Berta Sándor
Nehéz helyzetben vannak a navigációs eszközök gyártói
A berlini Nemzetközi Híradástechnikai Kiállításon (IFA) ugyan jelen lesznek a navigációs berendezéseket gyártó cégek, de az okostelefonok és a kisebb táblagépek nyomulása miatt nem kerülnek majd előtérbe.
A navigációs készülékek számára az okostelefonok, illetve kisebb mértékben a táblagépek jelentik az legnagyobb konkurenciát. Az ágazat szereplői természetesen még nem adták fel a küzdelmet, a Garmin és a többi cég többek között új kijelzőkkel és a külterületen használható alkalmazásokkal készülnek. A Garmin többek között egy olyan 150 euróért megvásárolható eszközzel lesz jelen az IFA-n, mely képes kivetíteni az okostelefonokon lévő információkat az autók szélvédőjén elhelyezett fóliára. Emellett új kijelzőtechnológiák, a traffipaxokra figyelmeztető rendszerek, tehergépkocsi-útvonalakat kijelölő különleges szoftverek tehetik ismét vonzóvá a vásárlók számára a navigációs berendezéseket. Ezekre az innovációkra szükség is van, hiszen a mobil alkalmazások olyan mértékben fejlődtek, hogy immár komoly konkurenciát jelentenek.
Stefan Bernard, a Garmin németországi ügyvezetője közölte: szembe kell nézniük az okostelefon-trenddel, a BITKOM adatai alapján 2007 és 2010 közötti a németországi navigációs piac a felére csökkent. Az európai uniós tagállamban a kereskedők hat évvel ezelőtt még több mint egymilliárd euró bevételt könyvelhettek el, 2011-ben már csupán 425 millió eurót. A nemzetközi tendencia hasonló: 2015-ben Európában és Észak-Amerikában már csak várhatóan 24 millió navigációs berendezést adhatnak el, míg 2009-ben ez a szám még 33 millió euró volt. Ezzel párhuzamosan az okostelefonok és a navigációs programok egyre népszerűbbek.
A gyártók igyekeznek más módon is visszahódítani a felhasználókat. Bernard elmondta, hogy szinte minden termékükhöz tartósan ingyenes frissítéseket biztosítanak és ott erősítik a tevékenységüket, ahol az okostelefonok nem tarthatnak lépést velük. Vannak kifejezetten motorosoknak és kerékpárosoknak készített, hosszú üzemidejű, időjárás- és vízálló készülékek, amelyek képernyője akár erős napfényben is jól olvasható. Bizonyos kijelzők kesztyűben is kezelhetők, de ennek természetesen ára van, ezek a modellek az átlagosnál drágábbak.
Van értelme még manapság<br>egy külön navigációs eszköznek?
Van még egy dolog: a gyártók igyekeznek SIM-kártyahellyel ellátni a navigációs berendezéseket, hogy elérhetők legyenek a dugó-előrejelzések, az időjárási adatok és a környezeti információk. Előny lehet az is, hogy a navigációs készülékek jobban ellenállnak a környezeti hatásoknak, ezzel szemben ha egy iPhone vízbe esik, használhatatlanná válik. A Garmin, a Navigon, a Tomtom és a Becker is fejlesztenek mobil alkalmazásokat, melyekkel a bevételek növelésén túl saját termékeiket is csábítóbbá tudják tenni.
A navigációs készülékek számára az okostelefonok, illetve kisebb mértékben a táblagépek jelentik az legnagyobb konkurenciát. Az ágazat szereplői természetesen még nem adták fel a küzdelmet, a Garmin és a többi cég többek között új kijelzőkkel és a külterületen használható alkalmazásokkal készülnek. A Garmin többek között egy olyan 150 euróért megvásárolható eszközzel lesz jelen az IFA-n, mely képes kivetíteni az okostelefonokon lévő információkat az autók szélvédőjén elhelyezett fóliára. Emellett új kijelzőtechnológiák, a traffipaxokra figyelmeztető rendszerek, tehergépkocsi-útvonalakat kijelölő különleges szoftverek tehetik ismét vonzóvá a vásárlók számára a navigációs berendezéseket. Ezekre az innovációkra szükség is van, hiszen a mobil alkalmazások olyan mértékben fejlődtek, hogy immár komoly konkurenciát jelentenek.
Stefan Bernard, a Garmin németországi ügyvezetője közölte: szembe kell nézniük az okostelefon-trenddel, a BITKOM adatai alapján 2007 és 2010 közötti a németországi navigációs piac a felére csökkent. Az európai uniós tagállamban a kereskedők hat évvel ezelőtt még több mint egymilliárd euró bevételt könyvelhettek el, 2011-ben már csupán 425 millió eurót. A nemzetközi tendencia hasonló: 2015-ben Európában és Észak-Amerikában már csak várhatóan 24 millió navigációs berendezést adhatnak el, míg 2009-ben ez a szám még 33 millió euró volt. Ezzel párhuzamosan az okostelefonok és a navigációs programok egyre népszerűbbek.
A gyártók igyekeznek más módon is visszahódítani a felhasználókat. Bernard elmondta, hogy szinte minden termékükhöz tartósan ingyenes frissítéseket biztosítanak és ott erősítik a tevékenységüket, ahol az okostelefonok nem tarthatnak lépést velük. Vannak kifejezetten motorosoknak és kerékpárosoknak készített, hosszú üzemidejű, időjárás- és vízálló készülékek, amelyek képernyője akár erős napfényben is jól olvasható. Bizonyos kijelzők kesztyűben is kezelhetők, de ennek természetesen ára van, ezek a modellek az átlagosnál drágábbak.