Berta Sándor

Egyszerűbb és olcsóbb termékek jönnek

Navi Radjou amerikai jövőkutató úgy véli, hogy a következő években a globális problémák miatt előtérbe kerülhetnek a hatékonyabb eszközök.

A szakember szerint az államadósságok folyamatos növekedése, a lakosság öregedése és a nyersanyaghiány arra kényszerítheti az emberiséget, hogy a jelenleginél egyszerűbb, olcsóbb és hatékonyabb termékeket állítson elő. Ezek megalkotásának módját a szegény országokban sajátítják el a multinacionális cégek. A jövőbeli fejlesztések fő mottója alighanem az lesz, hogy hozzunk ki minél több dolgot minél kevesebb munkából és alapanyagból. Vagyis véget érhet az a korszak, amikor a mobiltelefon-gyártók havonta vagy negyedévente adnak ki új készülékeket és próbálják vásárlásra csábítani a felhasználókat.

Radjou és két kollégája, Jaideep Prabhu és Simone Ahuja által írt Jugaad Innovation című könyv - a jugaad kifejezés a hindi nyelvben a találékonyságot jelöli - szerint a szegény országokban a nyersanyag- és a pénzhiány rákényszeríti az embereket arra, hogy találékonyak legyenek és ezeket a tényezőket ne a gazdaság növekedés akadályaiként, hanem innovációs motorként fogják fel. A nyugati óriáscégek a jövőben csak akkor lehetnek sikeresek, ha szintén ezt a koncepciót fogják követni. Mindez azt jelenti, hogy minimális erőforrások és pénz felhasználásával alkotnak majd meg olyan tartós termékeket, amiket könnyen lehet kezelni, technikai értelemben egyszerűek, megbízhatók és olcsón gyárthatók lesznek.

A Siemens már támogatja az elképzelést. Peter Löscher, a vállalat vezetője szerint nem arról van szó, hogy a csúcstechnikás megoldások helyett a jövőben megbízhatatlan és rossz minőségű készülékeket kell gyártani, hanem újra kell tervezni az egyes árucikkeket. Jó példa erre a cég bébik számára kifejlesztett új szívritmus-ellenőrzője. A kis méretű doboz nem ultrahangot, hanem mikrofonokat használ. Míg az ultrahangos megoldás 4000-6000 dollárba került, addig a mikrofonos változat ennek az összegnek a töredékéért megvásárolható.

"A fejlődő országokban működő társaságoktól megtanulhatjuk, hogy miként lehet a kevesebb nyersanyagból többet kihozni. Az ottani vállalkozások ugyanis naponta szembesülnek a nyersanyaghiánnyal, ami pénzügyi okokra vagy a hiányos infrastruktúrára vezethető vissza. Éppen ezért az ottani emberek nagyon találékonyak lettek és minimális költségvetésből kell megvalósítaniuk különböző termékeket, és ggyakran ezzel párhuzamosan még innovatív üzleti modelleket is ki kell dolgozniuk. A szükség találékonnyá teszi az embereket, akik nem hajlandók beletörődni abba, hogy valamit azért nem valósíthatnak meg, mert nincs hozzá pénzük vagy nyersanyaguk. Olyan dolgokat hozhatnak létre, amelyek valóban megoldást jelenthetnek a különböző problémákra. A nyugati világban, különösen a Szilícium-völgyben gyakori, hogy megalkotnak egy terméket, majd utána keresnek neki piacot, s erre célra hatalmas mennyiségű pénzt áldoznak fel. Ezt a luxust egy indiai vagy brazíliai vállalkozó egész egyszerűen nem engedheti meg magának" - jelentette ki Navi Radjou.


A világ legolcsóbb autója

A jövőkutató közölte: mindez érzékenyen érinti a nyugati felhasználókat és cégeket. Nyugat-Európa és az Egyesült Államok egyre magasabb adósságokkal küzd és hamarosan egy új korszak kezdődhet. A nyersanyagok és az energia egyre drágább lesz, ezért a kormányok és az emberek rákényszerülnek majd a takarékoskodásra. A kialakult helyzet nyomást fog gyakorolni az üzleti szférára is, amely kénytelen lesznek csökkenteni költségeit és takarékoskodni a rendelkezésére álló nyersanyagokkal. Ugyanakkor a vásárlókat nem lehet majd rossz minőségű másolatokkal átverni, vagyis olcsó, de minőségi termékeket kell piacra dobni. Ez lesz az igazi kihívás: kreatív mérnökök segítségével és elfogadható költségek mellett versenyképes készülékeket kell majd kifejleszteni.

"Ebben a folyamatban úttörő szerepet játszik a Renault, a Danone, a PepsiCo, a Procter & Gamble, a SAP és a Siemens. Az új korszakban a vállalatok nem csökkenthetik a fejlesztési költségvetésüket, mert ezzel a koncepcióval gyorsan megbuknának. Gyorsan kiderülne, ha rossz minőségű termékekkel jelentkeznének. Viszont lesznek érdekes kérdések: mi tekinthető megfelelő minőségnek? Az, ha egy eszközbe minél több funkciót integrálunk vagy az, ha csak kevés funkciója van, de azok tökéletesen kihasználhatók? Néha a kevesebb több; jó példa erre Steve Jobs, aki mindig a tökéletességre törekedett. Arról is ismertté vált, hogy kész volt lemondani a művészi dolgokról, ha ezáltal a termék egyszerűbb lett. Az az ötlete, hogy 99 centért árulhatók a zeneszámok, megváltoztatta az online zenei kereskedelmet" - szögezte le végül az amerikai szakember, aki szerint Jobs megértette ezt a változó innovációt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • MacropusRufus #22
    mondjuk pont a Tata Nano-t nem kellett volna ilusztrációként berakni, mert a Nano és az olcsó de igénytelen egy és ugyan az.
    Én nem olcsót akarok basszus, hanem megbízható tartós(!) cuccokat. Tőlem lehetnek 20-30%-al drágábbak is, ha ezért cserébe nem kell évente lecserélnem a dolgaimat mert gari után 2 perccel tönkremennek. Hosszútávon olcsóbb míg az olcsó hosszútávon jólval drágább...

  • willcox #21
    Kit érdekel, hogy minek nevezik? A lényegen van a hangsúly. Egyébként meg ma a reklámok azért vannak, hogy minél jobban át tudják b@szni a vevőket.
  • Komolytalan #20
    Világszinten ma már nagyon kevesen foglalkoznak a termékek létrehozásával - az eladásával annál többen (és akkor még ott a fejlesztés is ugyebár). Ha csak annyit kéne termelnünk, ami elég, akkor bőven elég lenne mindenkinek heti 5 órát dolgoznia. Csak erre elég nehezen lehet rávenni a tulajdonosi réteget, mivel számukra a profit nagyrészt abból jön, hogy az emberek csomó fölösleges dolgot megvesznek, és idő előtt kidobnak.
  • Szefmester #19
    Én látom hogy csak árukapcsolás volt, de a megnevezése nem épp az volt hogy: "telefon törlesztőrészlet + némi internet" akciós havi előfizetői csomag.
  • willcox #18
    Az bizony árukapcsolásos részlet volt. Ha ezt nem látod, akkor te is könnyen megvezethető vagy.
  • Szefmester #17
    Nem részletre vette.. csak a telefonhoz adott "spéci" díjcsomag ára volt. :D Gyakorlatilag kifizetteték vele a telefont plusza a netet, és még nyertek rajta. :D
  • willcox #16
    "A végeredmény az lett hogy 2 éven át havonta kifizetett egy rakat pénzt egy olyan valamiért amit nem vett volna meg normális keretek között. A vicc az hogy kis utánaszámolás után kiderült hogy külön egy kártyafüggetlen telefon, meg egy netes előfizu olcsóbban kijött volna összesen mint amit ő befizetett nagy nehezen!" - ez ugyanúgy a vételárról szólt, de mint tudjuk, a részletre/hitelre vett dolgok mindig sokkal többe kerülnek.
  • Szefmester #15
    Arról szokás beszélni, igen. Na de kérlek.. amikor volt itthon egy akció hogy 1000Ft volt a Iphone első kiadása akkor volt pár emberke a környékemen (kolegák többnyire) akik mondogatták hogy ennyiért mennek is és megveszik. Hiába mondtam nekik a "rejtett" költségeket, basztak figyelni. Amikor meg elmentek a boltba akkor kezdték megérteni miről beszéltem nekik. A vicc az hogy volt aki ennek ellenére is megvette. A végeredmény az lett hogy 2 éven át havonta kifizetett egy rakat pénzt egy olyan valamiért amit nem vett volna meg normális keretek között. A vicc az hogy kis utánaszámolás után kiderült hogy külön egy kártyafüggetlen telefon, meg egy netes előfizu olcsóbban kijött volna összesen mint amit ő befizetett nagy nehezen!

    Érdemes vásárláskor ár érték arányt nézni. Viszont sokaknak más az érték amit képvisel. Van aki egy céglogó miatt hajlandó többet fizetni ugyanazért. Amíg ez megy addig ne csodálkozzunk hogy megy az eladósodás.

    Persze a cégek részéről is meg kell nézni a dolgot. Ma veszel valamilyen műszaki használati tárgyat. Az esetek jó részében nem elavul, hanem elromlik. És mehetsz venni egy újat, mert manapság már úgy van a legtöbb cucc tervezve hogy ne tudd normálisan javíttatni, max összekókányoltatni. A cég meg örül ha megint tőle veszel. Dolgozhatna úgy is a cég hogy sokkal strapabíróbb legyen, meg minőségibb az egész, de akkor meg nem tud majd egy év alatt eladni csak x darabot nagy termékfrissítések nélkül. (mert hát ki venne csak azért új tévét mert az új 10 csatornával többet tud, meg 2Wattal erősebb a hangszórója? normális ember nem sztem) Viszont mivel kevesebb terméket tud eladni, ezért növelnie kell az árat. Hosszú távon a kétszeres élettartam kb felére veszi vissza a teljesítményt, ami kevesebb munkást igényel. ENnek örömére kevesebb munkásnak lesz fizetése arra hogy megvegye a termékeket. Szal szopás.

    A jelenlegi világszemlélettel nem lehet megvalósítani azt hogy a fogyasztást csökkentsék. Erre TALÁN megoldás lenne a nemnövekedés. Persze ehhez a többségnek kell akarnia, aki tud is tenni az ügyben valamit.
  • denes123s #14
    Általánosságban ha valaminek az áráról beszélünk, akkor igenis a vételárra gondolunk még akkor is, ha a fenntartás esetleg szintén jelentős összeg.
  • BlackRose #13
    Egyébként az autó a képen NEM a világ legolcsóbb autója, hiszen egy autó árát nem csak a kezdő összeg teszi, hanem az is, hogy mennyibe kerül javitani és hányszor, hányszor áll le akkor amikor valahová muszáj eljutnod, és mennyire használható az átlagos szükségleteket figyelembe véve. Persze a naiv racionalizmus táborában csak az számit ami a felszinen látható...