Alex
Tovább bővült a hazai internetpiac
Tovább bővült az internetpiac a tavalyi negyedik negyedévben, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint december végén a szolgáltatók száma 393 volt, 36-tal több, mint egy évvel korábban, míg az internet-előfizetések száma meghaladta a 3,3 milliót, ami majdnem ötödével volt több, mint 2009 végén.
A magyarországi internet-előfizetések mennyisége egy év alatt 539 ezerrel gyarapodott, már meghaladta a 3,3 milliót. A mobilinternet-előfizetések száma átlépte az 1,3 milliót. 2010. év végén a mobiltelefon-előfizetések száma 12 millió volt. A telefonbeszélgetések időtartamának majdnem négyötöde mobiltelefonokról indított hívásokból származik. Miközben a kábeles és más, helyhez kötött VoIP-alapú telefonálás egyre népszerűbbé válik, a vezetékes vonalak száma tovább csökken.
A vezetékes vonalakról indított hívások száma és időtartama 2009 utolsó negyedévéhez képest 4, illetve 8%-kal csökkent. A visszaesés hátterében a mobilforgalom emelkedése, valamint az egyre inkább terjedő ingyenes, ugyanakkor nem mérhető internetes telefonálási lehetőség áll. Az árak mérséklődése, a gyakran jelentős ingyenes idősávot és díjmentes hálózaton belüli beszélgetést is tartalmazó csomagok terjedése nyomán az előfizetők kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgetnek vezetékes telefonról, mint mobiltelefonról. Az összes telefonbeszélgetésre fordított idő közel négyötödét mobilkészülékekről indított hívások tették ki.
Az internetpiac bővülése folytatódott, 2010 IV. negyedévében az internetszolgáltatók száma 393 volt, 36-tal több, mint egy évvel korábban. A piac koncentrált, 18 cég tudhatja magáénak az előfizetések 90%-át. Az internet-előfizetések száma 2010 végén már meghaladta a 3,3 milliót, ez majdnem ötödével több, mint 2009 ugyanezen időpontjában.
Az internetpiac fejlődése a szolgáltatók közötti éles versenynek is köszönhető. A vezeték nélküli szegmens egy év alatt 36%-kal bővült. A nagymértékű változáshoz erőteljesen hozzájárult az egyre inkább megfizethető mobilinternet, ezen a szolgáltatási területen a növekedés 40%-os volt. Az összes internet-előfizetés 39%-a a mobilkategóriába tartozott, részaránya egy év alatt 6 százalékponttal növekedett.
A vezetékes internet két legjelentősebb típusa közül egy év alatt a kábelhálózatos előfizetések 14%-kal gyarapodtak, míg az xDSL-előfizetések kisebb mértékben csökkentek. A széles sávú (kábeltévés és xDSL-) internetre történő előfizetések száma így egy év alatt 6%-kal nőtt. Egyelőre nem képvisel nagy részarányt, de éves szinten 46%-kal bővült az egyéb - például a LAN- (optikai) internetet is magába foglaló - kategória előfizetéseinek mennyisége.
Az összes előfizetésen belül 2009 utolsó negyedévének végéhez képest eltűnőben van a betárcsázós (kapcsoltvonali és ISDN együtt) csoport. A kábeltévés- és az xDSL szegmens részaránya 1, illetve 5 százalékponttal csökkent, eközben a vezeték nélkülié 5 százalékponttal lett magasabb. Az előfizetéses internetszolgáltatásból származó nettó árbevétel a IV. negyedévben meghaladta a 34 milliárd forintot, ami az előfizetői akciók (például ingyenes hónapok, 3 terméket egy csomagban, azaz internetet, televízióval illetve telefonnal együtt, olcsóbban kínálva) és a díjak mérséklődése miatt folyó áron 3%-kal kevesebb volt az egy évvel korábbinál. A 2010. évi teljes nettó árbevétel (135,3 milliárd forint) 5%-kal csökkent 2009-hez képest.
A magyarországi internet-előfizetések mennyisége egy év alatt 539 ezerrel gyarapodott, már meghaladta a 3,3 milliót. A mobilinternet-előfizetések száma átlépte az 1,3 milliót. 2010. év végén a mobiltelefon-előfizetések száma 12 millió volt. A telefonbeszélgetések időtartamának majdnem négyötöde mobiltelefonokról indított hívásokból származik. Miközben a kábeles és más, helyhez kötött VoIP-alapú telefonálás egyre népszerűbbé válik, a vezetékes vonalak száma tovább csökken.
A vezetékes vonalakról indított hívások száma és időtartama 2009 utolsó negyedévéhez képest 4, illetve 8%-kal csökkent. A visszaesés hátterében a mobilforgalom emelkedése, valamint az egyre inkább terjedő ingyenes, ugyanakkor nem mérhető internetes telefonálási lehetőség áll. Az árak mérséklődése, a gyakran jelentős ingyenes idősávot és díjmentes hálózaton belüli beszélgetést is tartalmazó csomagok terjedése nyomán az előfizetők kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgetnek vezetékes telefonról, mint mobiltelefonról. Az összes telefonbeszélgetésre fordított idő közel négyötödét mobilkészülékekről indított hívások tették ki.
Az internetpiac bővülése folytatódott, 2010 IV. negyedévében az internetszolgáltatók száma 393 volt, 36-tal több, mint egy évvel korábban. A piac koncentrált, 18 cég tudhatja magáénak az előfizetések 90%-át. Az internet-előfizetések száma 2010 végén már meghaladta a 3,3 milliót, ez majdnem ötödével több, mint 2009 ugyanezen időpontjában.
Az internetpiac fejlődése a szolgáltatók közötti éles versenynek is köszönhető. A vezeték nélküli szegmens egy év alatt 36%-kal bővült. A nagymértékű változáshoz erőteljesen hozzájárult az egyre inkább megfizethető mobilinternet, ezen a szolgáltatási területen a növekedés 40%-os volt. Az összes internet-előfizetés 39%-a a mobilkategóriába tartozott, részaránya egy év alatt 6 százalékponttal növekedett.
A vezetékes internet két legjelentősebb típusa közül egy év alatt a kábelhálózatos előfizetések 14%-kal gyarapodtak, míg az xDSL-előfizetések kisebb mértékben csökkentek. A széles sávú (kábeltévés és xDSL-) internetre történő előfizetések száma így egy év alatt 6%-kal nőtt. Egyelőre nem képvisel nagy részarányt, de éves szinten 46%-kal bővült az egyéb - például a LAN- (optikai) internetet is magába foglaló - kategória előfizetéseinek mennyisége.
Az összes előfizetésen belül 2009 utolsó negyedévének végéhez képest eltűnőben van a betárcsázós (kapcsoltvonali és ISDN együtt) csoport. A kábeltévés- és az xDSL szegmens részaránya 1, illetve 5 százalékponttal csökkent, eközben a vezeték nélkülié 5 százalékponttal lett magasabb. Az előfizetéses internetszolgáltatásból származó nettó árbevétel a IV. negyedévben meghaladta a 34 milliárd forintot, ami az előfizetői akciók (például ingyenes hónapok, 3 terméket egy csomagban, azaz internetet, televízióval illetve telefonnal együtt, olcsóbban kínálva) és a díjak mérséklődése miatt folyó áron 3%-kal kevesebb volt az egy évvel korábbinál. A 2010. évi teljes nettó árbevétel (135,3 milliárd forint) 5%-kal csökkent 2009-hez képest.