Berta Sándor
A WLAN-eszközök zavarják a repülőgép-fedélzeti navigációs műszereket
A Honeywell Avionics cég számos teszt elvégzése után megállapította, hogy a WLAN-adók komolyan megzavarhatják a repülőgépekbe szerelt navigációs eszközöket.
A Honeywell Avionics többek között ilyen berendezések fejlesztésével és gyártásával foglalkozik, így igyekezett eloszlatni a korábban felmerült kételyeket és egyértelműen bebizonyítani, hogy a vezeték nélküli rendszerek valóban megzavarhatják a repülőgép-fedélzeti műszereit. A vállalat termékeit, például Phase 3 típusú kijelzőit számos polgári repülőgépbe (Boeing 737NG stb.) építették be. Ezek a képernyők pedig - bizonyos körülmények között - gyakran reagáltak a WLAN-adókra. Az üzemzavarokat időközben a Boeing mérnökei is megerősítették.
Kiderült, hogy a problémák különböző helyzetekben fordultak elő, a szakemberek pedig miután összegyűjtötték a tapasztalatokat, reagáltak a dologra és módosították a fedélzeti berendezések konfigurációit. Az üzemzavarok leggyakrabban abban nyilvánultak meg, hogy a különböző készülékek rövid időre kikapcsoltak. A Honeywell Avionics vizsgálatai azonban kiderítették, hogy a kijelzők viszonylag rövid időn belül újra bekapcsoltak, így a repülés biztonságát ezek az események alapvetően nem veszélyeztették.
A gyártó szakemberei jelenleg azon dolgoznak, hogy az érintett termékeket teljesen védetté tegyék a WLAN-jelek zavarásaival szemben. Mivel napjainkban egyre több repülőgépben találhatók meg a WLAN-adók és a WLAN-kapcsolatot használó készülékek, így az nem várható el, hogy minden utas a fedélzetre lépve kikapcsolja a notebookját vagy az okostelefonját. Ráadásul ez már csak azért sem lehetséges megoldás, mert egyre több légitársaság kínál repülés közbeni internetezési lehetőséget az ügyfeleinek.
A Honeywell Avionics többek között ilyen berendezések fejlesztésével és gyártásával foglalkozik, így igyekezett eloszlatni a korábban felmerült kételyeket és egyértelműen bebizonyítani, hogy a vezeték nélküli rendszerek valóban megzavarhatják a repülőgép-fedélzeti műszereit. A vállalat termékeit, például Phase 3 típusú kijelzőit számos polgári repülőgépbe (Boeing 737NG stb.) építették be. Ezek a képernyők pedig - bizonyos körülmények között - gyakran reagáltak a WLAN-adókra. Az üzemzavarokat időközben a Boeing mérnökei is megerősítették.
Kiderült, hogy a problémák különböző helyzetekben fordultak elő, a szakemberek pedig miután összegyűjtötték a tapasztalatokat, reagáltak a dologra és módosították a fedélzeti berendezések konfigurációit. Az üzemzavarok leggyakrabban abban nyilvánultak meg, hogy a különböző készülékek rövid időre kikapcsoltak. A Honeywell Avionics vizsgálatai azonban kiderítették, hogy a kijelzők viszonylag rövid időn belül újra bekapcsoltak, így a repülés biztonságát ezek az események alapvetően nem veszélyeztették.
A gyártó szakemberei jelenleg azon dolgoznak, hogy az érintett termékeket teljesen védetté tegyék a WLAN-jelek zavarásaival szemben. Mivel napjainkban egyre több repülőgépben találhatók meg a WLAN-adók és a WLAN-kapcsolatot használó készülékek, így az nem várható el, hogy minden utas a fedélzetre lépve kikapcsolja a notebookját vagy az okostelefonját. Ráadásul ez már csak azért sem lehetséges megoldás, mert egyre több légitársaság kínál repülés közbeni internetezési lehetőséget az ügyfeleinek.