Berta Sándor
Még mindig nehéz törölni a közösségi profilokat
A német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV) megvizsgálta, hogy az elmúlt két évben könnyebbé vált-e a közösségi profilok eltávolítása. Az eredmény elszomorító.
A VZBV már 2011-ben felmérést végzett arról, hogy mennyire nehéz szabadulni az online szolgáltatásoktól. A tapasztalat az volt, hogy a felhasználók általában nagyon könnyen jelentkezhetnek be a különböző rendszerekbe, azonban az onnan való távozás már sokkal bonyolultabb, hosszadalmasabb és gyakran nem is jár teljes sikerrel. Nos, azóta eltelt két év és gyakorlatilag csak minimális előrelépés történt.
A fogyasztóvédők összesen 19 platformot vizsgáltak meg, köztük volt a Facebook, a Yahoo!, az Outlook (Hotmail), az AOL, az Amazon, az Otto, a Tchibo és a Xing. Ezek közül csak nyolc kínál egyszerű profil- vagy fióktörlési lehetőségeket, további hét oldalnál csak a Segítség vagy a Súgó funkció segítségével találják meg a szükséges információkat az internetezők. Négy ajánlat esetében pedig egyáltalán nem lehetséges a profil vagy a fiók törlése. 2011-hez képest csupán két honlapon vált egyszerűbbé ez a művelet.
"A törlésnek ugyanolyan egyszerűnek kell lennie, mint a csatlakozásnak. A személyes adatok törlésével kapcsolatban olyan jogra van szükség, ami érvényesíthető is. A német kormánynak ezért kell harcolnia az Európai Unióban" - nyilatkozta Gerd Billen, a VZBV elnöke. Az EU jelenleg is dolgozik az adatvédelmi irányelven, amelynek aktuális tervezete szerint mindenki számára elérhető lesz a "felejtés joga". A német szervezet ezt a javaslatot maximálisan támogatja. A felhasználóknak minden körülmények között rendelkezniük kell az adataik feletti ellenőrzés lehetőségével, most viszont gyakran azt sem tudják, hogy melyik harmadik fél fér hozzá az adataikhoz.
A mostani vizsgálat során kiderült, hogy három portálon is rendkívül könnyen lehetett újra aktiválni a két évvel ezelőtt elvileg már törölt profilokat. Ennek oka, hogy a szolgáltató csak deaktiválta és nem törölte a fiókokat, vagyis az, hogy az oldalon van egy törlési gomb vagy funkció, önmagában semmit sem jelent.
A VZBV már 2011-ben felmérést végzett arról, hogy mennyire nehéz szabadulni az online szolgáltatásoktól. A tapasztalat az volt, hogy a felhasználók általában nagyon könnyen jelentkezhetnek be a különböző rendszerekbe, azonban az onnan való távozás már sokkal bonyolultabb, hosszadalmasabb és gyakran nem is jár teljes sikerrel. Nos, azóta eltelt két év és gyakorlatilag csak minimális előrelépés történt.A fogyasztóvédők összesen 19 platformot vizsgáltak meg, köztük volt a Facebook, a Yahoo!, az Outlook (Hotmail), az AOL, az Amazon, az Otto, a Tchibo és a Xing. Ezek közül csak nyolc kínál egyszerű profil- vagy fióktörlési lehetőségeket, további hét oldalnál csak a Segítség vagy a Súgó funkció segítségével találják meg a szükséges információkat az internetezők. Négy ajánlat esetében pedig egyáltalán nem lehetséges a profil vagy a fiók törlése. 2011-hez képest csupán két honlapon vált egyszerűbbé ez a művelet.
"A törlésnek ugyanolyan egyszerűnek kell lennie, mint a csatlakozásnak. A személyes adatok törlésével kapcsolatban olyan jogra van szükség, ami érvényesíthető is. A német kormánynak ezért kell harcolnia az Európai Unióban" - nyilatkozta Gerd Billen, a VZBV elnöke. Az EU jelenleg is dolgozik az adatvédelmi irányelven, amelynek aktuális tervezete szerint mindenki számára elérhető lesz a "felejtés joga". A német szervezet ezt a javaslatot maximálisan támogatja. A felhasználóknak minden körülmények között rendelkezniük kell az adataik feletti ellenőrzés lehetőségével, most viszont gyakran azt sem tudják, hogy melyik harmadik fél fér hozzá az adataikhoz.
A mostani vizsgálat során kiderült, hogy három portálon is rendkívül könnyen lehetett újra aktiválni a két évvel ezelőtt elvileg már törölt profilokat. Ennek oka, hogy a szolgáltató csak deaktiválta és nem törölte a fiókokat, vagyis az, hogy az oldalon van egy törlési gomb vagy funkció, önmagában semmit sem jelent.