Alex
A filmek többsége már digitálisan készül
Míg a XX. század a filmszalagokról szólt, addig 2000 óta a gyártók fokozatosan áttértek a digitális rendszerekre. Az archiválás máig nem megoldott.
2010-ben minden nagyobb professzionális videókamera-fejlesztő cég befejezte a 35mm-es termékein való munkát, és már csak a digitális piacra koncentrálnak. Az első nagyobb, csak digitálisan készülő mozi a 2002-es A klónok támadása volt George Lucastól, mely döntést az iparág akkor még lenézéssel fogadott. A rendezők, operatőrök, világosítók és egyéb ágazati szakemberek ellenzőkre és támogatókra szakadtak. "A változás az új lehetőségek megjelenésével kezdődött meg, de csak a régi út lezárásával fejeződött be" - nyilatkozta a Side by Side dokumentumfilmben a digitális média egyik leghangosabb ellenzője, Christopher Nolan. Vele ellentétben azonban számos rendező azonnal felfigyelt az új technológia biztosította egyszerűbb vezérlésre, a kisebb videókamerákra és a korszerűbb munkakörnyezetre.
Míg korábban a zeneszerzőknek több mérnök segítségére volt szükségük ahhoz, hogy a filmmel szinkronban lévő zenét szerezzenek, addig ma már egy egyszerű laptoppal meg tudják oldani ezt a feladatot. A legnevesebb rendezők pedig, mint James Cameron és Peter Jackson hatalmasat löktek előre az iparágon, mivel korábban elképzelhetetlen felbontású és minőségű digitális projektjeket vezényeltek le. Míg a Gyűrűk ura tárolásához kétmillió méter hosszú tekercs kell addig Jackson új projektje, a Hobbit néhány merevlemezen elfér.
A digitális film megjelenése a legnagyobb hatást valószínűleg a filmkészítés demokratizálásával tette. Míg 1991-ben a legnagyobb független filmes fesztiválon, a Sundance-en alig 200 fikciós pályamű volt, addig ez mára tízszeresére emelkedett jórészt a digitális éra okozta áresésnek köszönhetően. Az első Oscar-díjas digitális film a 2008-as Gettómilliomos volt.
Az új médiumnak azonban még egy nagy kihívást le kell győznie: jelenleg még nincs megfelelő archív formátum. "Csak akkor lehetünk biztosak benne, hogy egy film 60 év múlva is nézhető lesz ha celluloidra rögzítjük" - emelte ki Martin Scorsese a dokumentumfilmben. Az 1960-as évek óta több, mint 80 különféle digitális videóformátum jelent meg, többsége ma már lejátszhatatlan, mivel nincs meg az ehhez szükséges technika. A problémára a Bosszúállok körüli törlési mizéria világított rá élesen, mivel emiatt bemutatóját is el kellett halasztani.
"A stúdiók nem terveztek be költségeket a digitális filmek hosszútávú menedzselésére, a jövőben létrejövő új platformokra való átkonvertálás biztosítására" - mondta April Miller rendező. Remélhetőleg a következő évtized megoldja ezt a gondot, és a tárolási technológiák fejlődésével a következő generációk is élvezni tudják a mai alkotásokat.
2010-ben minden nagyobb professzionális videókamera-fejlesztő cég befejezte a 35mm-es termékein való munkát, és már csak a digitális piacra koncentrálnak. Az első nagyobb, csak digitálisan készülő mozi a 2002-es A klónok támadása volt George Lucastól, mely döntést az iparág akkor még lenézéssel fogadott. A rendezők, operatőrök, világosítók és egyéb ágazati szakemberek ellenzőkre és támogatókra szakadtak. "A változás az új lehetőségek megjelenésével kezdődött meg, de csak a régi út lezárásával fejeződött be" - nyilatkozta a Side by Side dokumentumfilmben a digitális média egyik leghangosabb ellenzője, Christopher Nolan. Vele ellentétben azonban számos rendező azonnal felfigyelt az új technológia biztosította egyszerűbb vezérlésre, a kisebb videókamerákra és a korszerűbb munkakörnyezetre.
Míg korábban a zeneszerzőknek több mérnök segítségére volt szükségük ahhoz, hogy a filmmel szinkronban lévő zenét szerezzenek, addig ma már egy egyszerű laptoppal meg tudják oldani ezt a feladatot. A legnevesebb rendezők pedig, mint James Cameron és Peter Jackson hatalmasat löktek előre az iparágon, mivel korábban elképzelhetetlen felbontású és minőségű digitális projektjeket vezényeltek le. Míg a Gyűrűk ura tárolásához kétmillió méter hosszú tekercs kell addig Jackson új projektje, a Hobbit néhány merevlemezen elfér.
A digitális film megjelenése a legnagyobb hatást valószínűleg a filmkészítés demokratizálásával tette. Míg 1991-ben a legnagyobb független filmes fesztiválon, a Sundance-en alig 200 fikciós pályamű volt, addig ez mára tízszeresére emelkedett jórészt a digitális éra okozta áresésnek köszönhetően. Az első Oscar-díjas digitális film a 2008-as Gettómilliomos volt.
Az új médiumnak azonban még egy nagy kihívást le kell győznie: jelenleg még nincs megfelelő archív formátum. "Csak akkor lehetünk biztosak benne, hogy egy film 60 év múlva is nézhető lesz ha celluloidra rögzítjük" - emelte ki Martin Scorsese a dokumentumfilmben. Az 1960-as évek óta több, mint 80 különféle digitális videóformátum jelent meg, többsége ma már lejátszhatatlan, mivel nincs meg az ehhez szükséges technika. A problémára a Bosszúállok körüli törlési mizéria világított rá élesen, mivel emiatt bemutatóját is el kellett halasztani.
"A stúdiók nem terveztek be költségeket a digitális filmek hosszútávú menedzselésére, a jövőben létrejövő új platformokra való átkonvertálás biztosítására" - mondta April Miller rendező. Remélhetőleg a következő évtized megoldja ezt a gondot, és a tárolási technológiák fejlődésével a következő generációk is élvezni tudják a mai alkotásokat.