Berta Sándor

Az internetkorszak nagy kihívás az újságoknak

Markus Kienberger, a Google ausztriai vezetője úgy vélte, hogy egyáltalán nincsenek reménytelen helyzetben a lapkiadók, hiszen a problémák és a kihívások mellett számos új lehetőséget is kínál nekik az internet.

A menedzser elismerte, hogy jelenleg a nyomtatott és az online újságok is a túlélésért küzdenek. A hagyományos üzleti modellek nem kínálnak megoldást az internet jelentette kihívásra: a nyomtatott lapok példányszáma esik, míg a webes mutációk reklámbevétele a töredéke annak, amivel fenn lehetne tartani a szerkesztőségeket. A lapkiadók nem először vannak hasonló helyzetben, hiszen előbb a rádió, majd a televízió felbukkanásakor is az újságok végét jósolták, azonban ez mégsem következett be.

A világháló teljesen megváltoztatta a tartalomfogyasztást, a cikkekhez már hivatkozások, képek, videók és multimédiás tartalmak tartoznak, de ugyanígy elérhetők az adott anyaghoz kapcsolódó régebbi cikkek is. Az érdekes írásokra gyűjtőportálok, blogok és keresők segítségével találnak rá a felhasználók. A keresőket működtető cégek és a kiadók közötti kapcsolat azonban közel sem mondható tökéletesnek, viszont ésszerűnek tűnik és a szolgáltatások kiegészítik egymást. A kiadók szeretnének minél vonzóbbak lenni a világhálón, a magazinok és más lapok további információkat kínálhatnak olvasóiknak, egyúttal pedig új bevételi modellekkel kell kísérletezzenek. A tartalmakhoz való szabad hozzáférés, majd a reklámbevételek besöprése nem nyújt elégséges bevételt.

A Google szerint az internet nem feltétlenül jelent rosszat az újságok számára és nem jelenti azt sem, hogy az online korszak miatt automatikusan eltűnnek a lapkiadók. Szerintük innovációval, új technológiák használatával és kísérletező kedvvel túlélhetik a nehéz időszakot a sajtócégek. A videó megjelenése sem jelentette a rádiók végét, hanem sokkal inkább hozzájárult egy új iparág kialakulásához, amely a hagyományos vállalatoknak is új lehetőségeket teremtett. A kérdés csak az, hogy a kiadók mindenáron ragaszkodnak-e a régi üzleti modelljeikhez vagy hajlandók kockáztatni, új ötleteken dolgozni, vagy nem mernek lépni és megelégednek azzal, hogy a problémáikat sorolják és másokat okolnak a kialakult helyzetért.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #5
    Neha bedolok a marketingnek ill. munkaba talan jo lesz cimmel veszek egy-egy magazint, de mindig csalodok benne. 5 fontert kb. 3 db cikket olvasok el, aminek kb. 10%-a hasznos es uj info szamomra. Hangszerekrol, zenelesrol, fotozasrol szolo vilaghiru angol magazinokrol beszelek.
    A hires, a mainstream a legszarabb ma mar szinte minden teruleten.
    Egy egyszeru, olcso, magyar sakk-magazin vagy vmi kis peldanyszamu szakujsagban sokkal tobb hasznos informacio van es magasabb szinten mint az angol-szasz lebutitott effektezett csicsa semmiben.
    En azt latom, hogy a szabad piac nem jo, a kapitalizmus alapvetoen rossz. Rossz, lebutitott iranyba halad, ahol oriascegek felzabaljak a kicsiket es marketinggel lenyomnak minden sz*rt az emberek torkan.
    Az internet most ezen feluli szabadsagnak tunik, de hamarosan ezt is uralni fogjak, nagyon valoszinu.
  • szvini #4
    Azért vannak még minőségi tartalommal bíró nyomtatott lapok. Ilyen pl a mipszi-s magazin, csak kéthavonta jelenik meg, de rengeteg érdekes dolog van benne, alig egy két reklámmal.
    De egyetértek, azzal hogy sok, sőt rengeteg újság unalmas. A férfi magazinok nagy része már recskázásra is alkalmatlan nemhogy olvasásra...
  • FL Zoli #3
    én is múltkor nézelődtem az stand mellett, -kutya, macska, ló, horgász, autó-motor meg egyéb hasonszőrű magazinok...ezekből elfogy 10-nél több országszerte?

  • mester1987 #2
    Igazán be is zárhatnának mostmár.
  • B0nFire #1
    Hm. Utoljára másfél éve volt a kezemben egy szép, nyomtatott magazin, látogatók hozták a kórházba. Nos, volt az ezerötszáz forintos lapban néhány érdekes cikk, de olyan bolhafasz betűvel szedve, hogy olvashatatlan volt. Ezt az olvasók is szóvá tették, erre az volt a válasz, hogy nem tudják növelni az oldalszámot, de a cikkeknek is ki kell férniük.

    Ezzel szöges ellentétben a magazin jó kétharmadát a reklámok és a kivágható kuponok tették ki! Ha rám van bízva, én bizony nem veszek hatvan oldalnyi reklámot ezerötszáz forintért, de hát nem én vettem. És nem joghurt reklám volt benne, hanem 650 000 Ft-os luxus karóra, meg luxus versenyautó. Tényleg az átlagembernek szóló nélkülözhetetlen dolgok.

    Többet a büdös életben én képeslapot nem veszek. Ezt se én vettem, csak mondom. A neten legalább Adblockkal felszerelkezve barangolhatok.