Berta Sándor
35 év után a zenészeké lehet a dalok joga az USA-ban
Soha nem látott mértékű pereskedés kezdődhet a zenei piacon, miután egy amerikai törvénymódosításnak köszönhetően eldőlt, hogy a dalokkal kapcsolatos jogok csak 35 évig maradhatnak a kiadóknál.
Az 1976. évi amerikai szerzői jogi törvény módosítása lehetővé teszi, hogy a zenészek és előadók visszaköveteljék a kiadóktól az 1978 előtti dalaik szerzői és tulajdonosi jogait. Bob Dylan, Bryan Adams, Tom Petty, Loretta Lynn, Kris Kristofferson és Tom Waits már jelezték igényüket az amerikai szerzői jogi hivatalnál és készek akár perre is menni a jogok visszaszerzéséért. Hamarosan még több művész követheti a példájukat.
A The New York Times szerint a módosított törvény kihathat többek között Bruce Springsteen "Darkness on the Edge of Town" című kiadványának, Billy Joel "52nd Street" című albumának, a Doobie-Brothers "Minute by Minute" című LP-je és Kenny Rogers "Gambler" című kiadványának a jogállására. A jogszabály szerint csak maximum 35 éves szerződést lehet kötni a hangfelvétel-előállítóval a zeneszámok felhasználására, így azok szerzői és tulajdonosi jogai a szerződés törvény alapján való megszűnése után visszaszállnak az előadóra. Ilyenkor az előadó újra megállapodást köthet a hangfelvétel-előállítóval vagy kereshet más szerződő partnert.
Don Henley, a The Eagles és a Zenei Művészek Szövetségének társalapítója kijelentette: az említett ismert művészeknek köszönhetően is vált gazdaggá a lemezipar és már többet keres, mint maguk az előadók. Mindez aligha győzte meg a nagy zenei kiadókat: a Universal, a Sony BMG, az EMI és a Warner máris közölték, hogy készek harcolni azért, hogy a szerzői és tulajdonosi jogok náluk maradjanak. Steven Marks, az amerikai lemezipari szövetsége ügyvédje szerint a módosítás a legtöbb felvétel védettségi időtartamára nem lesz hatással. A két fél makacssága könnyen egy perlavinát indíthat el.
A kiadók minden eszközzel meg akarják akadályozni a jogok elveszítését, hiszen a bevételeik folyamatosan csökkennek. Az új felvételeket tartalmazó CD-k eladásai - szerintük az illegális letöltéseknek köszönhetően - a korábbi forgalom kevesebb, mint a felére estek vissza, ezért a zeneiparnak égető szüksége van a régi slágerek eladásából származó bevételekre.
Az 1976. évi amerikai szerzői jogi törvény módosítása lehetővé teszi, hogy a zenészek és előadók visszaköveteljék a kiadóktól az 1978 előtti dalaik szerzői és tulajdonosi jogait. Bob Dylan, Bryan Adams, Tom Petty, Loretta Lynn, Kris Kristofferson és Tom Waits már jelezték igényüket az amerikai szerzői jogi hivatalnál és készek akár perre is menni a jogok visszaszerzéséért. Hamarosan még több művész követheti a példájukat.
A The New York Times szerint a módosított törvény kihathat többek között Bruce Springsteen "Darkness on the Edge of Town" című kiadványának, Billy Joel "52nd Street" című albumának, a Doobie-Brothers "Minute by Minute" című LP-je és Kenny Rogers "Gambler" című kiadványának a jogállására. A jogszabály szerint csak maximum 35 éves szerződést lehet kötni a hangfelvétel-előállítóval a zeneszámok felhasználására, így azok szerzői és tulajdonosi jogai a szerződés törvény alapján való megszűnése után visszaszállnak az előadóra. Ilyenkor az előadó újra megállapodást köthet a hangfelvétel-előállítóval vagy kereshet más szerződő partnert.
Don Henley, a The Eagles és a Zenei Művészek Szövetségének társalapítója kijelentette: az említett ismert művészeknek köszönhetően is vált gazdaggá a lemezipar és már többet keres, mint maguk az előadók. Mindez aligha győzte meg a nagy zenei kiadókat: a Universal, a Sony BMG, az EMI és a Warner máris közölték, hogy készek harcolni azért, hogy a szerzői és tulajdonosi jogok náluk maradjanak. Steven Marks, az amerikai lemezipari szövetsége ügyvédje szerint a módosítás a legtöbb felvétel védettségi időtartamára nem lesz hatással. A két fél makacssága könnyen egy perlavinát indíthat el.
A kiadók minden eszközzel meg akarják akadályozni a jogok elveszítését, hiszen a bevételeik folyamatosan csökkennek. Az új felvételeket tartalmazó CD-k eladásai - szerintük az illegális letöltéseknek köszönhetően - a korábbi forgalom kevesebb, mint a felére estek vissza, ezért a zeneiparnak égető szüksége van a régi slágerek eladásából származó bevételekre.