Napi Online

A növekedés motorja lehet az internetgazdaság

Számos kutatás szerint önmagában a széles sávú internet lefedettségének növelése kimutatható hatással van a gazdasági növekedésre, az egyre kiterjedtebbé váló kibertér pedig számos új lehetőséget teremt mind az egyéneknek, mind a vállalati szféra szereplőinek.

Az internet az elmúlt években valós gazdasági és társadalmi környezetté vált, a nemzetközi politikai dokumentumok fő célkitűzései a nyitott és decentralizált internet megteremtéséről szólnak, az ezzel összefüggő szakpolitikai döntések meghozatalába pedig minden részes fél − így az állampolgárok, piaci szereplők, illetve a nem kormányzati szervezetek − bevonását sürgetik.

Szakértői becslések szerint a szélessávú internet-penetráció minden 10 százalékos bővülése átlagosan 1−1,5 százalékkal növeli a globális GDP-t, a szektor különösen a fejlődő országokban jelentheti a gazdasági növekedés motorját. Az összefüggés természetesen többirányú hatások eredőjeként alakul, azaz a gazdasági növekedés és a kibertér bővülése között oda-vissza ható kölcsönhatások mutathatók ki. A vizsgálatok szerint több iparágban is pozitív korreláció áll fenn a széles sávú internet használatának kiterjedtségével, az OECD által is idézett egyesült államokbeli mérések szerint például a széles sáv felhasználásának egyszázalékos növelése évi 0,2−0,3 százalékkal járult hozzá a foglalkoztatás bővüléséhez. Az OECD-tagállamok 1996 és 2007 közötti gazdasági növekedését összehasonlító elemzés tapasztalatai szerint pedig a széles sávú internetelérés 10 százalékpontos emelkedése átlagosan 0,9−1,5 százalékponttal emeli meg a növekedési rátát.

Az internetgazdaság a cégek számára nagyobb hatékonyságot tesz lehetővé, az új kommunikációs technológiák, a közösségi média felületei mind a piacra lépésben, mind a munkaerő felkutatásában segítséget nyújtanak a piaci szereplőknek. Ahogy arra az OECD egy tanulmánya is rámutatott, az internet alapjában alakítja át az üzleti környezetet, hiszen mind az értékesítésben, mind a fogyasztók megszólításában teljesen új lehetőségeket teremt. Az új lehetőségek azonban bizonytalansági tényezőként is felmerülnek, a gyors fejlődés miatt ugyanis több érintett iparágban − egyelőre − nem alakultak ki a megfelelő üzleti modellek. A digitális iparágak fejlődését alapvetően meghatározza a kreativitás, innovációs képesség és készség. Az infokommunikáció az egyik leginnovatívabb, leggyorsabban fejlődő ágazat, a digitális gazdaság hazai vállalkozásainak innovációs potenciálját azonban jelenleg súlyosan korlátozza a humán és pénzügyi értelemben vett alultőkésítettség.

Magyarország nincs túlságosan lemaradva például az okos telefonok használatát, az arra írt alkalmazások terjedését illetően, szakértők szerint a kibertér e sajátos szegmensével Magyarországnak érdemes foglalkoznia. A magyarokra emellett nagyfokú személyes online jelenlét jellemző, a népességarányhoz képest igen aktívak az online közösségi oldalakon, fórumokon − azaz van potenciál a kibertér kihasználásában. Az egyik legnagyobb akadályt az online hozzáférés költsége jelentheti, ami közvetve azt eredményezi, hogy a hazai piaci keresleti oldal sem éri el azt a nagyságot, amire egyébként lehetőség lenne. A relatíve magas adatforgalmi díjak pedig akkor is gátolhatják a kibertérbeli felhasználói jelenlétet, ha a felhasználó egyébként elhivatott a technológiák használata iránt − mondta Jakobi Ákos, az ELTE Regionális Tudományi Tanszékének adjunktusa.

Már ma is jellemző, de a jövőben még inkább várható, hogy a világ fejlettebb területein nem az eszközökhöz való hozzáférés alapján alakulnak az egyenlőtlenségek, hanem az eszközhasználat intenzitása és az online tartalmak előállítása, illetve fogyasztása szerint, ezek az úgynevezett másodlagos digitális egyenlőtlenségek − hangsúlyozta Prazsák Gergő, az ELTE TÁTK tudományos munkatársa. A közösségi média használata a jövőben a jelenleginél is nagyobb mértékű lesz, a Facebook, a Twitter vagy a Youtube olyan alkalmazások, amelyek megkövetelik a felhasználóktól a folyamatos online jelenlétet.

Magyarországon a digitális cselekvési tervben foglaltak szerint az infokommunikációs szektor adta a 2010 előtti nyolc évben a növekedés negyedét, az évi 400-500 milliárd forint forgalmú ágazat mintegy százezer munkavállalót foglalkoztat, a működő cégek száma nagyjából 15 ezerre tehető.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gombabácsi #5
    fejlődés
    fenntartható fejlődés
    fenntartható állapot
    állapot
    nem állapot
  • NEXUS6 #4
    Ma Magyarországon, magyar mértékkel mérve kb. az emberek fele szegénynek számít (értsd pl, kaja nem tuti 100%-ra naponta). EU-s normák szerint viszont a lakosság 80%-a.

    Internetes gazdaság mi?
    Faszom!

    Tessék belenézni a másik cikkbe az IT analfabetizmusról. A középkorúaktól felfelé jól állunk de a fiatalok leszakadóban vannak az EU-hoz képest. Miért is? Csak egy vulgáris példával élve Ny-Európában egy ájfont megvesz a gyerkőc a zsebpénzéből, nálunk meg... szal nem.
    Pláne, hogy nálunk a legdrágább a világon.
  • AgentKis #3
    Most akkor nem népességarányosan mérik a "lefedettség"-et? Tehát, hogy 100 emberből/cégből hánynak van? 100 emberből 150nek nem lehet széles sávja, még akkor sem ha a felének 2 is van...

    A második kérdésemet azért tettem fel, mert a cikk szerint 50% lefedettségnél a gazdasági növekedéshez már minimum 4,5%-ot ad hozzá a net (egyébként nyilván az általad helyesen leírt módon). Viszont a helybenjáró gazdaságok (pl. európa) más területeinek szükségszerűen csökkenie kell, hogy az erednény a 4,5%nál kisebb növekedés legyen. Namost ha a többi terület csökken, akkor bizony előbb utóbb élelmiszer, energia és egyéb más hiány lesz. Ekkor már nem fogunk a neten pizzát rendelni szerintem. Viszont sovány képeinket megoszhatjuk majd a fészbúkon!
  • Cat #2
    "Vajon a széles sávú lefedettség 100% fölé is vihető?"

    Természetesen, ezt már a mobilszféra bemutatta, simán van több készüléke egy embernek. Attól, hogy otthon kábeled/adsled van, még okostelefonon is használhatsz 3G-t.

    A második kérdés provokatív, nyilván nem, de azt is mutatja hogy el se gondolkodtál rajta. Manapság már enni sem tudsz nélküle, hiszen az állásajánlatok zöme ott van, ott intézhetsz hivatalos ügyeket (ügyfélkapu), ott tarthatod a kapcsolatot az ismerősökkel (amit ha okos vagy, szintén pénzre, megrendelésre válthatsz!), erősítheted a kapcsolatot az ügyfelekkel (hírlevelek, akciók).

    És ez már egy ócska sarki kiskocsma esetén is igaz! Ott is vannak hétvégenként események, sportközvetítésre (EB, VB, olimpia) akció, szilveszteri buli előfoglalása, vagy akár csak a nyitvatartás közlése. Mindehhez elengedhetetlen a szélessáv, és közvetve meg lehet enni.
  • AgentKis #1
    2 (költői) kérdésem van csupán:
    - Vajon a széles sávú lefedettség 100% fölé is vihető?
    - Meg lehet enni a széles sávú elérést?