MTI
Szaúd-Arábiára is veszélyes az internet-generáció
A szaúd-arábiai biztonsági erők pénteken megakadályoztak egy fiatalok által az interneten szervezett tüntetést, amely az egyiptomi és a tunéziai rezsimeket megbuktató tüntetések mintájára a "Harag Napja" nevet viselte volna.
A biztonsági erők fölényes és vértelen sikere alátámasztja azt a washingtoni elemzők által hangoztatott álláspontot, hogy elég valószínűtlen az észak-afrikai forradalmak átterjedése a szaúdi királyságra: ez utóbbi összeomlása mindenesetre - az olajárak drámai emelkedése miatt - fenekestül felforgatná a világ gazdasági rendszerét.
A világ legfontosabb olajtermelő országának vezetői abban bíznak, hogy az iszlám törvénykezés, a saría alapjain nyugvó országuk éppen eléggé különbözik Tunéziától, Egyiptomtól és Líbiától kulturálisan, hogy egy hasonló lázadás magvai termékeny talajra hulljanak benne. Ezt hangoztatták azonban a néhány héttel ezelőtt megdöntött észak-afrikai vezetők is: "Amikor Ben Alit (volt tunéziai diktátor) elűzték, Mubarak (Egyiptom megdöntött elnöke) is ezt mondta. Kadhafi (Líbia vezetője) is kijelentette, hogy Líbia más. Najef bin Abdel-Aziz szaúdi belügyminiszter pedig azt nyilatkozta a sajtónak, 'mi mások vagyunk, mert mi a saría szerint ítélkezünk'" - fejtette ki Fouad Ibrahim Londonban élő Szaúd-Arábia-szakértő.
Bár az arab-félszigeti királyság valóban sokban különbözik a többi arab államtól, legalább annyi hasonlóságot is találni közöttük. Akárcsak Egyiptomban és Tunéziában, Szaúd-Arábiában is rendkívül magas, 38 százalékos a 14 éves, vagy annál fiatalabb népesség aránya. És ahogyan a többi fiatal arab, az új szaúdi generáció is egyre inkább kihasználja az internet adta lehetőségeket. A Facebookon és a Twitteren szerveződtek az ország olajtermelő keleti felében mintegy két hete tartó, több száz fős tüntetések. A most pénteken kudarcba fulladt "Harag Napjára" a Facebookon több mint 17 ezren jelezték részvételüket. A népszerű közösségi oldalon gyakran nyíltan kritizálják a szaúdi előkelőségeket is.
Az internet és a közösségi hálók használata nem csak a demonstrációk szervezését könnyíti meg, de hatékonyan terjeszti el a fiatalok körében a politikai részvételhez való jog eszméjét. Ezért kétséges, vajon mennyire lesz sikeres a szaúdi királyi család azon próbálkozása, hogy a konzervatív vallási intézményeket mozgósítja a tüntetések megelőzésének érdekében. A Rangidős Vallási Vezetők Tanácsa (Council of Senior Clerics) - összhangban a hercegekkel, egyes újságok szerkesztőivel és klérus többi tagjával - egy fatvában (a törvénykezést érintő iszlám vallásos vélemény) jelentette ki, hogy a tüntetések nem állnak összhangban az iszlám tanításaival.
A már korábban is sokszor használt érvelésük szerint Szaúd-Arábia egy különleges ország, amely a korai iszlám állam mása, és amely megtestesíti az iszlám utópiát, ahol isten szava törvény és az uralkodóhoz való hűség nem képezi alku tárgyát. Érveik alátámasztására a Koránból idéztek, illetve a Mohamed próféta által alapított egykori iszlám államról alkotott elképzeléseiket hangoztatták, hogy bebizonyítsák, a reformnak megbeszéléseken keresztül, és nem pedig utcai tüntetések által gerjesztve kell útjára indulnia. A vallási vezetők állásfoglalása szerint még a petíciók aláírása is "sérti, amit isten elrendelt".
A klerikusok véleménye azonban már nem nyom annyit a latban, mint régebben - mondja Ibrahim. Vallási érvekkel egyébként sem lenne egyszerű kordában tartani az olajból származó óriási bevételek egyenlőtlen elosztása miatt relatív szegénységben elő több millió embert, a szaúdi népesség 40 százalékát. A drága megélhetés, különösen a magas élelmiszerárak csak tovább növelik a feszültségeket.
A biztonsági erők fölényes és vértelen sikere alátámasztja azt a washingtoni elemzők által hangoztatott álláspontot, hogy elég valószínűtlen az észak-afrikai forradalmak átterjedése a szaúdi királyságra: ez utóbbi összeomlása mindenesetre - az olajárak drámai emelkedése miatt - fenekestül felforgatná a világ gazdasági rendszerét.
A világ legfontosabb olajtermelő országának vezetői abban bíznak, hogy az iszlám törvénykezés, a saría alapjain nyugvó országuk éppen eléggé különbözik Tunéziától, Egyiptomtól és Líbiától kulturálisan, hogy egy hasonló lázadás magvai termékeny talajra hulljanak benne. Ezt hangoztatták azonban a néhány héttel ezelőtt megdöntött észak-afrikai vezetők is: "Amikor Ben Alit (volt tunéziai diktátor) elűzték, Mubarak (Egyiptom megdöntött elnöke) is ezt mondta. Kadhafi (Líbia vezetője) is kijelentette, hogy Líbia más. Najef bin Abdel-Aziz szaúdi belügyminiszter pedig azt nyilatkozta a sajtónak, 'mi mások vagyunk, mert mi a saría szerint ítélkezünk'" - fejtette ki Fouad Ibrahim Londonban élő Szaúd-Arábia-szakértő.
Bár az arab-félszigeti királyság valóban sokban különbözik a többi arab államtól, legalább annyi hasonlóságot is találni közöttük. Akárcsak Egyiptomban és Tunéziában, Szaúd-Arábiában is rendkívül magas, 38 százalékos a 14 éves, vagy annál fiatalabb népesség aránya. És ahogyan a többi fiatal arab, az új szaúdi generáció is egyre inkább kihasználja az internet adta lehetőségeket. A Facebookon és a Twitteren szerveződtek az ország olajtermelő keleti felében mintegy két hete tartó, több száz fős tüntetések. A most pénteken kudarcba fulladt "Harag Napjára" a Facebookon több mint 17 ezren jelezték részvételüket. A népszerű közösségi oldalon gyakran nyíltan kritizálják a szaúdi előkelőségeket is.
Az internet és a közösségi hálók használata nem csak a demonstrációk szervezését könnyíti meg, de hatékonyan terjeszti el a fiatalok körében a politikai részvételhez való jog eszméjét. Ezért kétséges, vajon mennyire lesz sikeres a szaúdi királyi család azon próbálkozása, hogy a konzervatív vallási intézményeket mozgósítja a tüntetések megelőzésének érdekében. A Rangidős Vallási Vezetők Tanácsa (Council of Senior Clerics) - összhangban a hercegekkel, egyes újságok szerkesztőivel és klérus többi tagjával - egy fatvában (a törvénykezést érintő iszlám vallásos vélemény) jelentette ki, hogy a tüntetések nem állnak összhangban az iszlám tanításaival.
A már korábban is sokszor használt érvelésük szerint Szaúd-Arábia egy különleges ország, amely a korai iszlám állam mása, és amely megtestesíti az iszlám utópiát, ahol isten szava törvény és az uralkodóhoz való hűség nem képezi alku tárgyát. Érveik alátámasztására a Koránból idéztek, illetve a Mohamed próféta által alapított egykori iszlám államról alkotott elképzeléseiket hangoztatták, hogy bebizonyítsák, a reformnak megbeszéléseken keresztül, és nem pedig utcai tüntetések által gerjesztve kell útjára indulnia. A vallási vezetők állásfoglalása szerint még a petíciók aláírása is "sérti, amit isten elrendelt".
A klerikusok véleménye azonban már nem nyom annyit a latban, mint régebben - mondja Ibrahim. Vallási érvekkel egyébként sem lenne egyszerű kordában tartani az olajból származó óriási bevételek egyenlőtlen elosztása miatt relatív szegénységben elő több millió embert, a szaúdi népesség 40 százalékát. A drága megélhetés, különösen a magas élelmiszerárak csak tovább növelik a feszültségeket.