Berta Sándor
Az emberi agy védheti ki az autólopásokat és a baleseteket
A jelszavak, az ujjlenyomatok és az íriszszkennerek lehetőséget kínálnak arra, hogy egy eszközt megvédjenek az illetéktelen hozzáférésektől. A probléma csak az, hogy ezek a
rendszerek, ha nehezen is, de feltörhetők.
A különböző biometriai biztonsági megoldások általában megfelelő védelmet nyújtanak, azonban bizonyos helyzetekben nem túlzottan praktikus az alkalmazásuk. Meglehetősen érdekes ötlet lenne egy autó elindulását jelszóval vagy az ajtónyitást ujjlenyomat-olvasóval védeni, de a világ manapság inkább a gombnyomással történő motorindítás és a kulcs nélküli ajtónyitás kényelme felé halad. A megoldás a különleges járművek, például a pénzszállító gépkocsik esetében is kevéssé nyújtana hatékony védelmet, ezeknél az autóknál a legfontosabb szempont ugyanis az, hogy a vezetőt, illetve az ő személyazonosságát folyamatosan felügyelje a fedélzeti rendszer.
Isao Nakanishi vezetésével a Tottori Egyetem munkatársai ezért fejlesztettek ki egy teljesen új elven működő szenzort, ami folyamatosan a vezetőt figyeli. A megoldás alapját az agyhullámok jelentik, ezeket EEG segítségével "valós időben" jegyzik fel. A vezető, akinek az agyi tevékenységét már korábban rögzítették, folyamatosan egy olyan fejhallgatót visel, ami összehasonlítja az aktuális és a korábban feljegyzett agyhullámait. Csak akkor lehet irányítani a járművet, ha a vizsgálat pozitív eredménnyel zárul. Amennyiben másvalaki helyezi fel a fejhallgatót, akkor a rendszer érzékeli az idegen agyhullámokat és a gépkocsi azonnal biztonságos helyre megy (például lehúzódik az út szélére) és megáll.
A japán szakemberek azt is elképzelhetőnek tartják, hogy a jövőben az agyhullámok segítségével tegyék biztonságosabbá a közlekedést, a módszer ugyanis akár az ittas vagy drogos állapotban lévő vezetők felismerésére, kiszűrésére is felhasználható. Az agyhullámok alkoholos vagy más befolyásoltság alatt megváltoznak, így az autó - érzékelve ezt az állapotot - szintén nem tenné lehetővé a haladást.
A különböző biometriai biztonsági megoldások általában megfelelő védelmet nyújtanak, azonban bizonyos helyzetekben nem túlzottan praktikus az alkalmazásuk. Meglehetősen érdekes ötlet lenne egy autó elindulását jelszóval vagy az ajtónyitást ujjlenyomat-olvasóval védeni, de a világ manapság inkább a gombnyomással történő motorindítás és a kulcs nélküli ajtónyitás kényelme felé halad. A megoldás a különleges járművek, például a pénzszállító gépkocsik esetében is kevéssé nyújtana hatékony védelmet, ezeknél az autóknál a legfontosabb szempont ugyanis az, hogy a vezetőt, illetve az ő személyazonosságát folyamatosan felügyelje a fedélzeti rendszer.
Isao Nakanishi vezetésével a Tottori Egyetem munkatársai ezért fejlesztettek ki egy teljesen új elven működő szenzort, ami folyamatosan a vezetőt figyeli. A megoldás alapját az agyhullámok jelentik, ezeket EEG segítségével "valós időben" jegyzik fel. A vezető, akinek az agyi tevékenységét már korábban rögzítették, folyamatosan egy olyan fejhallgatót visel, ami összehasonlítja az aktuális és a korábban feljegyzett agyhullámait. Csak akkor lehet irányítani a járművet, ha a vizsgálat pozitív eredménnyel zárul. Amennyiben másvalaki helyezi fel a fejhallgatót, akkor a rendszer érzékeli az idegen agyhullámokat és a gépkocsi azonnal biztonságos helyre megy (például lehúzódik az út szélére) és megáll.
A japán szakemberek azt is elképzelhetőnek tartják, hogy a jövőben az agyhullámok segítségével tegyék biztonságosabbá a közlekedést, a módszer ugyanis akár az ittas vagy drogos állapotban lévő vezetők felismerésére, kiszűrésére is felhasználható. Az agyhullámok alkoholos vagy más befolyásoltság alatt megváltoznak, így az autó - érzékelve ezt az állapotot - szintén nem tenné lehetővé a haladást.