, ha éppen szomjas voltál, és szereted a kólát is, akkor eszedbe jut a kóla, és eszedbe jut a kóla ivásának vágya/lehetősége. A probléma ezzel az, hogy ettől még nem a bereklámozott kólát fogod megvenni, vagyis azért nem működik a módszer, mert nem lehet "beleégetni" az emberekbe az addott márkát/konkrét terméket (amúgy pont azért kóla volt az eredeti ötlet, mert egyszerűen felismerhető, jellegzetes dolog - egy iPod-ot, vagy egy Windows Vista dobozt hiába vágnának be egy-két-három frame erejéig).
  • Indigo #35
    Áhh, az nem egy képkocka volt, az volt leglább egy fél mp... :) Viszont az elején párszor bevillant egy egészalakos Tyler, na azt már tényleg nehéz volt kiszúrni, először én sem vettem észre, csak visszanéztem miután mesélték. Azt viszont nem tudom, a tudatalattim felfogta-e azokat a bevillanásokat, szerintem nem.
  • m4G1c #34
    A Max Payne 1-ben is gyári Nokia csengőhang szólalt meg néha :)
    Az arab meki jó gondolat...
    A bevágott képkocka tényleg csak kisérleti jelleggel fordult meg egy-két marha
    fejében régebben, de ma már a 24 képkockából azt az egyet simán felfogod. Mint a
    Harcosok Klubjában Tyler alteste :D
  • Rage47 #33
    Én csak a Splinter Cell 4-ben láttam Nokia telefonokat, másra nem emléxem a játékbeli reklámok közül :))
  • 12346 #32
    jah, ezen egyébként nem tudom mit csodálkoznak, hogy nem emlékeznek a játékokban elhelyezett reklámokra.. míg egy filmnél csak bámulom a történéseket, addig a játékoknál aktívan részt is veszek ezekben. így az ilyen apróságokra miért is figyelnének, ha már az utcán sétálva se nézi meg senki a színes, téglalap alakú izéket falon.