Berta Sándor
A Nokia előre menekült térképe megnyitásával
A finn konszern alelnöke elmondta, hogy nem jókedvükből nyitották meg térképszolgáltatásukat a vetélytársaik számára, hanem egész egyszerűen nem volt más választásuk.
"Az internetezésre alkalmas mobil eszközökhöz az online térképek elengedhetetlenek. A Web 2.0 után a következő nagy trendet a helyhez kötött szolgáltatások jelentik. Ezek határozzák meg újra az internet fogalmát és erősebben integrálják egymásba a virtuális világot és a valóságot. Mindegy, hogy utazásról, kereskedelemről, keresésről vagy kommunikációról van szó, a helyekről szerzett tudás új minőséget jelent és még fontosabbá válik. Napjainkban nem adnak el mobiltelefont térképszolgáltatás nélkül." - jelentette ki Michael Halbherr.
A helyfüggő szolgáltatásoknál a szolgáltatást nyújtó valamilyen technológia segítségével megállapítja, merre jár éppen a mobiltelefon vagy bármilyen más mobileszköz felhasználója, majd az ő igényeinek és földrajzi helyzetének megfelelő információt, vagy bármilyen más tartalmat (pl. dugók figyelése vagy társkeresés) továbbít a felhasználó felé. Ezek alapvetően a mobilhálózatok cellainformációin alapuló megoldások, de vannak Wi-Fi, GPS és bluetooth alapú szolgáltatások is.
"Jelenleg is a világ élvonalában vagyunk a termékeinkkel: nekünk van a legjobb kamerás mobilunk és ezt a legjobb térképszolgáltatás egészíti ki. Ehhez társul még a kiváló hardver és a vezeték nélküli feltöltés. Ezt most már csak kommunikálnunk kell a vásárlók felé. Nem szabad kizárólag a piaci részesedést nézni. Hiszem, hogy a mobil ágazat - hasonlóan a járműgyártókhoz - különböző részekre osztódik majd fel. Lesznek tehát olyan gyártók, amelyek különleges modellek miatt fognak előtérbe kerülni" - tette hozzá Michael Halbherr.
A Nokia alelnöke elmondta, hogy a jó térképszolgáltatások frissítési költségei fix összegbe kerülnek, és ez a költség nagyon magas. Világszerte ezen a területen 6500 embert foglalkoztatnak, közülük körülbelül 5000 dolgozik azon, hogy a felhasznált adatok mindig precízek és aktuálisak legyenek. Szerinte nem lehet jó alkalmazást készíteni akkor, ha a felhasznált adatok rosszak. Ezt a Google is tudja és már az Apple is felismerte. A fő eltérés az ő platformjuk és a Google megoldása között, hogy aki tőlük licenceli a térképeket és a tartalmakat annak nem kell a keresőfunkciót is használnia. Nem írnak elő üzleti modelleket sem és korlátozások nélkül, mindenki számára licencelhetővé teszik az összes adatot. Aki nem akar térképeket, csak tartalmakat, az ezt is megteheti. Az információk ötvözhetők akár a konkurensek térképeivel, vagy internetes adatokkal is. A navigációs megoldást több mint 100 országban használják és szoros kapcsolatban vannak az autógyártókkal.
S hogy miért nyitották meg a térképszolgáltatásukat a vetélytársaik előtt? Nos, erre a menedzser a következőket válaszolta: "Nincs más stratégiai alternatíva, mint az, hogy nyissunk. Mindez nem a mobilokról szól, hiszen a közeljövőben a navigációs piacon is előre fogunk lépni. Az a döntő, hogy ki rendelkezik a legjobb és legnépszerűbb platformmal. A felhasználók aktivitási adatai jelentik úgymond a 21. század kőolaját. Ezekből teljesen új szolgáltatásokat építhetünk fel. Stephen Elop egy kolosszusból nagyon gyorsan egy nagyon fürge céget csinált. Állítom, hogy napjainkban a Nokia Európa legnagyobb vállalkozása. Azok az emberek, akik ma nálunk vannak, pontosan tudják, hogy miért vannak itt."
"Az internetezésre alkalmas mobil eszközökhöz az online térképek elengedhetetlenek. A Web 2.0 után a következő nagy trendet a helyhez kötött szolgáltatások jelentik. Ezek határozzák meg újra az internet fogalmát és erősebben integrálják egymásba a virtuális világot és a valóságot. Mindegy, hogy utazásról, kereskedelemről, keresésről vagy kommunikációról van szó, a helyekről szerzett tudás új minőséget jelent és még fontosabbá válik. Napjainkban nem adnak el mobiltelefont térképszolgáltatás nélkül." - jelentette ki Michael Halbherr.
A helyfüggő szolgáltatásoknál a szolgáltatást nyújtó valamilyen technológia segítségével megállapítja, merre jár éppen a mobiltelefon vagy bármilyen más mobileszköz felhasználója, majd az ő igényeinek és földrajzi helyzetének megfelelő információt, vagy bármilyen más tartalmat (pl. dugók figyelése vagy társkeresés) továbbít a felhasználó felé. Ezek alapvetően a mobilhálózatok cellainformációin alapuló megoldások, de vannak Wi-Fi, GPS és bluetooth alapú szolgáltatások is.
"Jelenleg is a világ élvonalában vagyunk a termékeinkkel: nekünk van a legjobb kamerás mobilunk és ezt a legjobb térképszolgáltatás egészíti ki. Ehhez társul még a kiváló hardver és a vezeték nélküli feltöltés. Ezt most már csak kommunikálnunk kell a vásárlók felé. Nem szabad kizárólag a piaci részesedést nézni. Hiszem, hogy a mobil ágazat - hasonlóan a járműgyártókhoz - különböző részekre osztódik majd fel. Lesznek tehát olyan gyártók, amelyek különleges modellek miatt fognak előtérbe kerülni" - tette hozzá Michael Halbherr.
A Nokia alelnöke elmondta, hogy a jó térképszolgáltatások frissítési költségei fix összegbe kerülnek, és ez a költség nagyon magas. Világszerte ezen a területen 6500 embert foglalkoztatnak, közülük körülbelül 5000 dolgozik azon, hogy a felhasznált adatok mindig precízek és aktuálisak legyenek. Szerinte nem lehet jó alkalmazást készíteni akkor, ha a felhasznált adatok rosszak. Ezt a Google is tudja és már az Apple is felismerte. A fő eltérés az ő platformjuk és a Google megoldása között, hogy aki tőlük licenceli a térképeket és a tartalmakat annak nem kell a keresőfunkciót is használnia. Nem írnak elő üzleti modelleket sem és korlátozások nélkül, mindenki számára licencelhetővé teszik az összes adatot. Aki nem akar térképeket, csak tartalmakat, az ezt is megteheti. Az információk ötvözhetők akár a konkurensek térképeivel, vagy internetes adatokkal is. A navigációs megoldást több mint 100 országban használják és szoros kapcsolatban vannak az autógyártókkal.
S hogy miért nyitották meg a térképszolgáltatásukat a vetélytársaik előtt? Nos, erre a menedzser a következőket válaszolta: "Nincs más stratégiai alternatíva, mint az, hogy nyissunk. Mindez nem a mobilokról szól, hiszen a közeljövőben a navigációs piacon is előre fogunk lépni. Az a döntő, hogy ki rendelkezik a legjobb és legnépszerűbb platformmal. A felhasználók aktivitási adatai jelentik úgymond a 21. század kőolaját. Ezekből teljesen új szolgáltatásokat építhetünk fel. Stephen Elop egy kolosszusból nagyon gyorsan egy nagyon fürge céget csinált. Állítom, hogy napjainkban a Nokia Európa legnagyobb vállalkozása. Azok az emberek, akik ma nálunk vannak, pontosan tudják, hogy miért vannak itt."