MTI
Tapsot arat a last minute színházjegy honlap
Sikere van a budapesti last minute színházjegy weboldalnak. Az alig fél éve indított új szolgáltatáshoz eddig a fővárosi 40-ből huszonhét színház csatlakozott, és máris naponta 100-150 olyan néző tapsolhat az esti előadásokon, akiket főként a kedvezményes árral lehetett e kulturális program bűvkörébe vonzani - fedte fel a honlap egyik alapítója.
"A színházi nézőtéren a legdrágább szék az üres szék, ebből az alapigazságból kiindulva vágtunk bele barátommal a vállalkozásba" - idézte fel a szociológus végzettségű Limbacher Tivadar. "Elméletileg mi magunk is szeretjük a színházat, de korosztályunk, az élménytársadalom sok más fiataljával együtt a spontán esti program hívei vagyunk. A pergősebb, a pillanatnyi hangulatnak szabadabban utat engedő ritmushoz nehézkesebb a hagyományos módon hetekkel előre betervezett színházi este, némiképp kötelességszerűvé is teheti, ami pedig eleve tompítja a várakozás izgalmát az elkövetkező kulturális élményre. A színház helyett ezért gyakran inkább más felé vettük az irányt.
E vélekedés aligha egyedi, hiszen a maesteszínház.hu oldalon eddig a fél áron eladott több mint 7000 jegyet döntően a 20 és 35 év közötti fiatalok vásárolták meg. A csábítás trükkje bevált. A visszajelzések igazolják, hogy az olcsóbb ár mellett sok, a last minute színházjegy melletti döntést az előadásoknak a honlapon olvasható rövid ismertetője is megkönnyítette. Szép számmal akadnak olyanok is, akik az esti mozi helyett már rendszeresen inkább a magyar színészek élő játékára kíváncsiak, szívesebben adják át magukat a színház varázsának. Az eladási statisztikából az is szembe ötlik, hogy a jegyek döntő többségét nők rendelik meg. Vagyis ebből is lemérhető, hogy ők eleve fogékonyabbak erre a műfajra, a színpad hangulatára.
Szabadkai Attilától, a honlap másik, közgazdász alapítójától az is megtudni, hogy a gazdasági válság, a DVD elterjedése, a televízió és több más tényező hatása igencsak aláásta a színházba járási kedvet. Sok színház az előadás színvonalától függetlenül foghíjas nézőtér előtt zajlik. Az üresen tátongó széksorok pedig nemcsak gazdasági veszteséget jelentenek, de megfoszthatják a nézőket és a színészeket a siker katartikus élményétől.
A működtetők szerint az új jegyvásárlási szolgáltatás e negatívumot mérsékli, egy-egy előadás az utolsó órákban eladott 10-15 jegy megvásárlójának köszönhetően a szó szoros értelmében élettel telítettebb lehet. Ezt a jótékony hatást a színházak is felismerték, mert az indulásnál még csupán hét intézmény látott benne fantáziát, ma már többségük - közöttük a Vígszínház, a Madách, a Katona József - partner az utolsó napi internetes jegyeladáshoz. A hirtelen "felindulásból" jegyet vásárlók többnyire a könnyedebb, vidámabb darabokra kíváncsiak, de a romantikus hangulatú darabok is kelendőek.
Az előzetes felmérések alapján az előadások iránt az adott napon az érdeklődés tucatnyi tényező függvénye, a színvonalon kívül például az időjárás, a több napos, hosszúra nyúló ünnepek is befolyásolják. Több a színházlátogató a téli hónapokban, kevesebb például májusban, amikor az emberek inkább a szabadban örülnek a langymeleg esti szellőnek.
A Belvárosi Színházban előadásokat létrehozó producer, Orlai Tibor tájékoztatása szerint a last minute színházjegy szolgáltatás jó kezdeményezés. "Elsősorban azok az emberek élnek e lehetőséggel, akiknek egyfajta lelki igényük lenne ugyan a színházra, de anyagi megfontolásból nem engedhetik meg maguknak ezt a szórakozást, egyszerűen nekik drága az eredeti jegyár. Fél áron azonban szívesen eljönnek, így mindenki jól jár. Elsősorban a közép és idősebb korosztályról van szó, mert a közönség zöme őszbe csavarodik. A klasszikus értékek vesztésnek indult világa a kultúrát is sújtja, ezért a fiatalok bizonyos köreiben egyenesen "ciki" a színház, inkább a bulizás, a közös ivászat vagy a szimpla lógás jelenti számukra a tartalmas szabadidőt. Többek között az oktatáspolitika feladata lenne az irodalom, a kultúra, a színház szeretetét felébreszteni a gyerekekben" - szögezte le.
A budapesti színházak sajátos helyzetéről szólva - más világvárosokkal összehasonlítva - a producer elmondta, hogy ha nálunk valamelyik darab megéli a századik előadását, az már rendkívüli sikernek számít, ugyanez például New Yorkban vagy Londonban maga a bukás. Ott ugyanis főként a virágzó színházturizmusnak köszönhetően egy-egy darab estéről estére folyamatosan évekig, több százszor telt házzal megy, a széksorokat megtöltik a helyi és külföldi nézők. "Nálunk a nyelvi elszigeteltség miatt erre nem lehet számítani. A hazai színházba járó közönséget a műsor gyakori változtatásával kell kiszolgálni, ami kényszerűen nagyon megdrágítja az előadásokat. Másfelől viszont a színesebb kínálat, a színészek frissebb, magasabb színvonalú játéka egyfajta többletérték, amelyet a hozzáértő publikum elismer. E kulturális pezsgés áldásából a last minute jegyeladás révén most már többen részesülhetnek" - fejtette ki Orlai Tibor.
A kezdeti sikeren felbuzdulva a honlap alapítói már a vidéki színházakat is célba vették szolgáltatásukkal, elsőként a szegedi színházzal léptek kapcsolatba. Terveik szerint a határon túlra nyúlva szlovákiai, erdélyi színházak is bekerülhetnek a last minute jegyvásárlók népesedő táborába, hogy az ottani publikum is rugalmasabban vehessen színházjegyet.
"A színházi nézőtéren a legdrágább szék az üres szék, ebből az alapigazságból kiindulva vágtunk bele barátommal a vállalkozásba" - idézte fel a szociológus végzettségű Limbacher Tivadar. "Elméletileg mi magunk is szeretjük a színházat, de korosztályunk, az élménytársadalom sok más fiataljával együtt a spontán esti program hívei vagyunk. A pergősebb, a pillanatnyi hangulatnak szabadabban utat engedő ritmushoz nehézkesebb a hagyományos módon hetekkel előre betervezett színházi este, némiképp kötelességszerűvé is teheti, ami pedig eleve tompítja a várakozás izgalmát az elkövetkező kulturális élményre. A színház helyett ezért gyakran inkább más felé vettük az irányt.
E vélekedés aligha egyedi, hiszen a maesteszínház.hu oldalon eddig a fél áron eladott több mint 7000 jegyet döntően a 20 és 35 év közötti fiatalok vásárolták meg. A csábítás trükkje bevált. A visszajelzések igazolják, hogy az olcsóbb ár mellett sok, a last minute színházjegy melletti döntést az előadásoknak a honlapon olvasható rövid ismertetője is megkönnyítette. Szép számmal akadnak olyanok is, akik az esti mozi helyett már rendszeresen inkább a magyar színészek élő játékára kíváncsiak, szívesebben adják át magukat a színház varázsának. Az eladási statisztikából az is szembe ötlik, hogy a jegyek döntő többségét nők rendelik meg. Vagyis ebből is lemérhető, hogy ők eleve fogékonyabbak erre a műfajra, a színpad hangulatára.
Szabadkai Attilától, a honlap másik, közgazdász alapítójától az is megtudni, hogy a gazdasági válság, a DVD elterjedése, a televízió és több más tényező hatása igencsak aláásta a színházba járási kedvet. Sok színház az előadás színvonalától függetlenül foghíjas nézőtér előtt zajlik. Az üresen tátongó széksorok pedig nemcsak gazdasági veszteséget jelentenek, de megfoszthatják a nézőket és a színészeket a siker katartikus élményétől.
A működtetők szerint az új jegyvásárlási szolgáltatás e negatívumot mérsékli, egy-egy előadás az utolsó órákban eladott 10-15 jegy megvásárlójának köszönhetően a szó szoros értelmében élettel telítettebb lehet. Ezt a jótékony hatást a színházak is felismerték, mert az indulásnál még csupán hét intézmény látott benne fantáziát, ma már többségük - közöttük a Vígszínház, a Madách, a Katona József - partner az utolsó napi internetes jegyeladáshoz. A hirtelen "felindulásból" jegyet vásárlók többnyire a könnyedebb, vidámabb darabokra kíváncsiak, de a romantikus hangulatú darabok is kelendőek.
Az előzetes felmérések alapján az előadások iránt az adott napon az érdeklődés tucatnyi tényező függvénye, a színvonalon kívül például az időjárás, a több napos, hosszúra nyúló ünnepek is befolyásolják. Több a színházlátogató a téli hónapokban, kevesebb például májusban, amikor az emberek inkább a szabadban örülnek a langymeleg esti szellőnek.
A Belvárosi Színházban előadásokat létrehozó producer, Orlai Tibor tájékoztatása szerint a last minute színházjegy szolgáltatás jó kezdeményezés. "Elsősorban azok az emberek élnek e lehetőséggel, akiknek egyfajta lelki igényük lenne ugyan a színházra, de anyagi megfontolásból nem engedhetik meg maguknak ezt a szórakozást, egyszerűen nekik drága az eredeti jegyár. Fél áron azonban szívesen eljönnek, így mindenki jól jár. Elsősorban a közép és idősebb korosztályról van szó, mert a közönség zöme őszbe csavarodik. A klasszikus értékek vesztésnek indult világa a kultúrát is sújtja, ezért a fiatalok bizonyos köreiben egyenesen "ciki" a színház, inkább a bulizás, a közös ivászat vagy a szimpla lógás jelenti számukra a tartalmas szabadidőt. Többek között az oktatáspolitika feladata lenne az irodalom, a kultúra, a színház szeretetét felébreszteni a gyerekekben" - szögezte le.
A budapesti színházak sajátos helyzetéről szólva - más világvárosokkal összehasonlítva - a producer elmondta, hogy ha nálunk valamelyik darab megéli a századik előadását, az már rendkívüli sikernek számít, ugyanez például New Yorkban vagy Londonban maga a bukás. Ott ugyanis főként a virágzó színházturizmusnak köszönhetően egy-egy darab estéről estére folyamatosan évekig, több százszor telt házzal megy, a széksorokat megtöltik a helyi és külföldi nézők. "Nálunk a nyelvi elszigeteltség miatt erre nem lehet számítani. A hazai színházba járó közönséget a műsor gyakori változtatásával kell kiszolgálni, ami kényszerűen nagyon megdrágítja az előadásokat. Másfelől viszont a színesebb kínálat, a színészek frissebb, magasabb színvonalú játéka egyfajta többletérték, amelyet a hozzáértő publikum elismer. E kulturális pezsgés áldásából a last minute jegyeladás révén most már többen részesülhetnek" - fejtette ki Orlai Tibor.
A kezdeti sikeren felbuzdulva a honlap alapítói már a vidéki színházakat is célba vették szolgáltatásukkal, elsőként a szegedi színházzal léptek kapcsolatba. Terveik szerint a határon túlra nyúlva szlovákiai, erdélyi színházak is bekerülhetnek a last minute jegyvásárlók népesedő táborába, hogy az ottani publikum is rugalmasabban vehessen színházjegyet.