Berta Sándor
Egyre közelebb kerülünk az európai légiutas-adatbázishoz
Hamarosan az Európai Parlament elé kerülhet azt a tervezet, amelynek célja az európai légiutas-adatbázis létrehozása. Az Európai Bizottság és a tagállamok belügyminiszterei arra kényszerítenék a légitársaságokat, hogy minden információt átadjanak a hatóságoknak.
Az Európai Bizottság mindenre kíváncsi lenne a légiutasokkal kapcsolatban: név, cím, telefonszám, e-mail cím, hitelkártya száma, étkezési szokások, banki adatok. A megszerzett információkat legfeljebb öt éven át tárolnák a központi nyilvántartásokban és folyamatosan összehasonlítanak a bűnözők, illetve a terroristák profiljaival. Évente 500 millió légiutas lépi át az Európai Unió határait, mindez jól jelzi, hogy milyen hatalmas projektről lenne szó. S a költségek csak az egyik tételt jelentik, ott vannak az adatvédelmi kérdések is. Az adatvédelmi szakemberek máris vészharangot kongatnak, mondván a légiutas-adatbázis létrehozása egy újabb mérföldkövet jelenthet a totális ellenőrzés megvalósítása felé vezető úton.
"Ez az egész arról szól, hogy több száz millió adatcsomagot gyűjtenek össze ártatlan emberekről, s ezekből az információkból elkészítik az utazási profiljaikat. Ez olyan, mint egy embervadászat" - jelentette ki Peter Schaar német adatvédelmi biztos. "Mindenki, aki repülőgépre száll, azonnal célkeresztbe kerül, s mindez megtörténhet csupán azért is, mert külföldinek tűnő neve van vagy éppen olyan országokba utazik, mint Irán" - tette hozzá Jan-Philipp Albrecht, a német Zöldek európai parlamenti jogi szakértője.
Timothy Kirkhope konzervatív EP-képviselő, korábbi brit belügyminisztériumi államtitkár ugyanakkor az új rendszer bevezetése mellett kardoskodik, arra hivatkozva, hogy már így is több tucat gyilkost, pedofilt és erőszakolót fogtak el az adatok segítségével. Nos, a valóság ennek ellentmond, az Amerikai Egyesült Államokban például nemrég történt egy kis "baki": ugyanis a rendszer egy 18 hónapos (!) csecsemőt minősített terroristagyanús személynek. A helyi hivatalok hajthatatlannak bizonyultak, a bébi nem szállhatott fel a repülőgépre. Nem úgy a detroiti merénylő, vagy a bostoni robbantó. Tamerlan Carnajev tavaly gond nélkül elrepülhetett Dagesztánba annak ellenére, hogy már hivatalosan nyomozás folyt ellene. Mindez azért történhetett meg, mert valaki rosszul írta fel a nevét...
Kirkhope és a brit kormány hajthatatlan, ők még az Európai Unión belüli légi járatokat is átvilágíttatnák. Az elképzelést már támogatja Franciaország és Spanyolország is. Az EU egyébként már 2011 februárjában közölte, hogy egységes légiutas nyilvántartást vezet be, majd tavaly decemberben kiderült az is, hogy a légiutasokkal kapcsolatos információkat 5 éven át megőriznék.
Az Európai Bizottság mindenre kíváncsi lenne a légiutasokkal kapcsolatban: név, cím, telefonszám, e-mail cím, hitelkártya száma, étkezési szokások, banki adatok. A megszerzett információkat legfeljebb öt éven át tárolnák a központi nyilvántartásokban és folyamatosan összehasonlítanak a bűnözők, illetve a terroristák profiljaival. Évente 500 millió légiutas lépi át az Európai Unió határait, mindez jól jelzi, hogy milyen hatalmas projektről lenne szó. S a költségek csak az egyik tételt jelentik, ott vannak az adatvédelmi kérdések is. Az adatvédelmi szakemberek máris vészharangot kongatnak, mondván a légiutas-adatbázis létrehozása egy újabb mérföldkövet jelenthet a totális ellenőrzés megvalósítása felé vezető úton.
"Ez az egész arról szól, hogy több száz millió adatcsomagot gyűjtenek össze ártatlan emberekről, s ezekből az információkból elkészítik az utazási profiljaikat. Ez olyan, mint egy embervadászat" - jelentette ki Peter Schaar német adatvédelmi biztos. "Mindenki, aki repülőgépre száll, azonnal célkeresztbe kerül, s mindez megtörténhet csupán azért is, mert külföldinek tűnő neve van vagy éppen olyan országokba utazik, mint Irán" - tette hozzá Jan-Philipp Albrecht, a német Zöldek európai parlamenti jogi szakértője.
Timothy Kirkhope konzervatív EP-képviselő, korábbi brit belügyminisztériumi államtitkár ugyanakkor az új rendszer bevezetése mellett kardoskodik, arra hivatkozva, hogy már így is több tucat gyilkost, pedofilt és erőszakolót fogtak el az adatok segítségével. Nos, a valóság ennek ellentmond, az Amerikai Egyesült Államokban például nemrég történt egy kis "baki": ugyanis a rendszer egy 18 hónapos (!) csecsemőt minősített terroristagyanús személynek. A helyi hivatalok hajthatatlannak bizonyultak, a bébi nem szállhatott fel a repülőgépre. Nem úgy a detroiti merénylő, vagy a bostoni robbantó. Tamerlan Carnajev tavaly gond nélkül elrepülhetett Dagesztánba annak ellenére, hogy már hivatalosan nyomozás folyt ellene. Mindez azért történhetett meg, mert valaki rosszul írta fel a nevét...
Kirkhope és a brit kormány hajthatatlan, ők még az Európai Unión belüli légi járatokat is átvilágíttatnák. Az elképzelést már támogatja Franciaország és Spanyolország is. Az EU egyébként már 2011 februárjában közölte, hogy egységes légiutas nyilvántartást vezet be, majd tavaly decemberben kiderült az is, hogy a légiutasokkal kapcsolatos információkat 5 éven át megőriznék.