Berta Sándor

Lehangolóak a keresési szokások

A mainzi Johannes Gutenberg Egyetem kutatói azt vizsgálták, hogy miként alkalmazzák a német internetezők az online keresőket. Mint kiderült, csupán kevesen tudják jól használni ezeket a szolgáltatásokat.

Dr. Birgit Stark, a Johannes Gutenberg Egyetem Publicisztikai Intézetének professzora elmondta: kutatásuk célja az volt, hogy megvizsgálják, miként keresik az internetezők az információkat és ebben a folyamatban milyen szerepet töltenek be a keresőplatformok. A munkában további két professzor, dr. Dieter Dörr és dr. Stefan Aufenanger is részt vett. Az eredmények megerősítették, hogy jelenleg egyértelműen a Google a piacvezető, a társaságot minden megkérdezett ismerte és a keresőjét szinte mindannyian használták is. A válaszolók általában megbíztak az eredményekben és közülük csak kevesen tudták, hogy miként jönnek létre a találati listák és mik gyakorolnak hatást rájuk. Fontos kiemelni, hogy a Google mindig figyelembe veszi az adott személy korábbi kereséseit.

A felhasználók 90 százaléka a Google keresőjét alkalmazza, ugyanakkor csak egy részük képes biztonsággal vagy kritikusan kezelni a találatokat. Ezért a szakemberek azt szorgalmazzák, hogy a jövőben e szolgáltatásokat médiajogi szempontból erősebben kellene szabályozni és néhány dologra jobban oda kellene figyelni. Ezek egyike a semlegesség, vagyis hogy minden webes tartalomszolgáltató azonos feltételekkel kínálhassa az ajánlatait és a keresők üzemeltetői ne befolyásolhassák a megjelenített eredmények sorrendjét. Emellett fontos lenne az is, hogy az emberek megismerhessék, hogy miként működnek a szolgáltatások, ezáltal felismerhetők legyenek a belső vagy külső manipulációk, illetve a találati listák meghamisítása. Fontos, hogy az internetezőkben tudatosuljon az, hogy lehetnek manipulációk ezen a területen.

A professzorok végül hangsúlyozták, hogy ezen a területen ugyan szükség lenne törvényi szabályozásra, de az nem avatkozhat be a piaci versenybe és a digitális média dinamikus fejlődési folyamataiba.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Moha Mahnian #9
    "közülük csak kevesen tudták, hogy miként jönnek létre a találati listák és mik gyakorolnak hatást rájuk"

    Miért, a Google programozóin kívül ki tudja ezeket?
  • duke #8
    Tenyleg megemlithetett volna cikk nehany keresesi szukitesi feltetelt,ha mar szo van rolla.
    Mondjuk a gugli is felsorolhatna, az oldalan legfontosabb 5-10 kapcsolot, szurot.
  • joghurt3 #7
    A Google egész üzleti modellje a találati eredmények torzítására épül. Majd biztos, hogy változtatni fognak rajta a semlegesség érdekében...
  • pasi29uk #6
    "Fontos kiemelni, hogy a Google mindig figyelembe veszi az adott személy korábbi kereséseit."
    Pontosabban: Nem mindig. Bizonyos feltételeknek teljesülnie kell...

    Érdemes néha rászánni 20-30 másodpercet legalább fél évente egyszer és megnézni újítottak esetleg valamit. Szerintem egész jó de amikor keresek valamit örülnék, ha megjelenne egy általam korábban összeállított (szűrt, átmenetileg szűrt) weblaplista ahonnan nem jelez találatot!




  • Atyuska #5
    A cikk kiemelhette volna, hogy milyen kereső parancsok, amik jelentősen javítják a találati hatékonyságot. Az sem ártott volna, ha az olvasó tudára hozza azon tényekne kegy részét, amik befolyásolják a találati sorrendet, csak hogy képbe legyen az olvasó.
  • gombabácsi #4
    az emberek a divat/siker dolgokat akarják megtalálni: menő siker filmek, zenék, stb

    szerintem pár % lehet a keresésnek az egyedi dolog
  • TokraFan #3
    Ez a cikk nem szól semmiről. Már azt sem részletezi, hogy mégis pontosan mit és hogyan vizsgáltak??? Nem tudom mi értelme van ilyen "cikkeket" írni...
  • ostoros #2
    Újratelepítés megoldja. Azt hiszem?

  • jackoneill90 #1
    utóbbi pár napban néhány keresésnél az sg címét dobja ki 4. 5. találatnak a google