Berta Sándor

Kockázat­válla­lásra ösz­tönöz­nek az autós játékok

A számítógépes autósjátékok jelentősen növelik a valódi életben is vezető személyeknél a kockázatvállalás lehetőségét - állítják egy friss tanulmányban német tudósok.

A szakemberek szerint a szimulátorok világában bárki úgy vezethet, ahogy akar, nem kell félnie attól, hogy meghal vagy balesetet szenved. Amikor valaki utcákon és városokon robog át, autós üldözésekben vesz részt, akkor nagyon hamar megfeledkezik a gátlásairól és igazán bátorrá válik. Fennáll azonban annak a veszélye, hogy aki agresszív vezető a játékokban, az a valódi utakon is egy idő után agresszív lesz. Az emberek a szimulátorokon megtanulják a sebességet és a kockázatot élvezni vagy akár kezelni. Éppen ezért a számítógépes autós játékok adott esetben még veszélyesebbek lehetnek, mint az erőszakos programok.

Peter Fischer, Stephanie Guter és Dieter Frei, a müncheni Ludwig Maximilian Egyetem szociálpszichológusai Jörg Kubitzkivel, az Allianz Technikai Központ munkatársával közösen hosszú ideje vizsgálják azt az elméletüket, miszerint a virtuális világban lévő viselkedés kihathat a valódi vezetési szokásokra is. Nos, a kutatók megállapították, hogy ez a kockázat nagyon is valódi és elsősorban a férfiak esetében áll fenn.


A szakemberek kiemelték, hogy az autós játékok egyre valósághűbbek lesznek és a felhasználók gyakran lakott területeken, hatalmas sebességgel haladnak át, ütköznek egymással és a járókelőkkel, veszélyes manőverekbe kezdenek. Ráadásul a gyorsulási versenyek szereplőinek körében végzett felmérés kimutatta, hogy sokan a videojátékoktól kaptak kedvet a valódi veszélyes vezetéshez.

A tudósok olyan kérdéseket tettek fel a tesztalanyoknak, hogy volt-e már balesete, hány lóerős az autója, óvatosan vagy kockáztatva vezet, hányszor büntették meg stb. A válaszokból kirajzolódott, hogy komoly különbség van a férfiak és a nők között. Utóbbiakat persze alig érdeklik az autós játékok, óvatosabban vezetnek, ugyan többször büntetik meg őket, de kevesebb balesetük is van.

Egy másik tesztben a diákoknak 20 percet kellett játszaniuk egy autós (Need for Speed, Burnout, Midnight Racer) vagy egy más típusú (Fifa 2005, Tak, Crash Bandicot) játékkal. Ezután a résztvevők elé tettek tíz semleges és tíz veszélyes dolgot takaró fogalmat (például bízni, házasodni, merni stb.) tartalmazó listát. Emellett vizsgálták azt is, hogy ki melyik fogalmat választotta, illetve milyen pozitív vagy negatív érzéseik voltak. Az autós játékokat választók láthatóan jóval idegesebbek voltak mint a többiek, és jóval többet is kockáztattak egy adott szituációban.

Peter Fischer, Stephanie Guter, Dieter Frei és Jörg Kubitzki végül arra a következtetésre jutottak, hogy az autós játékok alkalmasak arra, hogy megzavarják az emberek valóságérzékelési képességét és olyan módon befolyásolhatják az érzéseiket, hogy hajlandóak akár nagy kockázatot is vállalni egy közlekedési helyzetben. Mindez persze nem jelenti azt, hogy emiatt be kellene tiltani az autós játékokat vagy az erőszakos játékok esetében Németországban felmerült törvénytervezethez hasonlóan büntetni kellene a készítésüket és a terjesztésüket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • 00 Blue 00 #76
    Félreértések elkerülése végett az eddigi verdáimat saját pénzen vettem, sosem kaptam senkitől, és ez nagyban befolyásolja, az embert!
  • BiroAndras #75
    Én 20+ éve játszom szimulátorokkal, és 10+ éve vezetek (nem lassan). Még nem okoztam balesetet, viszont 2x jöttek belém hátulról. Szerencsére mindkét esetben olyan kis sebességgel, hogy a kocsinak se lett semmi baja.
    Egy dologról még nem esett szó, ami legalább annyira fontos, mint a vezető képességei, ez pedig a kocsi maga. Ugyanaz a sebesség lehet biztonságos és életveszélyes is attól függően, hogy mi van az ember feneke alatt, arról nem is beszélve, hogy ha már bekövetkezik a baleset, a túlélési esélyeket is alapvetően befolyásolja.
  • Graxon #74
    Szerintem nem a dinamikus vezetéssel van gond. Az alapvető probléma a magyar intolerancia (anyázás, türelmetlenség), és a hozzá nem értésben rejlik. Számomra a legnagyobb veszélyt a 20-hoz közeli, apuci pénzén vett csilivili bmw/merga/sporkocsi -ban ülő, az előtt sohasem vezetett gyerkőcök jelentik. Miért hiszik magukat halhatatlannak? Vagy azért, mert egy, az övénél jó pár millió ft-al olcsóbb autóval megyek, azért le kell löknie az útról? A másik probléma ugye az 50 nél, normális körülmények között 35 el kirándilósdit játszó papák/mamák. Ha nem tud már rendesen vezetni, akkor itt a vége, le kell tenni az autót, irány a bkv. És ha a városi 50 nél a forgalom 60 at megy, igenis menjen 60 at, mert szerintem nagyobb vétség nem a forgalom dinamikája szerint haladni, mint nem betartani egy táblát. Aki meg fél a rendőrtől, annak néha nyitva kéne tartania a szemét. A rendőrök a legnagyobb gyorshajtók, szóval ésszerű határokon belül lehet gyorsabban menni. Persze nem arra gondolok, hogy 90 el városban...
    Amióta vezetek, balesetet még nem okoztam, igaz engem lámpánál törtek össze hátulról, mert inkább beszélgetett a faszi minthogy a fékezett volna, pech. Azt is érdekes tény, hogy 14 éve játszom autós játékkal, kezdve össze nfs, f1-ek, test drive sorozat, richard burns rally. Valahogy nem lett belőlem száguldozó állat, valahogy nem tördelem sorba az autókat, és még életemben nem büntettek meg. Biztos velem van a gond. Pedig huzamosabb ideig vezettem autókat melyek 120 le fölötti teljesítményűek voltak. Ezek a tanulmányok meg teljesen értelmetlen dolgok, sosem a valóságot tükrözik szerintem, okos német tudósok megint csak a költségvetési pénzt húzzák, inkább költenének valami értelmesebbre.
  • 00 Blue 00 #73
    És kinek ártott vele?! És szerinted mennyire szarja le, szaros suzukivan, meg egyéb szarhalmazokkal ö sem tekert volna ennyivel nem?! De Én is tekertem már 240-el az M7-es en és akkor mi van?! Nem őltem meg senkit, a titok az #59-es hozzászólásban rejlik! Nekem egy 525I-m van (BMW gyengébbek kedvéért) 200LE kb (Mod.Chip) 17" E235/H255-ös gumikkal.
  • 00 Blue 00 #72
    Teljesen egyetértek a leírtakkal!
  • Komolytalan #71
    Majd ha meglesz a jogsid, akkor beszélj. 15 évesen még vadászrepülővel is repülnél nem?
  • bardocz #70
    üres autópályán én is mennék 250-el bár nem tudom menyien voltak akkor rajta

    Shion:én is így vagyok autószimulátorral meg autós játékokkal
  • Komolytalan #69
    Szerencsére nagyobb az esélye, hogy egy magadfajtát öljön meg az ámokfutó, mint egy magamfajtát.
  • Shion #68
    Ha téged nem elégít ki az arcade "szimulációja" billentyűvel, próbálj meg igazi hardcore autósszimulátorral játszani kormánnyal. Én is ezt teszem cirka 10 éve és csak ezeket hívom autószimulátornak. Az arcade jellegű játékokat (pl. NFS vagy Colin McRae sorozat) meg autósjátéknak hívok, nem szimulátornak

    De való igaz, az arcade játékok olyannyira elmentek az egyszerűség és sebesség irányába, hogy sajnos az autók mozgásának már nem sok közük van a realitáshoz. Azon meg végképp kiakadok, hogy nem kell féket használni bennük
  • Goth #67
    Egyébként annak, hogy játékban irányítok egy pixeldarabot négy iránybillentyűvel, rohadtul nincs köze a sebességhez, mégkevésbé a vezetéshez. Főleg ezek az arcade autóversenyek, teljesen máshogy közelítik meg az autókat, és jóindulattal sem lehet rámondani hogy köze van a vezetéshez. Így eléggé hülyeség párhuzamot húzni a kettő között és azt gondolni, hogy egy rakás poligonhalmaz képes felülbírálni a valós tapasztalatokat.