Berta Sándor
Beszédhang alapján osztályozhatók a segélyhívások
Holland kutatók egy olyan rendszert alkottak meg, amely képes megállapítani, hogy egy segítséget kérő személy valóban komoly bajban van-e, vagy csak egyszerűen megijedt.
A program különböző hangjellemzőket vesz figyelembe és ezek alapján hozza meg a döntését. A szempontok között van a beszédsebesség és a hangmagasság. A szoftver komoly segítséget jelenthet a mentési központokban dolgoznak, hiszen hatékonyabbá teheti a munkájukat és a bejelentések veszélyessége szerint válogathatják szét az egyes eseteket. "Így a valóban sürgős esetek egyértelműen elsődleges prioritást kaphatnak. A célunk egy beszédtől független rendszer létrehozása volt" - nyilatkozta Léon Rothkrantz, a Delfti Műszaki Egyetem és a Holland Védelmi Akadémia professzora.
A szakemberek abból indultak ki, hogy a stressznek és a negatív érzéseknek általában komoly hatásuk van a hang karakterisztikájára. A hanglejtés, a hangmagasság, a légzési ritmus és a beszédsebesség minden esetben attól függően változik, hogy az illető mennyire veszélyes helyzetben van. A szoftver által használt algoritmus ezeket a szempontokat veszi figyelembe és az egyes jellemzők kiértékelésével állapítja meg, hogy egy valóban súlyos vészhelyzetről van-e szó, vagy a telefonáló némileg eltúlozza a szituációt.
A kutatók az International Journal of Intelligent Defence Support Systems című folyóiratban azt írták, hogy az online krízis diszpécsernek elnevezett megoldást valódi segélyhívások kiértékelésével tesztelték. A programmal négy különböző típusú felvételt elemeztettek ki. Az eredmény: a szoftver mindössze 4,2 százalékos hibaarányt produkált. Mindez azt jelenti, hogy további optimalizálásoknak és egy nagyobb hangadatbanknak köszönhetően szinte tökéletes vészhelyzeti beszédelemző alkalmazást lehet készíteni.
Rothkrantz kiemelte, hogy mindenképpen további tesztekre van szükség, azonban az adatvédelmi elvek komolyan hátráltathatják a munkát és egy lehetséges akadályt jelenthetnek. Ennek ellenére a rendszer komoly lehetőségeket rejt magában, nem csak a polgári, hanem a katonai területen is. További előnye, hogy akár beszédfelismerő szoftverekkel is ötvözhető. A matematikus rámutatott, hogy a civil és a katonai vezetők is komoly stressznek vannak kitéve, s ilyen körülmények között kell mások életét alapvetően meghatározó döntéseket hozniuk. Éppen ezért az online vészhelyzeti diszpécser hatékony és életmentő segítséget jelenthet.
A program különböző hangjellemzőket vesz figyelembe és ezek alapján hozza meg a döntését. A szempontok között van a beszédsebesség és a hangmagasság. A szoftver komoly segítséget jelenthet a mentési központokban dolgoznak, hiszen hatékonyabbá teheti a munkájukat és a bejelentések veszélyessége szerint válogathatják szét az egyes eseteket. "Így a valóban sürgős esetek egyértelműen elsődleges prioritást kaphatnak. A célunk egy beszédtől független rendszer létrehozása volt" - nyilatkozta Léon Rothkrantz, a Delfti Műszaki Egyetem és a Holland Védelmi Akadémia professzora.
A szakemberek abból indultak ki, hogy a stressznek és a negatív érzéseknek általában komoly hatásuk van a hang karakterisztikájára. A hanglejtés, a hangmagasság, a légzési ritmus és a beszédsebesség minden esetben attól függően változik, hogy az illető mennyire veszélyes helyzetben van. A szoftver által használt algoritmus ezeket a szempontokat veszi figyelembe és az egyes jellemzők kiértékelésével állapítja meg, hogy egy valóban súlyos vészhelyzetről van-e szó, vagy a telefonáló némileg eltúlozza a szituációt.
A kutatók az International Journal of Intelligent Defence Support Systems című folyóiratban azt írták, hogy az online krízis diszpécsernek elnevezett megoldást valódi segélyhívások kiértékelésével tesztelték. A programmal négy különböző típusú felvételt elemeztettek ki. Az eredmény: a szoftver mindössze 4,2 százalékos hibaarányt produkált. Mindez azt jelenti, hogy további optimalizálásoknak és egy nagyobb hangadatbanknak köszönhetően szinte tökéletes vészhelyzeti beszédelemző alkalmazást lehet készíteni.
Rothkrantz kiemelte, hogy mindenképpen további tesztekre van szükség, azonban az adatvédelmi elvek komolyan hátráltathatják a munkát és egy lehetséges akadályt jelenthetnek. Ennek ellenére a rendszer komoly lehetőségeket rejt magában, nem csak a polgári, hanem a katonai területen is. További előnye, hogy akár beszédfelismerő szoftverekkel is ötvözhető. A matematikus rámutatott, hogy a civil és a katonai vezetők is komoly stressznek vannak kitéve, s ilyen körülmények között kell mások életét alapvetően meghatározó döntéseket hozniuk. Éppen ezért az online vészhelyzeti diszpécser hatékony és életmentő segítséget jelenthet.