Berta Sándor
Kamerás próbababákkal figyelik a boltok vásárlóit
Egy új találmány a próbababába szerelt kamera, amely nem a tolvajokat, hanem a vásárlók viselkedését figyeli, és azokról csinál profilokat későbbi elemzésre az eladások növelésére.
Amikor egy üzlet tulajdonosa biztonságban szeretné tudná a termékeket, akkor videókamerákat szereltet be, biztonsági őröket fogad fel, vagy ötvözi a két módszert. A legújabb "találmány" azonban az észrevétlen megfigyelést célozza meg, a kamerákat ugyanis a ruházati üzletekben lévő próbababákba rejtik el. Ezt a rendszert már most több áruházlánc alkalmazza. A jelenleg az Amerikai Egyesült Államokban és három európai országban alkalmazott módosított próbababák látszólag semmiben sem térnek el a hagyományos modellektől és pont ez a cél, hogy a nézelődő vásárló nehogy gyanút fogjon.
A különleges próbababa szemeibe egy-egy videokamerát rejtenek el, amiket arcfelismerő szoftverrel kötnek össze. Az arcról készült felvétel alapján megállapítható az illető kora, neme és etnikai jellemzői. Max Catanese, a különleges próbababákat gyártó Almax nevű cég vezérigazgatójának nyilatkozata szerint az így nyert adatok segítségével a boltok növelhetik az eladásaikat, mert a kínálatukat a vevők igényeihez igazíthatják.
Egy átalakított, EyeSee-Mannequin nevű különleges próbababa potom 4000 euróba kerül. Az első tapasztalatok állítólag biztatóak: volt, ahol kiderült, hogy egy akció első két napján a férfi vásárlók többet költöttek mint a nők, így eszerint alakították át a kínálatot és sikerült is növelni az eladásokat. Azért jobb ez, mint a falakra vagy a plafonra szerelt hagyományos verzió, mivel egyrészt a vásárlóval azonos magasságban van, tehát nem takarhatja el az arcot egy sapka, másrészt a vásárló közvetlenül ránéz, hogy megnézze a babán lévő ruhákat, szemből megmutatva az arcát.
A profilkészítés jogi és etikai problémákat is felvet. Mind az amerikai, mind az európai szabályozás csak biztonsági okokból engedélyezi a felvételt, habár a boltok külön táblás figyelmeztetéssel meg tudják ezt kerülni. A kizárólag kereskedelmi szempontú adatrögzítés egyértelműen a határok átlépése. A fejlődés következő lépcsője az lesz, hogy a szemek mellett füleket is kap az EyeSee baba. Az Almax már teszteli a hangfelismerő technológiát, és így megismerhető lesz miről beszélnek a vásárlók, lehet szűrni szavakra, például tetszik-e egy adott áru vagy nem. Tervek vannak arra is, hogy kijelzőket helyeznek a bábuk mellé, és azon a vásárló érdeklődési körével egyező termékek reklámja fut majd.
A cikkek nem nevezik meg a három érintett európai országot, és az újságírók által felkeresett cégek mindegyike is tiltakozott, miszerint ők nem vettek ilyet. Peter Schaar német adatvédelmi biztos elgondolkodtatónak nevezte a módszert és szerinte az jogi szempontból több mint kétséges. Szerinte még akkor is alig lehetne indokolt egy ilyen jellegű ellenőrzés, ha előzetesen felhívnák rá az emberek figyelmét. A német fogyasztóvédelmi minisztérium szóvivője úgy nyilatkozott, hogy aki az ügyfeleit ilyen módon figyeli meg az még a magánélettel kapcsolatos legalapvetőbb dolgokat sem tartja tiszteletben.
Luca Solca, az Exane BNP Paribas piackutató vállalkozás képviselője hátborzongatónak minősítette az ötletet, mert senki sem számít arra, hogy egy kirakatban lévő próbababa figyeli meg. Ugyan jelenleg is alkalmaz néhány gyártó elemzőrendszereket, de azok hagyományos kamerákkal vannak ötvözve. Az EyeSee-babák az ellenőrzés új szintjét jelentik. A Német Kereskedők Szövetsége támogatja a módszert, de csak azzal a feltétellel, hogy ha a vásárlók figyelmét felhívják az ilyen módon ellenőrzött területekre. Uché Okonkwo, a Luxe Corp. ügyvezető igazgatója hozzátette: minden olyan szoftver fantasztikus, amely segíthet a profilkészítésben, de közben az emberek személyazonosságát titokban tartja.
Amikor egy üzlet tulajdonosa biztonságban szeretné tudná a termékeket, akkor videókamerákat szereltet be, biztonsági őröket fogad fel, vagy ötvözi a két módszert. A legújabb "találmány" azonban az észrevétlen megfigyelést célozza meg, a kamerákat ugyanis a ruházati üzletekben lévő próbababákba rejtik el. Ezt a rendszert már most több áruházlánc alkalmazza. A jelenleg az Amerikai Egyesült Államokban és három európai országban alkalmazott módosított próbababák látszólag semmiben sem térnek el a hagyományos modellektől és pont ez a cél, hogy a nézelődő vásárló nehogy gyanút fogjon.
A különleges próbababa szemeibe egy-egy videokamerát rejtenek el, amiket arcfelismerő szoftverrel kötnek össze. Az arcról készült felvétel alapján megállapítható az illető kora, neme és etnikai jellemzői. Max Catanese, a különleges próbababákat gyártó Almax nevű cég vezérigazgatójának nyilatkozata szerint az így nyert adatok segítségével a boltok növelhetik az eladásaikat, mert a kínálatukat a vevők igényeihez igazíthatják.
Egy átalakított, EyeSee-Mannequin nevű különleges próbababa potom 4000 euróba kerül. Az első tapasztalatok állítólag biztatóak: volt, ahol kiderült, hogy egy akció első két napján a férfi vásárlók többet költöttek mint a nők, így eszerint alakították át a kínálatot és sikerült is növelni az eladásokat. Azért jobb ez, mint a falakra vagy a plafonra szerelt hagyományos verzió, mivel egyrészt a vásárlóval azonos magasságban van, tehát nem takarhatja el az arcot egy sapka, másrészt a vásárló közvetlenül ránéz, hogy megnézze a babán lévő ruhákat, szemből megmutatva az arcát.
A profilkészítés jogi és etikai problémákat is felvet. Mind az amerikai, mind az európai szabályozás csak biztonsági okokból engedélyezi a felvételt, habár a boltok külön táblás figyelmeztetéssel meg tudják ezt kerülni. A kizárólag kereskedelmi szempontú adatrögzítés egyértelműen a határok átlépése. A fejlődés következő lépcsője az lesz, hogy a szemek mellett füleket is kap az EyeSee baba. Az Almax már teszteli a hangfelismerő technológiát, és így megismerhető lesz miről beszélnek a vásárlók, lehet szűrni szavakra, például tetszik-e egy adott áru vagy nem. Tervek vannak arra is, hogy kijelzőket helyeznek a bábuk mellé, és azon a vásárló érdeklődési körével egyező termékek reklámja fut majd.
A cikkek nem nevezik meg a három érintett európai országot, és az újságírók által felkeresett cégek mindegyike is tiltakozott, miszerint ők nem vettek ilyet. Peter Schaar német adatvédelmi biztos elgondolkodtatónak nevezte a módszert és szerinte az jogi szempontból több mint kétséges. Szerinte még akkor is alig lehetne indokolt egy ilyen jellegű ellenőrzés, ha előzetesen felhívnák rá az emberek figyelmét. A német fogyasztóvédelmi minisztérium szóvivője úgy nyilatkozott, hogy aki az ügyfeleit ilyen módon figyeli meg az még a magánélettel kapcsolatos legalapvetőbb dolgokat sem tartja tiszteletben.
Luca Solca, az Exane BNP Paribas piackutató vállalkozás képviselője hátborzongatónak minősítette az ötletet, mert senki sem számít arra, hogy egy kirakatban lévő próbababa figyeli meg. Ugyan jelenleg is alkalmaz néhány gyártó elemzőrendszereket, de azok hagyományos kamerákkal vannak ötvözve. Az EyeSee-babák az ellenőrzés új szintjét jelentik. A Német Kereskedők Szövetsége támogatja a módszert, de csak azzal a feltétellel, hogy ha a vásárlók figyelmét felhívják az ilyen módon ellenőrzött területekre. Uché Okonkwo, a Luxe Corp. ügyvezető igazgatója hozzátette: minden olyan szoftver fantasztikus, amely segíthet a profilkészítésben, de közben az emberek személyazonosságát titokban tartja.