Berta Sándor
Lehangolóak a keresési szokások
A mainzi Johannes Gutenberg Egyetem kutatói azt vizsgálták, hogy miként alkalmazzák a német internetezők az online keresőket. Mint kiderült, csupán kevesen tudják jól használni ezeket a szolgáltatásokat.
Dr. Birgit Stark, a Johannes Gutenberg Egyetem Publicisztikai Intézetének professzora elmondta: kutatásuk célja az volt, hogy megvizsgálják, miként keresik az internetezők az információkat és ebben a folyamatban milyen szerepet töltenek be a keresőplatformok. A munkában további két professzor, dr. Dieter Dörr és dr. Stefan Aufenanger is részt vett. Az eredmények megerősítették, hogy jelenleg egyértelműen a Google a piacvezető, a társaságot minden megkérdezett ismerte és a keresőjét szinte mindannyian használták is. A válaszolók általában megbíztak az eredményekben és közülük csak kevesen tudták, hogy miként jönnek létre a találati listák és mik gyakorolnak hatást rájuk. Fontos kiemelni, hogy a Google mindig figyelembe veszi az adott személy korábbi kereséseit.
A felhasználók 90 százaléka a Google keresőjét alkalmazza, ugyanakkor csak egy részük képes biztonsággal vagy kritikusan kezelni a találatokat. Ezért a szakemberek azt szorgalmazzák, hogy a jövőben e szolgáltatásokat médiajogi szempontból erősebben kellene szabályozni és néhány dologra jobban oda kellene figyelni. Ezek egyike a semlegesség, vagyis hogy minden webes tartalomszolgáltató azonos feltételekkel kínálhassa az ajánlatait és a keresők üzemeltetői ne befolyásolhassák a megjelenített eredmények sorrendjét. Emellett fontos lenne az is, hogy az emberek megismerhessék, hogy miként működnek a szolgáltatások, ezáltal felismerhetők legyenek a belső vagy külső manipulációk, illetve a találati listák meghamisítása. Fontos, hogy az internetezőkben tudatosuljon az, hogy lehetnek manipulációk ezen a területen.
A professzorok végül hangsúlyozták, hogy ezen a területen ugyan szükség lenne törvényi szabályozásra, de az nem avatkozhat be a piaci versenybe és a digitális média dinamikus fejlődési folyamataiba.
Dr. Birgit Stark, a Johannes Gutenberg Egyetem Publicisztikai Intézetének professzora elmondta: kutatásuk célja az volt, hogy megvizsgálják, miként keresik az internetezők az információkat és ebben a folyamatban milyen szerepet töltenek be a keresőplatformok. A munkában további két professzor, dr. Dieter Dörr és dr. Stefan Aufenanger is részt vett. Az eredmények megerősítették, hogy jelenleg egyértelműen a Google a piacvezető, a társaságot minden megkérdezett ismerte és a keresőjét szinte mindannyian használták is. A válaszolók általában megbíztak az eredményekben és közülük csak kevesen tudták, hogy miként jönnek létre a találati listák és mik gyakorolnak hatást rájuk. Fontos kiemelni, hogy a Google mindig figyelembe veszi az adott személy korábbi kereséseit.
A felhasználók 90 százaléka a Google keresőjét alkalmazza, ugyanakkor csak egy részük képes biztonsággal vagy kritikusan kezelni a találatokat. Ezért a szakemberek azt szorgalmazzák, hogy a jövőben e szolgáltatásokat médiajogi szempontból erősebben kellene szabályozni és néhány dologra jobban oda kellene figyelni. Ezek egyike a semlegesség, vagyis hogy minden webes tartalomszolgáltató azonos feltételekkel kínálhassa az ajánlatait és a keresők üzemeltetői ne befolyásolhassák a megjelenített eredmények sorrendjét. Emellett fontos lenne az is, hogy az emberek megismerhessék, hogy miként működnek a szolgáltatások, ezáltal felismerhetők legyenek a belső vagy külső manipulációk, illetve a találati listák meghamisítása. Fontos, hogy az internetezőkben tudatosuljon az, hogy lehetnek manipulációk ezen a területen.
A professzorok végül hangsúlyozták, hogy ezen a területen ugyan szükség lenne törvényi szabályozásra, de az nem avatkozhat be a piaci versenybe és a digitális média dinamikus fejlődési folyamataiba.