Berta Sándor
Reklámok a játékokban: kidobott pénz?
A számítógépes és videojátékokban elhelyezett különböző reklámokat a felhasználók még nem igazán veszik észre vagy ha mégis, akkor sem tulajdonítanak nekik nagy jelentőséget - összegezték tapasztalataikat a Bunnyfoot brit cég szakemberei.
A szigetországi vállalat munkatársai által összeállított dokumentum szerint a játékosok fel sem tudták idézni, hogy a fejlesztők és partnereik az adott programban milyen termékek vagy cégek hirdetéseit helyezték el, de gyakran még arra sem emlékeztek, hogy a játékban volt-e egyáltalán reklám vagy sem. A Bunnyfoot olyan tanulmányokra specializálta magát, amelyek részben a szem mozgását figyelő Eye-Tracking eljáráson, részben a játékosok emocionális képességein alapulnak. A tesztekben 120 személy vett részt és nyolc programot használtak fel, köztük volt a Gran Turismo 3, az NBA Live és a Project Gotham Racing 3.
A vizsgálatok közben a kutatók feljegyezték, hogy a kiválasztott 120 ember a sportjátékok közben egyre kevésbé vette észre a reklámokat, a tekintetük egy idő után egyszerűen szinte elsiklott fölöttük. A legtöbb hirdetést a felhasználók az NBA Live és a Smackdown vs. Raw programokban vették észre, azonban arra már csak kevesen emlékeztek, hogy milyen cég, termék vagy szolgáltatás reklámjait is látták. A legrosszabb a helyzet ilyen szempontból a Microsoft Xbox 360-as konzoljára írt játékoknál, ezeknél ugyanis a tesztalanyok egyáltalán nem érzékelték a reklámokat.
Haditengerészeti toborzó egy lövöldözős játékban - sokak szerint nem is reklám
A brit szakemberek szerint mindez azt jelenti, hogy jelenleg még nagyon kevés az olyan játék közbeni hirdetés, ami felkelti az emberek figyelmét. Ennek egyik oka, hogy a programok közben a felhasználók kikapcsolódnak, játszanak és nem a reklámokra figyelnek. "Ezek az eredmények visszatükrözik a játékipar azon félelmét, miszerint még nem elég figyelemfelkeltőek a számítógépes és videojátékokban elhelyezett szlogenek, bannerek és más marketinganyagok" - jelentette ki Alison Walton, a Bunnyfoot Eye Tracking részlegének vezetője.
A kutató úgy vélte, a fejlesztőknek és a reklámpartnereiknek elsősorban a játékosok viselkedését kellene tanulmányozniuk, majd a kapott eredményeket figyelembe véve kellene eldönteniük, hogy milyen programokba milyen hirdetéseket tesznek vagy tesznek-e egyáltalán.
A szigetországi vállalat munkatársai által összeállított dokumentum szerint a játékosok fel sem tudták idézni, hogy a fejlesztők és partnereik az adott programban milyen termékek vagy cégek hirdetéseit helyezték el, de gyakran még arra sem emlékeztek, hogy a játékban volt-e egyáltalán reklám vagy sem. A Bunnyfoot olyan tanulmányokra specializálta magát, amelyek részben a szem mozgását figyelő Eye-Tracking eljáráson, részben a játékosok emocionális képességein alapulnak. A tesztekben 120 személy vett részt és nyolc programot használtak fel, köztük volt a Gran Turismo 3, az NBA Live és a Project Gotham Racing 3.
A vizsgálatok közben a kutatók feljegyezték, hogy a kiválasztott 120 ember a sportjátékok közben egyre kevésbé vette észre a reklámokat, a tekintetük egy idő után egyszerűen szinte elsiklott fölöttük. A legtöbb hirdetést a felhasználók az NBA Live és a Smackdown vs. Raw programokban vették észre, azonban arra már csak kevesen emlékeztek, hogy milyen cég, termék vagy szolgáltatás reklámjait is látták. A legrosszabb a helyzet ilyen szempontból a Microsoft Xbox 360-as konzoljára írt játékoknál, ezeknél ugyanis a tesztalanyok egyáltalán nem érzékelték a reklámokat.
Haditengerészeti toborzó egy lövöldözős játékban - sokak szerint nem is reklám
A brit szakemberek szerint mindez azt jelenti, hogy jelenleg még nagyon kevés az olyan játék közbeni hirdetés, ami felkelti az emberek figyelmét. Ennek egyik oka, hogy a programok közben a felhasználók kikapcsolódnak, játszanak és nem a reklámokra figyelnek. "Ezek az eredmények visszatükrözik a játékipar azon félelmét, miszerint még nem elég figyelemfelkeltőek a számítógépes és videojátékokban elhelyezett szlogenek, bannerek és más marketinganyagok" - jelentette ki Alison Walton, a Bunnyfoot Eye Tracking részlegének vezetője.
A kutató úgy vélte, a fejlesztőknek és a reklámpartnereiknek elsősorban a játékosok viselkedését kellene tanulmányozniuk, majd a kapott eredményeket figyelembe véve kellene eldönteniük, hogy milyen programokba milyen hirdetéseket tesznek vagy tesznek-e egyáltalán.