Gyurkity Péter

Összemosódnak a mobiltelefonok és a bankkártyák

Bár már 2011 elején olvashattunk arról, hogy az NFC az év nagy durranását szolgáltatja majd a globális piacon, a folyamat a jelek szerint ennél lassabban, több időt igénybe véve halad előre. Jól látható azonban, hogy a kezdeti habozás után az igazán nagyok is benyomultak a szegmensbe, ami nem meglepő, hiszen nem hagyhatták válasz nélkül a különböző IT-cégek forradalmi jellegű próbálkozásait, aminek köszönhetően egyre jobban megfigyelhető az elmosódás a hagyományos bankkártyák és az új okostelefonok között - még akkor is, ha a plasztikkártyákon hiába próbálunk hívásokat lebonyolítani. A bankok és a mobilszolgáltatók nem akarnak a könyvkiadók sorsára jutni.

A Mastercard a napokban hagyta jóvá másfél tucatnyi okostelefon alkalmazását saját PayPass rendszerében, amely NFC-alapokra építve teszi lehetővé a gyors és kényelmes, érintés nélküli fizetést a megfelelő bankkártyákkal. A lépés révén az LG Viper 4G LTE, valamint a Galaxy Nexus mellé felsorakozik a HTC One X, a Lumia 610 NFC, az Intel első ilyen megoldása, illetve több Blackberry és olcsóbb Galaxy változat. Ezen telefonok birtokában hamarosan mi is kiválthatjuk megszokott kártyánkat, a PayPass platformot támogató üzletekben készülékünkkel fizetve, anélkül, hogy megérintenék a leolvasót.

A Visa már januárban közzétette saját listáját, amelyen a fenti gyártók több fejlesztése (többnyire a már említett, NFC-t támogató példányok) található meg. A biztonságos SIM-kártya és az NFC használatával a payWave alkalmazása sem jelenthet gondot, ezzel pedig mindkét nagy szolgáltató belépett a szegmensbe, hogy megfelelő módon kiaknázzák az új kütyükben rejlő előnyöket, egyúttal megőrizve a bankkártyák területén kialakult kedvező pozíciójukat. A cél az, hogy a vásárlók számára jól látható és elkülöníthető módon jelezzék a megfelelő készülékeken a technológia jelenlétét, ezzel pedig befolyásolják a vásárlási döntéseket - ez nyilván egyre erősebb késztetést jelent majd, ahogy az érintés nélküli platformok (PayPass és payWave) újabb és újabb helyeken jelennek meg.


Mivel ezen bankkártyák már évek óta kaphatók (hazánkra ez szintén érvényes, itt inkább a kompatibilis elfogadóhelyek és leolvasók hiánya jelenthet gondot), a felhasználók számára sem jelent majd nagy újdonságot az NFC alkalmazása. Előnyként említik, hogy érintés nélküli fizetés esetén sem a PIN-kód beütésére, sem pedig aláírásra nincs szükség, így igencsak felgyorsulhatnak a kártyás (illetve immár akár mobiltelefonos) fizetések, bár ennek pontos szabályai a tranzakció méretétől és a kártyakiadó bank saját szabályzatától is függnek.

A két nagy azonban nem bíz semmit a véletlenre, ezalatt számos egyéb megoldással is kísérleteznek. Ilyen a Vodafone és a Visa között létrejött globális mobilfizetési megállapodás, amely egy prepaid számla vezetését teszi lehetővé a telefonnal rendelkezők számára, így ők ennek felhasználásával bonyolíthatnak le bizonyos tranzakciókat a készülékeken keresztül. Itthon már három bank támogatja a telefonokra felragasztható, matricaszerű bankkártyákat, amelyek az NFC-t még nem támogató telefonokon jelentenek átmeneti megoldást, bár ez okozott némi kavarodást a vásárlók körében, akik nehezen szoknak hozzá a matricák alkalmazásához, illetve tartanak annak kopásától és elhasználódásától.

Mi több, a Visa megpróbálkozik a digitális pénztárcák területére történő benyomulással is, közvetlenül a PayPal és a Google Wallet ellenében indulva. Saját V.me platformjuk az első körben három nyugat-európai országban lesz elérhető, így a brit, a francia és a spanyol felhasználók vehetik majd igénybe azt. Lehetővé teszik a számítógépen és telefonon történő, böngészőn keresztül lebonyolított vásárlásokat, de nem jelent majd gondot az NFC és az érintés nélküli fizetés sem, miközben az USA-ban három nagy szolgáltató összefogása révén az Isis próbálkozik valami hasonlóval, több mobiltelefont és a népszerűbb bankkártyákat bevonva saját rendszerébe. A Google ezalatt saját Wallet szolgáltatásával küszködik (odaát egyetlen nagy szolgáltató, a Sprint támogatja őket), igyekszik azt minél több helyen elérhetővé tenni, bár a nagy áttörésre még mindig nem került sor, legalábbis a PayPal valahogy nem akar eltűnni az ismeretlenségben, márpedig ez lenne számukra üdvözítő.


A Mastercard és a Visa egyébként jelenleg is vizsgálat alatt áll az Európai Unióban, mivel az illetékesek szerint túl nagy a sáp, amit visszatartanak minden egyes kártyás tranzakció után. Mivel e két cég dolgozza fel az említett kártyás tranzakciók túlnyomó részét, hatalmas haszonra tehetnek szert a jutalékok magasan tartásával. Joaquin Almunia versenyügyi biztos szerint semmi nem utal arra, hogy 2006 óta bármilyen csökkenés ment volna végbe ezen a területen, így tovább vizsgálódnak, hogy pontosan összevessék a szolgáltatás előnyeit és hátrányait a kereskedőkre nézve. A két cég szerint a díjak rendben vannak, ám a másik oldal gondolkodik a korábbi megállapodás felülvizsgálatán, hogy valamilyen módon lejjebb szorítsák az akkor felállított felső korlátokat - az akár 2 százalékot is elérő ráta sok kereskedő szerint túlzott és indokolatlan.

Az amerikai Javelin Strategy & Research felmérése szerint a mobil bankolás és fizetés terén a négy IT-óriás, vagyis az Amazon, az Apple, a Facebook, illetve a Google vezet az innovációban, ők vetélkednek leginkább a szélesebb vásárlói közönség pénztárcájáért, ahol természetesen a PayPal is komoly versenyzőként jön szóba. A bizalom azonban inkább a hagyományos szereplők irányában nagyobb, a legtöbben a Visa nevében bíznak, míg a PayPal itt a második, megelőzve a Mastercardot. Az első csoportnak tehát a bizalom, a másodiknak pedig az innováció terén van javítanivalója, így nem vitás, hogy itt még nagy összecsapásokra, vagy netán érdekes összefonódásokra kerül majd sor.

Az Apple és a Samsung szintén megkerülhetetlen lesz ebben a témában, hiszen az okostelefon-gyártók versenyében jelenleg ők ketten vezetnek. Jellemző adat, hogy a tiszta profit tekintetében az almás cég a szegmens 74 százalékát uralja, míg a Samsung a maga 26 százalékával érte el a második helyet - a többiek nem igazán veszik ki a részüket a nyereségből, bármennyire is küszködnek. A Google ezalatt érdekes húzással kísérletezik, amely lehetővé teszi a Google Play portálon beszerzett appok kiszámlázását a szolgáltatókon keresztül, vagyis a telefonok tulajdonosai ezentúl szolgáltatójuk számláján látják majd az ezzel kapcsolatos díjakat - ez újabb bizonyítéka a két terület szereplőinek szorosabb együttműködésére.

Hogy végül mi sül majd ki ebből, azt egy-két éven belül meglátjuk - minden bizonnyal a saját bőrünkön fogjuk tapasztalni a következményeket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • shaddam #6
    Awake-ben a windows logós monitorok :D
  • BrockSamson #5
    http://www.youtube.com/watch?v=8absVMRhxlA

    Jaja, alig van reklamszaga. :D Virit a szep nagy Sprint logo.

    Amugy amcsiknal sorozatok mar-mar kinosan raallnak a reklamra lasd: Hawaii Five-0, aminel neha hangosan rohogok olyan eroltetetten nyomnak mindent, ami Microsoft. (Win, WinPhone, Skydrive, egyebek)
  • johnfly #4
    Ja. Aztán elfüstölgött az agya a száján át. Jó kis effekt volt.
  • Petka #3
    Lassan már nem telefonnak, hanem trikordernek fogjuk nevezni annyi mindent tudnak :D
  • Nyiri #2
    Slide to pay... (Beégett a retinámba)
  • Kovász #1
    Nagyon nyomatják most ezt az NFC-s fizetést... olyannyira, h a legutóbbi Fringe epizódban is hosszú másodpercegik mutatták, ahogy a fazon egy SGSII-vel így fizet:S