Berta Sándor
Mégsem segítik a tanulást a csúcstechnikájú eszközök?
A korszerű technológiák használata elősegítheti a tanulást, hatékonyabbá teheti az oktatást, érveltek sokáig a szakemberek. Nos, az első tapasztalatok közel sem ezt támasztják alá.
Érdekes tapasztalatokat szereztek a kutatók egy amerikai program kiértékelésekor. A The New York Times átfogó cikket írt arról, hogy Kyrene iskolai körzetben évek óta alkalmaznak laptopokat a tanulásban és az internet is kiemelt szerepet kap az oktatásban. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy az új megoldások használata egyáltalán nem vált be és az elért eredmények aggodalomra adnak okot.
Az első és legfontosabb tapasztalat az, hogy a tanulási teljesítmények semmit nem javultak azoknál a diákoknál, akik éveken át használhatták az internetet és a laptopokat. Az első bírálók természetesen azonnal a program bukásáról beszélnek, azonban a kérdés közel sem ennyire egyszerű. Az iskolások és a tanáraik egyaránt azt hangsúlyozták, hogy pozitív tapasztalatokat szereztek az internet és a notebookok használata során. Azt azonban ők sem tudták cáfolni, hogy ennek ellenére a nebulók teljesítménye öt éve semmit sem javult, hanem gyakorlatilag a korábbi szinten maradt. Sőt elmondható, hogy más iskolákkal összevetve a teljesítményüket a tanulási eredmények még romlottak is.
A program így érthetően gyorsan a kritikák kereszttüzébe került. A bírálók azt vetették a korszerű technológiák iskolai alkalmazása mellett lobbizók szemére, hogy miközben megtakarításokra kényszerítik az iskolákat és tanárokat küldenek el, komoly összegeket dobnak ki az ablakon a semmire. Az intézmények túlzottan sok pénzt költenek a technikai eszközökre, amelyek önmagukban nem javítják az oktatás színvonalát.
A projekt támogatói viszont azzal érveltek, hogy továbbra is szükség van az oktatásban a digitális táblákra, a laptopokra és az internetre, mivel a diákoknak a modern technikáknak köszönhetően lehetőségük van arra, hogy a saját tempójukban tanulhassanak. Ráadásul fontos, hogy a gyerekek megtanulják kezelni a számítógépeket, hiszen később, a munkájuk során is használniuk kell majd ezeket a berendezéseket. A végső érv pedig az volt, hogy a tapasztalatok kiértékelésekor nem vették figyelembe a kutatók, hogy a csúcstechnikás eszközök alkalmazása mennyire javított a diákok különleges képességein.
Érdekes tapasztalatokat szereztek a kutatók egy amerikai program kiértékelésekor. A The New York Times átfogó cikket írt arról, hogy Kyrene iskolai körzetben évek óta alkalmaznak laptopokat a tanulásban és az internet is kiemelt szerepet kap az oktatásban. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy az új megoldások használata egyáltalán nem vált be és az elért eredmények aggodalomra adnak okot.
Az első és legfontosabb tapasztalat az, hogy a tanulási teljesítmények semmit nem javultak azoknál a diákoknál, akik éveken át használhatták az internetet és a laptopokat. Az első bírálók természetesen azonnal a program bukásáról beszélnek, azonban a kérdés közel sem ennyire egyszerű. Az iskolások és a tanáraik egyaránt azt hangsúlyozták, hogy pozitív tapasztalatokat szereztek az internet és a notebookok használata során. Azt azonban ők sem tudták cáfolni, hogy ennek ellenére a nebulók teljesítménye öt éve semmit sem javult, hanem gyakorlatilag a korábbi szinten maradt. Sőt elmondható, hogy más iskolákkal összevetve a teljesítményüket a tanulási eredmények még romlottak is.
A program így érthetően gyorsan a kritikák kereszttüzébe került. A bírálók azt vetették a korszerű technológiák iskolai alkalmazása mellett lobbizók szemére, hogy miközben megtakarításokra kényszerítik az iskolákat és tanárokat küldenek el, komoly összegeket dobnak ki az ablakon a semmire. Az intézmények túlzottan sok pénzt költenek a technikai eszközökre, amelyek önmagukban nem javítják az oktatás színvonalát.
A projekt támogatói viszont azzal érveltek, hogy továbbra is szükség van az oktatásban a digitális táblákra, a laptopokra és az internetre, mivel a diákoknak a modern technikáknak köszönhetően lehetőségük van arra, hogy a saját tempójukban tanulhassanak. Ráadásul fontos, hogy a gyerekek megtanulják kezelni a számítógépeket, hiszen később, a munkájuk során is használniuk kell majd ezeket a berendezéseket. A végső érv pedig az volt, hogy a tapasztalatok kiértékelésekor nem vették figyelembe a kutatók, hogy a csúcstechnikás eszközök alkalmazása mennyire javított a diákok különleges képességein.