Berta Sándor
Még mindig nehéz törölni a közösségi profilokat
A német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV) megvizsgálta, hogy az elmúlt két évben könnyebbé vált-e a közösségi profilok eltávolítása. Az eredmény elszomorító.
A VZBV már 2011-ben felmérést végzett arról, hogy mennyire nehéz szabadulni az online szolgáltatásoktól. A tapasztalat az volt, hogy a felhasználók általában nagyon könnyen jelentkezhetnek be a különböző rendszerekbe, azonban az onnan való távozás már sokkal bonyolultabb, hosszadalmasabb és gyakran nem is jár teljes sikerrel. Nos, azóta eltelt két év és gyakorlatilag csak minimális előrelépés történt.
A fogyasztóvédők összesen 19 platformot vizsgáltak meg, köztük volt a Facebook, a Yahoo!, az Outlook (Hotmail), az AOL, az Amazon, az Otto, a Tchibo és a Xing. Ezek közül csak nyolc kínál egyszerű profil- vagy fióktörlési lehetőségeket, további hét oldalnál csak a Segítség vagy a Súgó funkció segítségével találják meg a szükséges információkat az internetezők. Négy ajánlat esetében pedig egyáltalán nem lehetséges a profil vagy a fiók törlése. 2011-hez képest csupán két honlapon vált egyszerűbbé ez a művelet.
"A törlésnek ugyanolyan egyszerűnek kell lennie, mint a csatlakozásnak. A személyes adatok törlésével kapcsolatban olyan jogra van szükség, ami érvényesíthető is. A német kormánynak ezért kell harcolnia az Európai Unióban" - nyilatkozta Gerd Billen, a VZBV elnöke. Az EU jelenleg is dolgozik az adatvédelmi irányelven, amelynek aktuális tervezete szerint mindenki számára elérhető lesz a "felejtés joga". A német szervezet ezt a javaslatot maximálisan támogatja. A felhasználóknak minden körülmények között rendelkezniük kell az adataik feletti ellenőrzés lehetőségével, most viszont gyakran azt sem tudják, hogy melyik harmadik fél fér hozzá az adataikhoz.
A mostani vizsgálat során kiderült, hogy három portálon is rendkívül könnyen lehetett újra aktiválni a két évvel ezelőtt elvileg már törölt profilokat. Ennek oka, hogy a szolgáltató csak deaktiválta és nem törölte a fiókokat, vagyis az, hogy az oldalon van egy törlési gomb vagy funkció, önmagában semmit sem jelent.
A VZBV már 2011-ben felmérést végzett arról, hogy mennyire nehéz szabadulni az online szolgáltatásoktól. A tapasztalat az volt, hogy a felhasználók általában nagyon könnyen jelentkezhetnek be a különböző rendszerekbe, azonban az onnan való távozás már sokkal bonyolultabb, hosszadalmasabb és gyakran nem is jár teljes sikerrel. Nos, azóta eltelt két év és gyakorlatilag csak minimális előrelépés történt.
A fogyasztóvédők összesen 19 platformot vizsgáltak meg, köztük volt a Facebook, a Yahoo!, az Outlook (Hotmail), az AOL, az Amazon, az Otto, a Tchibo és a Xing. Ezek közül csak nyolc kínál egyszerű profil- vagy fióktörlési lehetőségeket, további hét oldalnál csak a Segítség vagy a Súgó funkció segítségével találják meg a szükséges információkat az internetezők. Négy ajánlat esetében pedig egyáltalán nem lehetséges a profil vagy a fiók törlése. 2011-hez képest csupán két honlapon vált egyszerűbbé ez a művelet.
"A törlésnek ugyanolyan egyszerűnek kell lennie, mint a csatlakozásnak. A személyes adatok törlésével kapcsolatban olyan jogra van szükség, ami érvényesíthető is. A német kormánynak ezért kell harcolnia az Európai Unióban" - nyilatkozta Gerd Billen, a VZBV elnöke. Az EU jelenleg is dolgozik az adatvédelmi irányelven, amelynek aktuális tervezete szerint mindenki számára elérhető lesz a "felejtés joga". A német szervezet ezt a javaslatot maximálisan támogatja. A felhasználóknak minden körülmények között rendelkezniük kell az adataik feletti ellenőrzés lehetőségével, most viszont gyakran azt sem tudják, hogy melyik harmadik fél fér hozzá az adataikhoz.
A mostani vizsgálat során kiderült, hogy három portálon is rendkívül könnyen lehetett újra aktiválni a két évvel ezelőtt elvileg már törölt profilokat. Ennek oka, hogy a szolgáltató csak deaktiválta és nem törölte a fiókokat, vagyis az, hogy az oldalon van egy törlési gomb vagy funkció, önmagában semmit sem jelent.