Berta Sándor
Csúcstechnikás palotákká válnak a stadionok
Jegyvásárlás okostelefonon keresztül, mellékhelyiségekből küldött tweetek, mérkőzések közben küldött rövid szöveges üzenetek. Ez lehet a jövő, de mindez fejlesztéseket és új bevételi forrást egyaránt jelent a sportkluboknak és a stadionokat üzemeltető cégeknek.
A sportegyesületek számára napjainkban rendkívül fontos, hogy az interneten is megfelelően jelenjenek meg. A Real Madridról eddig több mint 75 millió videót néztek meg az emberek a YouTube videomegosztó platformon, azonban a stadionok közel sem felelnek meg 21. század kihívásainak. "A Santiago Bernabéu stadionban az emberek nem tudnak telefonálni. A szurkolók teljes el vannak vágva a külvilágtól" - jegyezte meg Enrique Uriel, a Real Madrid IT-vezetője. Azonban ez hamarosan megváltozhat, a spanyol klub ugyanis megbízta a Ciscot, hogy vezeték nélküli hálózattal lássa el a stadiont.
A projekt keretében összesen 515 antennát szerelnek fel, így a helyszínen bárki csatlakozhat majd az internethez, függetlenül attól, hogy a bejáratnál, a VIP-szektorban, a folyosókon vagy éppen a mellékhelyiségben fog tartózkodni. "Ez lesz a világ legsűrűbb WLAN-hálózata. A helyszínen másodpercenként akár 25 000 személy is használhatja majd. A szurkolók a mérkőzések közben is telefonálhatnak és küldhetnek rövid szöveges üzeneteket, ráadásul megoszthatják a hangulatot a Facebook-ismerőseikkel és akár képeket is feltölthetnek a világhálóra" - tette hozzá Uriel. A program keretében felszerelnek egy 100 nagy méretű kijelzőből álló rendszert is, így akarják biztosítani, hogy a nézők a folyosókon se maradjanak le semmiről sem.
A klub saját mobil alkalmazásokat akar kifejleszteni, amelyek a székeikhez, illetve a közelben lévő büfékhez vezetik az embereket, emellett lesz lehetőség mobil jegyvásárlásra. Novemberre a teljes beruházás elkészülhet. A szurkolók még többet kaphatnak a pénzükért és persze a szervezők azt remélik, hogy így még többet költenek majd a helyszínen.
A Cisco számára nem ismeretlen ez a terület, hiszen az Egyesült Államokban kifizetődőnek bizonyultak a hasonló projektek. Anabelle Pinto, a konszern sport- és szórakoztató részlegének vezetője elmondta, hogy a tengerentúli klubok 3-4 évvel ezelőtt vették észre hogy ha nem lépnek, akkor elveszíthetik a szurkolóikat. A nézők ugyanis inkább otthon, a nagy képernyős televízióikon nézték a mérkőzéseket és emellett a táblagépeik segítségével szörföltek az interneten.
A fiatalok számára nem feltétlenül fontos, hogy a helyszínen tekintsék meg a meccseket, de ha már elmennek a stadionba, akkor azt szeretnék, hogy elmondhassák a barátaiknak: ott voltak. A Los Angeles Lakers otthonának számító Staples Centerben a Cisco új kijelzőket helyezett el. Ez egyaránt tetszett a szurkolóknak és a hirdetőknek. Ugyan az átlagos nézőszám nem nőtt, de akik elmentek, azok személyenként az eddigi 4,50 dollár helyett 10 dollárt költöttek.
A Real Madridnál kicsit előrébb tekintenek és a jövőbeli fejlesztésekkel foglalkoznak. Enrique Uriel azt szeretné, ha jövőre a Santiago Bernabéu és a nézők kommunikálnának egymással. Az emberek elküldhetnék a véleményüket az óriáskijelzőkre és elmondhatnák, hogy tetszik nekik a mérkőzés.
A sportegyesületek számára napjainkban rendkívül fontos, hogy az interneten is megfelelően jelenjenek meg. A Real Madridról eddig több mint 75 millió videót néztek meg az emberek a YouTube videomegosztó platformon, azonban a stadionok közel sem felelnek meg 21. század kihívásainak. "A Santiago Bernabéu stadionban az emberek nem tudnak telefonálni. A szurkolók teljes el vannak vágva a külvilágtól" - jegyezte meg Enrique Uriel, a Real Madrid IT-vezetője. Azonban ez hamarosan megváltozhat, a spanyol klub ugyanis megbízta a Ciscot, hogy vezeték nélküli hálózattal lássa el a stadiont.
A projekt keretében összesen 515 antennát szerelnek fel, így a helyszínen bárki csatlakozhat majd az internethez, függetlenül attól, hogy a bejáratnál, a VIP-szektorban, a folyosókon vagy éppen a mellékhelyiségben fog tartózkodni. "Ez lesz a világ legsűrűbb WLAN-hálózata. A helyszínen másodpercenként akár 25 000 személy is használhatja majd. A szurkolók a mérkőzések közben is telefonálhatnak és küldhetnek rövid szöveges üzeneteket, ráadásul megoszthatják a hangulatot a Facebook-ismerőseikkel és akár képeket is feltölthetnek a világhálóra" - tette hozzá Uriel. A program keretében felszerelnek egy 100 nagy méretű kijelzőből álló rendszert is, így akarják biztosítani, hogy a nézők a folyosókon se maradjanak le semmiről sem.
A klub saját mobil alkalmazásokat akar kifejleszteni, amelyek a székeikhez, illetve a közelben lévő büfékhez vezetik az embereket, emellett lesz lehetőség mobil jegyvásárlásra. Novemberre a teljes beruházás elkészülhet. A szurkolók még többet kaphatnak a pénzükért és persze a szervezők azt remélik, hogy így még többet költenek majd a helyszínen.
A Cisco számára nem ismeretlen ez a terület, hiszen az Egyesült Államokban kifizetődőnek bizonyultak a hasonló projektek. Anabelle Pinto, a konszern sport- és szórakoztató részlegének vezetője elmondta, hogy a tengerentúli klubok 3-4 évvel ezelőtt vették észre hogy ha nem lépnek, akkor elveszíthetik a szurkolóikat. A nézők ugyanis inkább otthon, a nagy képernyős televízióikon nézték a mérkőzéseket és emellett a táblagépeik segítségével szörföltek az interneten.
A fiatalok számára nem feltétlenül fontos, hogy a helyszínen tekintsék meg a meccseket, de ha már elmennek a stadionba, akkor azt szeretnék, hogy elmondhassák a barátaiknak: ott voltak. A Los Angeles Lakers otthonának számító Staples Centerben a Cisco új kijelzőket helyezett el. Ez egyaránt tetszett a szurkolóknak és a hirdetőknek. Ugyan az átlagos nézőszám nem nőtt, de akik elmentek, azok személyenként az eddigi 4,50 dollár helyett 10 dollárt költöttek.
A Real Madridnál kicsit előrébb tekintenek és a jövőbeli fejlesztésekkel foglalkoznak. Enrique Uriel azt szeretné, ha jövőre a Santiago Bernabéu és a nézők kommunikálnának egymással. Az emberek elküldhetnék a véleményüket az óriáskijelzőkre és elmondhatnák, hogy tetszik nekik a mérkőzés.