ELTE Társadalomtudományi Kar hírlevél

Részlegesen épül be az internet a magyarok kultúrafelfogásába

Jelentősen és látványosan nőtt a magyar internethasználók aránya az ezredforduló óta, de még mindig sokan vannak, akik nem kapcsolódnak be az online kultúra új világába. Csepeli György és Prazsák Gergő könyve szerint az internetpenetráció növekedésével a digitális egyenlőtlenségek kulturális és személyiségbeli különbségekre vezethetők vissza.

Az internet megjelenése folyamatosan és tartósan mélyreható változásokat indított el a világban, melynek nincs olyan pontja, ahol az internet jelentőségét ne tudnánk felismerni, ha ott van, akkor azért, ha nincs ott, akkor azért - olvasható Csepeli György és Prazsák Gergő által jegyzett, "Örök visszatérés? Társadalom az információs korban" című tanulmánykötet fülszövegén. A szerzők szerint a kultúra lehet a kapocs, amely biztosítja a folyamatosságot az internet nélküli múlt és az online világ által meghatározott jövő között. Kutatásuk azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy ez az átmenet nem mindenki számára magától értetődő, és nem is feltétlenül automatikus. Félő, hogy a digitális átalakulás olyan új egyenlőtlenségeket teremt, amelyek részleges társadalmi bezárkózottsággal, sokak számára pedig a múlthoz való ragaszkodással járhat.

Ma már Európa országaiban összességében többen vannak az internetet használók, mint az internetet nem használók, és az évezredforduló óta Magyarországon is ötszörösére nőtt az internetezők aránya. Az internet, és az ezen keresztül elérhető tartalmak ma már a kultúra elválaszthatatlan részét képezik a magyar lakosság egy jelentős része számára is. Fontos azonban, hogy az internethasználók számának növekedésével a másodlagos digitális egyenlőtlenségek egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert. Ezek az egyenlőtlenségek pedig, a szerzők szerint az infrastruktúra egyre könnyebb elérhetősége következtében kulturális és személyiségbeli különbségekre vezethetők vissza.

Csepeli és Prazsák úgy véli, a különböző kultúrafelfogásokból és személyiségjellemzőkből érthető meg, hogy Magyarországon a felnőtt lakosság között a legnépesebb csoportot azok az emberek alkotják, akik nem olvasnak könyveket és internetet sem használnak (37%). Velük ellentétben az új gazdagok interneteznek és könyveket is olvasnak (25%), a régi gazdagokat viszont csak a papír alapú élmény varázsolja el, ugyanis ők könyveket olvasnak, de nem interneteznek (19%). Éppen ekkora egyébként annak a csoportnak az aránya is, akik nem vesznek könyvet a kezükbe, de gyakran kapcsolódnak a világhálóra.

Az internethasználati és olvasási szokások önmagukban is jól jellemzik a magyar társadalom kultúra iránti érdeklődését - hangsúlyozza a szerzőpáros, hozzátéve, ha a kulturális jelenlétet további kulturális magatartások figyelembevételével határozzuk meg, akkor egyértelműen megállapítható, hogy a magyar társadalom mindössze 50 százaléka tesz olyasmit, aminek köze lehet a kultúrához. Mint írják, a másik 50 százalék tévét néz.

A szerzők 2008-ban végzett szociológiai vizsgálat eredményeire alapozott megállapításai szerint a magyar lakosság kultúrafelfogására jellemző, hogy a legtöbben azok vannak, akik a "kultúra" szó hallatán csak a magas kultúrára gondolnak (36%). A második legnagyobb csoportot a heterogén kultúrafelfogásúak adják (32%). Számukra a kertészkedés, a városnézés, az operalátogatás, az olvasás, a blogírás éppen úgy része a kultúrának, mint a természetjárás, a fényképezés, a bélyeggyűjtés vagy a múzeumlátogatás.

A harmadik csoportot a nihilisták alkotják (17%), akik gyakorlatilag nem tudtak a kutatók által felkínált több mint 50 lehetséges kulturális tevékenység közül olyat megnevezni, mely szerintük része annak, amit kultúrának hívunk. A legkevesebben a populáris gondolkodásúak vannak, akik szerint a fájlcsrélés, a csetelés, a természetjárás, a "Barátok közt" c. filmsorozat vagy a sütés-főzés is beleillik abba, ami a kultúra szóval jelölhető, a magas kultúrát és a tanulást azonban már nem sorolják ide. Az internethasználók között a heterogén kultúrafelfogásúak (41%), míg az internetet nem használók között a magas kultúra hívei vannak a legtöbben (38%).

Az internetezők kultúrafelfogása tágabb, mint az internetet nem használóké, amely Csepeli és Prazsák szerint abból is következik, hogy az internethasználók alapvetően magasabb társadalmi státuszúak, mint az internetet nem használók. Az előbbiek között a felsőfokú iskolai végzettséggel rendelkezők aránya mintegy négyszer, a gazdaságilag aktívaké kétszer, míg a városokban élők aránya 20 százalékkal magasabb, mint az internetet nem használók között. A szakértők szerint ezen elsődleges digitális egyenlőtlenségeken túl, az egyén által fontosnak tartott értékek is döntő befolyással vannak az internethasználatra, illetve annak hiányára.

Az internetezők között ugyanis magasabb az önmegvalósítók és az érték-gazdagok aránya, s alacsonyabb az értékhiányosoké. A követett értékrendek közül az autonómia az, amely a kutatók szerint különös jelentőséggel rendelkezik. Megállapításaik szerint azok az emberek, akik úgy vélik, hogy elsősorban önmagukon múlik saját sorsuk alakulása, akik a "Légy független!" elvet fogadják el inkább az engedelmességre való felszólítás helyett, gyakrabban használnak internetet, mint azok, akik nem autonómak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #15
    Szóval az a társadalom amit, és abból a szempontból ahogy vizsgálják a tanulmányban szerintem valójában még nem létezik, és egy csomó folyamat miatt nem is biztos, hogy fog létezni. Az internet felhasználók nem képeznek szinte semmilyen szempontból egységes réteget, mint ahogy a BKV utasközönsége sem.

    Valójában a BKV utasközönségének vizsgálatából sem lehet messzemenő következtetéseket levonni, vagy azt pl, hogy a BKV-n történő utazás megváltoztatja közelebb hozza az embereket. Bizonyos szempontból persze, hiszen a város egyik végén élő emberke el tud jutni a város másik végén élő barátjához. De a BKV-n történő utazgatás nem fog az emberekből ismerősöket, barátokat csinálni, mint ahogy a közös fórumozgatás sem, legalább is a legtöbb esetben!
    Az internet sokkal inkább kiegyensúlyozza, stabilizálja a viszonyokat, és különbségeket. Az egyéneket ugyan összehozza a hasonlókkal, azonban ettől még kevésbé lesznek valszeg más rétegek felé nyitottak. Valszeg minimálisan még csökkenti is a társadalmi mobilitást, így az internet nem a kitörés általános eszközének. Csak annak az, aki eddig is megtalálta volna a módját.
  • TreDoR #14
    Dolgoznak.
  • NEXUS6 #13
    Hát ja:

    "... egyértelműen megállapítható, hogy a magyar társadalom mindössze 50 százaléka tesz olyasmit, aminek köze lehet a kultúrához. Mint írják, a másik 50 százalék tévét néz."
    Én mondjuk marha ritkán nézek Tv-t, azonban filmeket igen. A filmeket így nem kulturális terméknek nevezni azért elég dúrva, márpedig a filmek adják azért a Tv műsorok jelentős részét!(????)

    Szóval egy kicsit úgy érzem, hogy a felmérés mesterségesen erőszakol oda különbségeket a társadalomra ahol valójában nincsenek is.

    Illetve nem tudom mennyire találja meg az olyan nagyobb és fontosabb összefüggéseket, hogy miközben a társadalom nagy részének internetezése folyamatosan növekszik igaz személyiségfüggő módon. Eközben egy szűkebb 10% körüli elszegényedett csoport, amely már csak gazdasági lehetőségeinek szűkössége miatt is szinte teljesen kimaradt ebből a folyamatból. Azonban pont ez a réteg, ami hatékonyan reprodukálja magát, sőt arányuk folyamatosan növekszik.
    Érdemes ezt a doksit átböngészni
    "Otthoni internet használatra is csak négy-öt százaléknak van lehetősége,..."
    70%-uknak a 8 ált a legmagasabb iskolai végzettsége. "Az összes megkérdezett között a leggyakrabban előforduló foglalkozási státusz a rokkantnyugdíjas."
    "A megkérdezettek 91%-ának van gyermeke, köztük a fiatalabb nők túlnyomó részének is, tehát a roma népesség számára a huszonéves kori gyermekvállalás sokkal természetesebb és elfogadottabb, mint a teljes magyar lakosság körében. A korai gyermekszületés sokkal inkább valószínűsíti legalább két-három gyerek vállalását, mint az az élethelyzet, amikor a család a nő harmincadik életéve utánra tervez gyermeket."
  • Amergin #12
    Itt van a kúúltúra, hö-hö!
  • Gascan #11
    A felmérésben valószinűleg teret kapnak hozzád hasonló személyek is.. azonban többen vannak az újgazdagok ... ezért mondják ezt, te vagy a kivétel, aki erősiti a szabályt :)
  • FoodLFG #10
    Internetes kutúra: index.hu
    "Rakjatok már ki egy kurva pinát a címlapra, az isten bassza meg!"
    http://index.hu/video/2010/04/01/uj_peter_bukasa/


    (egyébként érdekes cikk)
  • msstz #9
    hogy mennyire van jelen az internet.
  • nickwearby #8
    ez igazán szívderítő....
    az ilyenek mit csinálnak, vegetálnak?

    "Magyarországon a felnőtt lakosság között a legnépesebb csoportot azok az emberek alkotják, akik nem olvasnak könyveket és internetet sem használnak (37%). "

  • nickwearby #7
    prenetráció??????
  • slickboy #6
    Nem újgazdagot írtak, hanem új gazdagot. Az újgazdag az, akinek hirtelen sok pénze lett, de agyban nem nőtt fel ehhez és inkább a külsőséget nézi a választásaiban mintsem a tartalmat, minőséget. Az új gazdag meg az én olvasatomban azt jelenti aki képes felismerni, hogy mi a lényeges manapság a fejlődés szempontjából és erre igyekszik áldozni, nem a cifraságra.

    Azért ez a kulcsmondat. Remélem elküldik a tévék szerkesztőinek is. Priceless:
    "a magyar társadalom mindössze 50 százaléka tesz olyasmit, aminek köze lehet a kultúrához. Mint írják, a másik 50 százalék tévét néz."