Berta Sándor
Könnyen azonosíthatók vagyunk útvonalunk alapján
A napjainkban kapható okostelefonok számos adatot gyűjtenek a tulajdonosaikról, miközben anonim használatot ígérnek. A minta annyira emberfüggő és egyedi, hogy könnyen azonosíthatók az alanyok.
Az MIT és a Louvaini Katolikus Egyetem kutatói közös tanulmányukban rávilágítottak, hogy mindössze négy úgynevezett adatpont segítségével bármely személy egyértelműen azonosítható Adatpontnak nevezik a tartózkodási hely és az időpont kombinációját. Napjainkban számos szolgáltatás akar hozzáférni a pontos tartózkodási helyünkkel kapcsolatos információkhoz azért, hogy személyre szabott ajánlatokat kínáljanak nekünk. A fejlesztők előszeretettel hivatkoznak arra, hogy az adatok gyűjtése névtelenül valósul meg, ezzel próbálják meg elaltatni az emberek gyanakvását.
Önmagában az adatpontok ismerete még nem jelenti azt, hogy megállapítható egy virtuális felhasználó valódi személyazonossága, ehhez ugyanis további információkra is szükség van. Az utóbbiak közé tartozhatnak például a különböző szolgáltatásokba (Foursquare, Twitter stb.) való bejelentkezési adatok. Yves-Alexandre de Montjoye, az MIT munkatársa és a tanulmány készítője szerint az emberek internetes mozgása teljesen egyedi és a mérési adatok időközben annyira pontosak lettek, hogy ilyen kevés adatpont is elég az azonosításhoz.
Tehát ha például péntekenként rendszeresen elmegyünk egy adott iskolába/munkahelyre, majd utána sportolni, és az estét egy törzshelyünkön fejezzünk be, ezek olyannyira egyedi bejelentkezési pontokat jelentenek, hogy hiába anonimak ezek a hely- és időadatok, ha egy reklámcég megvásárolja ezeket a Foursquare-től vagy más, ilyen jellegű adatainkat tároló szolgáltatótól, akkor név szerint azonosítani tudnak minket. A szakemberek egyébként nem a hatékonyabb ellenőrzési és megfigyelési lehetőségeket kutatták, sokkal inkább az volt a céljuk, hogy mennyire pontatlanok lehetnek a mobil adatok ahhoz, hogy egyrészt továbbra is megfelelő minőségűek legyenek a szolgáltatások, másrészt sikerüljön biztosítani a maximális mértékű névtelenséget.
Az MIT és a Louvaini Katolikus Egyetem kutatói közös tanulmányukban rávilágítottak, hogy mindössze négy úgynevezett adatpont segítségével bármely személy egyértelműen azonosítható Adatpontnak nevezik a tartózkodási hely és az időpont kombinációját. Napjainkban számos szolgáltatás akar hozzáférni a pontos tartózkodási helyünkkel kapcsolatos információkhoz azért, hogy személyre szabott ajánlatokat kínáljanak nekünk. A fejlesztők előszeretettel hivatkoznak arra, hogy az adatok gyűjtése névtelenül valósul meg, ezzel próbálják meg elaltatni az emberek gyanakvását.
Önmagában az adatpontok ismerete még nem jelenti azt, hogy megállapítható egy virtuális felhasználó valódi személyazonossága, ehhez ugyanis további információkra is szükség van. Az utóbbiak közé tartozhatnak például a különböző szolgáltatásokba (Foursquare, Twitter stb.) való bejelentkezési adatok. Yves-Alexandre de Montjoye, az MIT munkatársa és a tanulmány készítője szerint az emberek internetes mozgása teljesen egyedi és a mérési adatok időközben annyira pontosak lettek, hogy ilyen kevés adatpont is elég az azonosításhoz.
Tehát ha például péntekenként rendszeresen elmegyünk egy adott iskolába/munkahelyre, majd utána sportolni, és az estét egy törzshelyünkön fejezzünk be, ezek olyannyira egyedi bejelentkezési pontokat jelentenek, hogy hiába anonimak ezek a hely- és időadatok, ha egy reklámcég megvásárolja ezeket a Foursquare-től vagy más, ilyen jellegű adatainkat tároló szolgáltatótól, akkor név szerint azonosítani tudnak minket. A szakemberek egyébként nem a hatékonyabb ellenőrzési és megfigyelési lehetőségeket kutatták, sokkal inkább az volt a céljuk, hogy mennyire pontatlanok lehetnek a mobil adatok ahhoz, hogy egyrészt továbbra is megfelelő minőségűek legyenek a szolgáltatások, másrészt sikerüljön biztosítani a maximális mértékű névtelenséget.