MTI
"Internetzsoldosokra" figyelmeztetnek Kínában
Kínának óvatosnak kell lennie az "internetzsoldosokkal", akik online hozzászólásaikkal hivatásszerűen, megbízásból, pénzért befolyásolják a közvéleményt - hangoztatta a Kínai Népi Politikai Tanácskozó Testület (KNPTT) szóvivője.
Az internet közvéleményre gyakorolt hatása erősödik, s e csatornát egyre többen használják fel arra, hogy véleményt cseréljenek, politikai kérdésekben foglaljanak állást - húzta alá Csao Csi-cseng, az országos szervezet szóvivője, emlékeztetve arra, hogy Kínában tavaly 457 millióra nőtt az internethasználók száma. "Érezzük, hogy az internetkultúra és a környezet egyre bonyolultabbá válik, miközben felbukkant az emberek egy csoportja, akiket internetzsoldosoknak neveznek" - állapította meg Csao.
"Néhányukat különböző intézmények támogatják, s az átlaginternetező álarca mögül írják hozzászólásaikat befolyásolva, megosztva a közvéleményt, sőt: esetenként a kormányzati politizálást is megzavarják". Szerinte a jelenség nem csak figyelmet érdemel, de figyelmeztető is, mivel e területen hiányos a törvényi szabályozás. A népfrontszerű KNPTT ezen a héten kezdi meg éves ülésszakát, majd március 5-étől tagjai közel tíz napon át együtt üléseznek az Országos Népi Gyűlés (ONGY), vagyis a parlament képviselőivel.
Korábban a kínai és a nemzetközi média már foglalkozott az internethadseregek szerveződéseivel, amelyek - saját bevallásuk szerint - 72 órán belül képesek az online közönség véleményét szinte bármilyen területen megváltoztatni. A "harcosok" felszerelése csupán a számítógép, szervezetten lépnek fel, "osztagaik" többnyire egy-egy lakásban tanyáznak. A bennfentesek szerint már több éve vannak a piacon, s ravasz, egyre kifinomultabb technikákkal dolgozzák meg közönségüket.
Az eddig felfedett és nyilvánosságot kapott esetek többsége az üzleti életet és természetesen a versenyt érinti. A "zsoldosok", tehát a fizetett véleményformálók, a leggyakrabban a közismert és befolyásos oldalakon, blogokban, chatszobákban hamis információkat terjesztettek megbízóik versenytársairól. Előfordult, hogy csak kéthónapos nyomozás után sikerült a félrevezető kommentelők nyomára bukkanni, amikorra az adott vállalatot már tetemes kár érte.
Egyes piaci szakértők szerint azok az internetes PR-cégek, amelyek nem alkalmaznak "zsoldosokat", nem képesek túlélni a mai éles versenyt Kínában. Az online marketingesek egyben a világhálót a bűnözés mennyországának tartják. A kínai politikai vezetés nyilvánvalóan aggódik, hogy az ellenőrizhetetlen eredetű és szándékú anonim internetes bejegyzések, felhívások - amennyiben politikai tartalmúak - megzavarhatják az országépítés legfontosabb alapszükségleteként emlegetett társadalmi stabilitást.
Az internet közvéleményre gyakorolt hatása erősödik, s e csatornát egyre többen használják fel arra, hogy véleményt cseréljenek, politikai kérdésekben foglaljanak állást - húzta alá Csao Csi-cseng, az országos szervezet szóvivője, emlékeztetve arra, hogy Kínában tavaly 457 millióra nőtt az internethasználók száma. "Érezzük, hogy az internetkultúra és a környezet egyre bonyolultabbá válik, miközben felbukkant az emberek egy csoportja, akiket internetzsoldosoknak neveznek" - állapította meg Csao.
"Néhányukat különböző intézmények támogatják, s az átlaginternetező álarca mögül írják hozzászólásaikat befolyásolva, megosztva a közvéleményt, sőt: esetenként a kormányzati politizálást is megzavarják". Szerinte a jelenség nem csak figyelmet érdemel, de figyelmeztető is, mivel e területen hiányos a törvényi szabályozás. A népfrontszerű KNPTT ezen a héten kezdi meg éves ülésszakát, majd március 5-étől tagjai közel tíz napon át együtt üléseznek az Országos Népi Gyűlés (ONGY), vagyis a parlament képviselőivel.
Korábban a kínai és a nemzetközi média már foglalkozott az internethadseregek szerveződéseivel, amelyek - saját bevallásuk szerint - 72 órán belül képesek az online közönség véleményét szinte bármilyen területen megváltoztatni. A "harcosok" felszerelése csupán a számítógép, szervezetten lépnek fel, "osztagaik" többnyire egy-egy lakásban tanyáznak. A bennfentesek szerint már több éve vannak a piacon, s ravasz, egyre kifinomultabb technikákkal dolgozzák meg közönségüket.
Az eddig felfedett és nyilvánosságot kapott esetek többsége az üzleti életet és természetesen a versenyt érinti. A "zsoldosok", tehát a fizetett véleményformálók, a leggyakrabban a közismert és befolyásos oldalakon, blogokban, chatszobákban hamis információkat terjesztettek megbízóik versenytársairól. Előfordult, hogy csak kéthónapos nyomozás után sikerült a félrevezető kommentelők nyomára bukkanni, amikorra az adott vállalatot már tetemes kár érte.
Egyes piaci szakértők szerint azok az internetes PR-cégek, amelyek nem alkalmaznak "zsoldosokat", nem képesek túlélni a mai éles versenyt Kínában. Az online marketingesek egyben a világhálót a bűnözés mennyországának tartják. A kínai politikai vezetés nyilvánvalóan aggódik, hogy az ellenőrizhetetlen eredetű és szándékú anonim internetes bejegyzések, felhívások - amennyiben politikai tartalmúak - megzavarhatják az országépítés legfontosabb alapszükségleteként emlegetett társadalmi stabilitást.