MTI

Erdő Péter: "A virtuális valóságon kívüli valóság is létezik"

A fiatalokról, a kortárs kultúra értékeiről és az internetről is szólt a Kultúra Pápai Tanácsának vatikáni plenáris ülése, melynek eredményeit a tanács tagja, Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek összegezte.

"A világ számos régiójából hallottunk beszámolókat, melyek megerősítették, hogy a fiataloknak sincsen teljesen más kultúrája, mint az idősebb korosztálynak. A fiatalokat a mélyszegénység és munkanélküliség kényszeríti vándorlásra és kultúraváltásra Amerikában éppúgy, mint Európában. Közel 15 százalékra tehető a sokkoló, markáns rétegkultúrában élő fiatalok aránya: idetartoznak például a Latin-Amerikából a kontinens északi részébe migráló, kísérő és gondoskodás nélküli, nagyon nehéz sorsú fiatalok. Az ő emberi megszólításuk, az életbe való normális bekapcsolásuk, a lelkiismeretlen kizsákmányolástól való megvédésük rendkívüli feladat"- foglalta össze Erdő Péter a Kultúra Pápai Tanácsának február 6-9. közötti plenáris ülésén elhangzottakat.

Az 1982-ben alapított tanács találkozója a feltörő fiatal kultúrákról szólt. Ahogyan Gianfranco Ravasi bíboros, a tanács elnöke nyitóbeszédében hangoztatta, az egyház a mai 15-29 évesek külső-belső világát is "összetettnek, gyorsan fejlődőnek, de értékekben bizonytalannak látja". Erdő szerint nem "a fiatalokkal van baj, hanem a jelenlegi középkorú generációval, amely ifjúságkultuszban szenved. Örökifjú akar lenni, annál is inkább, mivel erre ma számos lehetőség van, legalábbis a piac ezt ígéri az életkor elleni kenőcsökkel és egyéb szerekkel, melyekkel az ember élete végéig fiatal maradhat".


"A felnőttkor mást jelent: felelősségvállalást másokért. Ma az öregség, halál, betegség kiszorul a köztudatból, pedig a felnőtt magatartás az, amikor a halál tényének elfogadása és ismerete mellett is igent mondunk az életre. Hogyan lehetnének a felnőttek a fiatalok példaképei, amikor a felnőttek többsége kamasz akar maradni. Az iránymutatás hiánya visszahat a fiatalságra, mely ezek után persze, hogy nem akar felnőni" - hangoztatta a bíboros. Hangsúlyozta, hogy a "felelősségtudat erősítésében, az élet objektív nagy kérdéseivel való szembenézésben az egyház segíthet az egzisztenciális problémákra válaszoló igehirdetéssel. Csak ez alapján lehet hatékony a bevezetés a hit részleteibe és a liturgia világába".

Ami a digitális ifjúsággal való sebességtartást illeti, a Vatikán az elsők között szólt a fiatalokhoz interneten. "A fiatalok többségének a számítógép nem puszta információs eszköz, hanem életmód, élettér. Régen a város főterén ismerkedtek egymással, itt vették észre egymást, és itt áll a templom is. Most a fiatalok a virtuális térre állnak ki. Az egyház párbeszédet keres azokkal, akiknek az életmódja kvázi virtuális. Hiszünk abban, hogy a képernyő előtt ülve is felfigyelnek arra, ha valaki megszólítja őket és barátságot ajánl nekik"- mondta Erdő. Hozzátette: "a virtuális valóságon kívüli valóság azért létezik".

Erdő szerint hasonló jelenség uralta a római birodalom utolsó évszázadait, mely felemésztette természetes erőforrásait. "Nem csak a kőolaj apadhat ki. Az ember ideje és figyelme is hatalmas természetes erőforrás, ha ezt az internet teljesen kimeríti, akkor társadalmi méretekben ez is tragédiát okozhat" - hangsúlyozta. Erdő elmondta, neki még nincsen Facebook-profilja és Twitter-fiókja, de nem kizárt, hogy az esztergom-budapesti egyházmegye így is megszólítja a fiatalokat. "A kelet-közép-európai és a dél-európai fiatalok közötti különbség a munkához való viszonyban van. Az olasz fiatalok sorsa a munkanélküliség, magyar kortársaik aktívabbak, sokan fiatalon már felelős beosztással bírnak, saját keresetükből élnek, főleg onnan vándorolnak el, ahol tartós munkanélküliség alakul ki"- vélte Erdő.

A Kultúra Pápai Tanácsa két év múlva következő plenáris ülésének az interkulturalitás lesz a témája, "melynek Európában különös vetülete van a nemzetek és az egyház életében is főleg a mostani lélektani és kulturális helyzetben".

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • caius marius #29
    Hopp lemaradt az idézőjel. Na sebaj több is veszett Mohácsnál... :)
  • caius marius #28
    A középkorban a gazdálkodás része volt az, hogy a (gyengébb) szomszédot fosztogatjuk, esetleg ha erősödne, akkor leöljük a jobbágyait.
    Nem. Ez fosztogatás volt csak, nem gazdálkodás. Ne keverd a két fogalmat. Gazdálkodni a szomszéd javaival nem lehet. Lásd a familiárisan hiperpigmentált egyedeket. Ez kb. úgy hangzott, mintha azt állítanád, hogy Kolompár Orbán, Szabó Gábor nyugdíjas kertjében gazdálkodott, tegnap éjjel 24:05-kor. Ugye azért ez nem kicsit sántít.
  • caius marius #27
    És teszi ezt ma is rendületlen.
  • caius marius #26
    "Megjegyzem: a sötét középkorban is hová vitték gyógyítani a betegeket? A kolostorokba. Az tök más kérdés, hogy ott jó eséllyel eret vágtak rajtuk - ilyen szinten volt a kor orvostudománya."
    Nem röhögtél mikor ezt a hsz-t írtad?
    Az előbb még azt mondtad, hogy na bumm az inkvizítor megégetett egy füves asszonyt, most meg arról beszélsz, hogy hova vitték a betegeket, kolostorba. Persze, hogy oda vitték, mivel a füves asszonyokat kinyírták hatalmas sötétségükben, ezek a barbár barmok.
    Egyébként megjegyezném, hogy már az ókori Egyiptomban is komolyabb szinten (sokkal!!!) állt az orvostudomány mint ezeknél a koszos papcsürhéknél valaha is állt. Az egyház kiirtott minden tudást, mert csak az ostoba népeket lehet igazán könnyen vezetni.
  • caius marius #25
    "Amiket felsoroltál az "egyház bűneiként", azokat érdemes az adott kor történelmébe helyezve vizsgálni."
    Én inkább aszerint vizsgálom, hogy mit hirdetett és ezzel szemben mit tett!
  • TokraFan #24
    Annyi talán marad róla, hogy beismerte a pedofil papok létezését.
  • caius marius #23
    "Én felfogom hogy kicsi és mulandó vagyok, nekem nem is fáj - ellentétbe te rettegsz attól, hogy semmi értelme se volt élned."
    Ezt a következtetést miből vontad le?

    "A pápa neve meg valószínűleg jó sokáig fenn fog maradni, mivel az írott történelem egy jelentős részében voltak pápák, szóval amint megválasztják, történelemmé válik."
    Szerintem ez a pápa a lőtéri kutyát nem érdekli. 10 év múlva senki nem fog rá emlékezni...
  • Komolytalan #22
    Én felfogom hogy kicsi és mulandó vagyok, nekem nem is fáj - ellentétbe te rettegsz attól, hogy semmi értelme se volt élned. A pápa neve meg valószínűleg jó sokáig fenn fog maradni, mivel az írott történelem egy jelentős részében voltak pápák, szóval amint megválasztják, történelemmé válik. Nem tudom észre veszed-e, hogy szó se volt arról, hogy én miben hiszek, meg miben nem - éppen csak veled ellentétben fel tudom reálisan mérni szervezetek fontosságát, meg az emberek nagyságát, és nem dühből ítélkezek. Gyakorold csak: gyűlölet off, tények on.

    Amiket felsoroltál az "egyház bűneiként", azokat érdemes az adott kor történelmébe helyezve vizsgálni. Az inkvizítor megölt egy füvesasszonyt? Múlt héten meg a fél falut kiirtották a szomszéd földesúr katonái. Ez egy ilyen kor volt, amikor a vallás állami szintre volt emelve, egy érsek földesúr is volt - sőt katona is, a muzulmánok Allah nevében ölték a keresztényeket, a keresztények Jézus nevében a muzulmánokat, de még a husziták is egy keresztény mellékágként indulva ölték a nem huszita keresztényeket.
    Szóval alapvetően nem az egyház volt 2000 éven keresztül gonosz, hanem a kor volt olyan durva, hogy a 2000-ből az első 1800 évet talán el se tudod képzelni így, hogy nem hogy történelmi tényeket nem olvastál soha, de még történelmi regény se került a kezed közelébe. A középkorban a gazdálkodás része volt az, hogy a (gyengébb) szomszédot fosztogatjuk, esetleg ha erősödne, akkor leöljük a jobbágyait. Akkoriban a fénymásoló helyett kardot használtak. Csúf világ volt, na.

    Megjegyzem: a sötét középkorban is hová vitték gyógyítani a betegeket? A kolostorokba. Az tök más kérdés, hogy ott jó eséllyel eret vágtak rajtuk - ilyen szinten volt a kor orvostudománya.
  • bvalek #21
    Ezeket a marhaságokat melyik összeesküvéselmélet-hívö honlapról szedted össze? Ennyit még a szovjet történetírás sem mert hazudni a Katolikus Egyházról...
  • caius marius #20
    Gondolom bvalek-re és komolytalanra céloztál... ;)