14
-
Rotyoka #14 bort, közbiztonságot, csatornákat, vízvezetéket ...
Najó, de mit adtak nekünk a rómaiak a boron, közbintonságon.... -
Cat #13 "1000 éve nem volt szerzői jog. Aztán egyszer csak lett, elfogadtuk. Valakik meglátták benne a lehetőségeket, rátelepültek, és lassan így alakult ki a mai rendszer."
A szerzői jog eredeti formájában és alapelve szerint az innováció támogatása a céjla, hogy a feltalálók kiaknázhassák az ötleteikben rejlő anyagi hasznot, kvázi megérdemelt jutalom. Ezzel szemben ma a szabadalmakat egymás zsarolására használják a cégek, és pont hogy hátráltatják a fejlesztéseket. Egyszerűen felgyorsult a világ, míg régen indokolt volt a több évtizedes védelem, ma már töredéke is elég lenne. Másrészt csomó cég direkt bejegyeztet mindent, aztán nem csinál semmit, csak vár, és perel. -
#12 Nem rossz döntés volt, hanem szükséges. Az, hogy ma már csak visszaélnek vele nem a szerzői jog hibája. -
#11 1000 éve nem volt adathordozó sem! Az élő zenei koncertet nem lehetett warezolni. Sőt, ha kíváncsi voltál rá, akkor el lehetett gyalogolni hencidától boncidáig, hogy meghallgasd, mert tömegközlekedés sem volt. Meg pénz sem. Meg egy csomó minden nem.
"Mit adtak nekünk a rómaiak?!" -
Caro #10 1000 éve nem volt szerzői jog. Aztán egyszer csak lett, elfogadtuk. Valakik meglátták benne a lehetőségeket, rátelepültek, és lassan így alakult ki a mai rendszer.
Megváltoztatni sokkal nehezebb lesz. Akkor nem kellett volna ezt a rossz döntést meghozni. De persze akkor ez még nem látszódott. Nyomtatás ugyan volt már, így az irodalmi műveket lehetett nagy tömegben sokszorosítani, de a szerzői jog eredeti megalkotását nem ez ösztönözte. -
Caro #9 Kivétel az US. állami alkalmazottak, ugyanis amit ők csinálnak az public domain. (ez persze nem feltétlen jelenti azt, hogy publikus is). -
AranyKéz #8 Hallottam egy felmérésről ami az optimális időtartamot 17 évre becsülte.
Mindenesetre örülök ennek a fejleménynek, eddig mindig csak növelték és növelték az időtartamot, aztán olyan abszurdságok jöttek ki hogy az alkotó halála utána még 70+ évvel is a kiadó rendelkezik a művel.
-
Cat #7 "a szoftverkeszito cegek is megveszik a jogokat a programozoktol"
Ez inkább úgy van, hogy "az a kutatás/fejlesztés amit a cég telephelyén/eszközeivel csinálsz a munkaidődben/foglalkoztatásod ideje alatt, azzal automatikusan a cég rendelkezik, és ezért munkabért fizet neked".
De kb. ugyanígy belemehetünk az újságcikkek jogvédelmébe is: ha egy újságíró csinál egy riportot, leadja a lapnak akkor onnantól kezdve a cégé, pl. kiadhatja azokat összegyűjtve egy könyvben, és az újságíró nem adhatja el más lapnak, hiszen ezért kap fizetést. -
kvp #6 A kiadok altalaban megveszik a jogokat a zeneszektol. Mint ahogy a szoftverkeszito cegek is megveszik a jogokat a programozoktol. A windows is a microsoft tulajdona, nem a ceg alkalmazottaie, akik eloallitottak. A zenek is ugyanilyen kezmuves termeknek minosulnek, mint a kezi szottes vagy a szoftver. -
gombabácsi #5 ez szerintem szerződés kérdése, valószínűleg régen is lehetett magánkiadást csinálni -
gombabácsi #4 főleg amit te csinálsz az legyen public domain
jaa, hogy te semmit se csinálsz... -
gombost #3 Legyen 10, vagy legyen 25, legyen 50, tökmindegy. De még mindig nem értem, hogy miért a kiadóhoz és nem a zenészhez (vagy annak leszármazottaihoz) kerülnek a jogok. -
Rotyoka #2 Az azért odabaszna.. -
L3zl13 #1 Egyszerűen be kéne vezetni, hogy 10 év után átkerüljön minden Public Domainbe.