Berta Sándor
Nem megbízhatóak a hamburgi testszkennerek
A NDR információi alapján meglehetősen rosszak az első tapasztalatok a német város repülőterén két hónapja tesztelt különleges biztonsági berendezésekkel.
A szeptember vége óta tesztelt készülékek közel sem végzik tökéletesen a dolgukat. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy nem elég megbízhatóak, így az átvilágítás ellenére minden eljárást meg kell ismételni kézi fémdetektorokkal is. Ez időigényes, így a duplán elvégzett ellenőrzések miatt rendszeresen hosszú sorok alakulnak ki a repülőtéri pultoknál.
A testszkennereket üzemeltető szövetségi rendőrség a NDR kérdésére válaszul megerősítette, hogy 100 átvilágítást választó utas esetén utólag mindegyiknél (!) el kell végezni a kézi fémdetektoros vizsgálatokat is. A gyakorlatilag 100 százalékos hibaarányt az okozza, hogy a rendszerek rendkívül sok gyanús jellemzőt találnak. A testszkennereknek komoly gondot okoznak a blúzokon, ingeken, szoknyákon és nadrágokon található gyűrődések. Emellett az is problémát jelent, ha valaki rétegesen öltözik fel, ugyanis a berendezések nem képesek több réteg ruhát átvilágítani. Az utasok többsége így kénytelen levenni nem csak a dzsekijét vagy a kabátját, hanem még a pulóverét is.
"Tesztelési időszakban ez a magas hibaarány normálisnak mondható, így nem lepett meg minket. A gyerekbetegségek a gyakorlati használat során derülnek ki és csak így lehet végül kiküszöbölni őket" - jelentette ki Sandra Pfeiffer, a potsdami Szövetségi Rendőrségi Központ szóvivője. Michael Eggenschwiler, a repülőtér vezetője úgy vélte, hogy a várakozás egyelőre még korlátok között tartható, emiatt nem fordultak elő késések sem. A 16 ellenőrzési kapu közül kettőt egészítettek ki testszkennerekkel. Ezeket azonban csúcsforgalomban nem használják, hogy ne okozzanak fennakadást. "Ilyenkor ismét a hagyományos detektorokat alkalmazzuk" - tette hozzá Eggenschwiler.
A tesztidőszak jövő márciusig tart. A szövetségi rendőrség addig szeretné megkapni az új kezelőszoftvert, amely jelenleg még nem használható. Az új program remélhetőleg már nem tartalmazza a korábbi változat hibáit és ezért nem lesz annyi téves riasztása.
A szeptember vége óta tesztelt készülékek közel sem végzik tökéletesen a dolgukat. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy nem elég megbízhatóak, így az átvilágítás ellenére minden eljárást meg kell ismételni kézi fémdetektorokkal is. Ez időigényes, így a duplán elvégzett ellenőrzések miatt rendszeresen hosszú sorok alakulnak ki a repülőtéri pultoknál.
A testszkennereket üzemeltető szövetségi rendőrség a NDR kérdésére válaszul megerősítette, hogy 100 átvilágítást választó utas esetén utólag mindegyiknél (!) el kell végezni a kézi fémdetektoros vizsgálatokat is. A gyakorlatilag 100 százalékos hibaarányt az okozza, hogy a rendszerek rendkívül sok gyanús jellemzőt találnak. A testszkennereknek komoly gondot okoznak a blúzokon, ingeken, szoknyákon és nadrágokon található gyűrődések. Emellett az is problémát jelent, ha valaki rétegesen öltözik fel, ugyanis a berendezések nem képesek több réteg ruhát átvilágítani. Az utasok többsége így kénytelen levenni nem csak a dzsekijét vagy a kabátját, hanem még a pulóverét is.
"Tesztelési időszakban ez a magas hibaarány normálisnak mondható, így nem lepett meg minket. A gyerekbetegségek a gyakorlati használat során derülnek ki és csak így lehet végül kiküszöbölni őket" - jelentette ki Sandra Pfeiffer, a potsdami Szövetségi Rendőrségi Központ szóvivője. Michael Eggenschwiler, a repülőtér vezetője úgy vélte, hogy a várakozás egyelőre még korlátok között tartható, emiatt nem fordultak elő késések sem. A 16 ellenőrzési kapu közül kettőt egészítettek ki testszkennerekkel. Ezeket azonban csúcsforgalomban nem használják, hogy ne okozzanak fennakadást. "Ilyenkor ismét a hagyományos detektorokat alkalmazzuk" - tette hozzá Eggenschwiler.
A tesztidőszak jövő márciusig tart. A szövetségi rendőrség addig szeretné megkapni az új kezelőszoftvert, amely jelenleg még nem használható. Az új program remélhetőleg már nem tartalmazza a korábbi változat hibáit és ezért nem lesz annyi téves riasztása.