Berta Sándor

Mégsem segítik a tanulást a csúcstechnikájú eszközök?

A korszerű technológiák használata elősegítheti a tanulást, hatékonyabbá teheti az oktatást, érveltek sokáig a szakemberek. Nos, az első tapasztalatok közel sem ezt támasztják alá.

Érdekes tapasztalatokat szereztek a kutatók egy amerikai program kiértékelésekor. A The New York Times átfogó cikket írt arról, hogy Kyrene iskolai körzetben évek óta alkalmaznak laptopokat a tanulásban és az internet is kiemelt szerepet kap az oktatásban. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy az új megoldások használata egyáltalán nem vált be és az elért eredmények aggodalomra adnak okot.


Az első és legfontosabb tapasztalat az, hogy a tanulási teljesítmények semmit nem javultak azoknál a diákoknál, akik éveken át használhatták az internetet és a laptopokat. Az első bírálók természetesen azonnal a program bukásáról beszélnek, azonban a kérdés közel sem ennyire egyszerű. Az iskolások és a tanáraik egyaránt azt hangsúlyozták, hogy pozitív tapasztalatokat szereztek az internet és a notebookok használata során. Azt azonban ők sem tudták cáfolni, hogy ennek ellenére a nebulók teljesítménye öt éve semmit sem javult, hanem gyakorlatilag a korábbi szinten maradt. Sőt elmondható, hogy más iskolákkal összevetve a teljesítményüket a tanulási eredmények még romlottak is.

A program így érthetően gyorsan a kritikák kereszttüzébe került. A bírálók azt vetették a korszerű technológiák iskolai alkalmazása mellett lobbizók szemére, hogy miközben megtakarításokra kényszerítik az iskolákat és tanárokat küldenek el, komoly összegeket dobnak ki az ablakon a semmire. Az intézmények túlzottan sok pénzt költenek a technikai eszközökre, amelyek önmagukban nem javítják az oktatás színvonalát.


A projekt támogatói viszont azzal érveltek, hogy továbbra is szükség van az oktatásban a digitális táblákra, a laptopokra és az internetre, mivel a diákoknak a modern technikáknak köszönhetően lehetőségük van arra, hogy a saját tempójukban tanulhassanak. Ráadásul fontos, hogy a gyerekek megtanulják kezelni a számítógépeket, hiszen később, a munkájuk során is használniuk kell majd ezeket a berendezéseket. A végső érv pedig az volt, hogy a tapasztalatok kiértékelésekor nem vették figyelembe a kutatók, hogy a csúcstechnikás eszközök alkalmazása mennyire javított a diákok különleges képességein.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • remark #33
    Adalék a témához.
  • alien47 #32
    " csúcstechnikás eszközök alkalmazása mennyire javított a diákok különleges képességein" több különleges képességem is van. Eszméletlenül tudok elütni bárkit, kocsit lopni és ölni a GTA IV ben. Mit gondoltak a kutatók a diákokból Amerika kapitány lesz vagy Szuperman?
  • Sphery #31
    Szerintem meg ilyen videók kellenének a magyar oktatásba: http://www.youtube.com/user/HunDigitalSquirrel
    Ezek szerintem sokat segíthetnek a tanulóknak. Már csak egy feladatkészítő/kiértékelő rendszer kell hozzá, és voilá.
  • opeca #30
    hát állítólag azt akarják itt magyar honban, hogy a szépírást ne tanulják meg a kölkök mert minek manapság...
  • opeca #29
    Valljuk be, inkább csak romlik, de ehhez nagy észnek sem kell lenni, mert eddig a gyengébbek legalább rá voltak kényszerítve, hogy könyvet olvassanak, jegyzeteljenek, anyagot gyűjtsenek stb. stb. most meg már az Internet és egy laptop segítségével játszi könnyedséggel lehet a feladatok, beadandók stb. 90 százalékát megoldani.
  • Molnibalage #28
    A matematikára épül a természettduomány. A matek legtöbb estetben nem szabadna, hogy öncélú legyen. egy diffegyenlet önmagában nem sokat jelent. Viszont egy fizikai példán keresztül megmutatva, hogy mit is jelentm már egészen más tészta.

    A jelenlegi mérnökoktatás egyik legnagyobb hibája szerintem, hogy teljesen el van baszva a matek oktatása...

    Mellesleg a geometria az mi, ha nem matek?
  • egynyári üröm #27
    a módszerekről egyáltalán nincs szó a cikkben, Magyarországon is halmozzák az iskolák az interaktív táblákat, holott nem tudják megvenni hozzá a jobb programokat, a tanárok nem tudják mire használni, így gyakorlatilag projektorként használják, szóval pokoli sok munkát kéne abba fektetni, hogy a digitális tanítás technikái fejlődjenek. végül is offline már évezredek óta fejlesztik a tanítási technikákat.
  • Caro #26
    Szerintem abban konszenzusnak kellene lennie, hogy a matematika elsősorban az abszrakt gondolkodás fejlesztéséről szól. A matematikában pont az lenne a lényeg, hogy logikai összefüggések alapján jutunk el definíciókból tételekig.
    Ezen kívül persze sok dolgot tudunk szemléltetni is, ami valahol jó, de tartani magunkat az axiomatikus gondolkodásmódhoz kellene (a matematikában).
  • lally #25
    http://www.google.hu/search?client=opera&rls=hu&q=megsz%C5%B1nik+a+k%C3%A9z%C3%ADr%C3%A1s&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest

    http://logout.hu/bejegyzes/tildy/megyunik_a_keziras_oktatasa_immar_a_42_tagallamban/hsz_1-50.html

    http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9209446&la=111566834
    és; a Virtuális billentyűzeten milyen szép "Arany" Emileket fognak majd gépelni ...
    -s hogy a csudába fogják majd a "WtF" szakcikket is lerövidíteni ?
  • gombabácsi #24
    érdekes, hogy én egy zx81 és egy Enterprise 128 gépen, aztán gyenge pc-ken jobban megtanultam kb mindent, mint a "mai fiatalok"

    3d grafikára használok egy olyan gépet ami gyengébb mint amit a legtöbb ember használ netezésre meg szövegszerkesztésre :)