Berta Sándor

Kutatóprojekt lett az Assassin's Creed: Origins játékból

A programba a felhasználókat is bevonták.

Egy évvel ezelőtt mutatták be a Hieroglyphics Initiative nevű kezdeményezést, amelynek célja az volt, hogy létrehozzanak egy olyan intelligens keresőt, amely segíthet a tudósoknak a hieroglifák jelentésének megfejtésében. A projektben az Assassin's Creed: Origins játékot fejlesztő Ubisoft mellett a Psycle fejlesztőcég és a Google Cloud munkatársai, kutatók és felhasználók vettek részt. Az eredményeket a londoni Google Cloud Next '18 keretében mutatták be.

Az elkészített platform a gépi tanulási folyamatoknak köszönhetően annyira fejlett lett, hogy a 800 referenciaként szolgáló hieroglifát 80 százalékos pontossággal azonosította. Alex Fry, a Psycle képviselője kifejtette, hogy a gépi tanuláshoz hatalmas adatmennyiségekre van szükség. Ahhoz, hogy a hieroglifák felismerése megbízhatóan működjön és a rendszert képezni lehessen, hieroglifánként körülbelül 100 képre volt szükség. Ahhoz, hogy az ismert 800 egyiptomi hieroglifát integrálni lehessen a rendszerbe, 80 000 fotót kellett integrálni.


Ez egy akkora mennyiség volt, ami elsőre elérhetetlennek tűnt. Ekkor merült fel, hogy a programba a rajongókat is bevonják. Azt kérték a játékosoktól, hogy a hieroglifákat - bizonyos sablonok használata mellett - közvetlenül a böngészőjükben rajzolják le. Így sikerült annyi felvételt készíteni, amelyekkel már eredményesen lehetett edzeni az új megoldást.

Pierre Miazga, a Ubisoft illetékese azt nyilatkozta, hogy a lenyűgöző összefogásnak köszönhetően a felhívás után gyakorlatilag egyetlen éjszaka alatt sikerült összeszedni a 80 000 képet. Miután alkalmazták a Google automatizált gépi tanulási technológiáit, a rendszer annyira feljavult, hogy egyes tudósoknak már most sokat segít a hieroglifák megfejtésében. A nyílt forráskódú kezdeményezésként elindított platformon létrehoznák a hieroglifák legnagyobb digitális katalógusát. Az egyes írásjelek automatikusan elkülöníthetők lesznek és azokon csupán néhány kattintással lehet majd finomítani, ráadásul digitálisan dokumentálhatók lesznek.

Perrine Poiron egyiptológus hozzátette, hogy a hieroglifák lefordítása rendkívül nehéz folyamat, amely már 200 éve változatlan. A kezdeményezés jelentős mértékben egyszerűsíteni fogja a hieroglifák katalogizálását és összehasonlítását, emellett elősegíti majd a kutatók közötti információcserét. Poiron felelt a játékban a hieroglifák megfelelő integrálásáért. Mizago elmondta, hogy a tudósoktól eddig kizárólag pozitívak visszajelzéseket kaptak, s minél többet használják a platformot, az annál jobb és megbízhatóbb lesz - köszönhetően a gépi tanulásnak. A jövőben pedig előtérbe kerülhet a rendszer alkalmazása különösen a kontextusfüggő fordításoknál, ugyanis az utóbbiak területén komoly optimalizálási igény merült fel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!