Berta Sándor
DLD, az internetes cégek európai csúcstalálkozója
A Digital, Life, Design (DLD) konferencia egyre nagyobb jelentőséggel bír. Médiaszakemberek, cégvezetők találkoznak egymással, a témák között pedig egyaránt szerepel az internet és a közösségi portálok jövője.
Európában az esztendőt IT szempontból általában a DLD vezeti be. A Hubert Burda Media által szervezett rendezvény növekvő rangját jelzi, hogy az idei sztárvendég Eric Schmidt, a Google távozó vezérigazgatója és Marissa Mayer, a webes óriás egyik vezetője. A résztvevők között felbukkant Andrew Mason, a Groupon vezérigazgatója; a Facebookot Mark Zuckerberg testvére és Dan Rose, a platform egyik vezetője képviselte. Emellett számos befektetési cég, így például az Accel Partners, a Greylock Partners és a European Founders Fund képviselői is jelen voltak. Ezenkívül felszólt Dennis Crowley, a Foursquare első embere is.
A különböző lapok (The New York Times, The Economist, Financial Times, TechCrunch, Mashable!, Business Insider, All Things Digital) szintén képviseltették magukat, míg a Wired három szerkesztőt is Münchenbe küldött. Rupert Murdoch képviseltében a fia, James érkezett a városba. De a nagy társaságok szintén nem akartak kimaradni a sorból, szakembereket küldött az Amazon, a Nokia, a GE, a Hewlett-Packard, a Mercedes-Benz, a Daimler, a Best Buy, a Microsoft, a Cisco és a Salesforce is. Emellett Paulo Coelho író, számos tudós, kutató és filozófus is ellátogatott a DLD-re.
A konferencián számos érdekes kijelentés elhangzott. "Bármennyire is tisztelem a The New York Times-ot, úgy hiszem, hogy a hagyományos médiavállalatok tíz éven belül feleslegessé válnak. Az újságok halottak, az újságíróknak már nincs szükségük papírra, éppúgy, mint, ahogy a filmeseknek sem kellenek filmstúdiók. Erről a változásról az internet és a közösségi médiaajánlatok gondoskodnak. Ha a jövőben egy médiacégbe fektetünk be, attól a televízióadók, az újságok és a magazinok nem lesznek előrébb."
"Azok az idők elmúltak, amikor az összes fontos cég székhelye mindössze 15 percre volt az irodámtól. Ugyan Dél-Amerika és India is érdekes üzleti szempontból, de az igazán nagy pénzek a jövőben Kínába fognak folyni. A mi vállalatunk a következő öt évben összesen 2-3 milliárd dollárt fog befektetni ázsiai társaságokba" - hangsúlyozta például Jim Breyer, az Accel Partners munkatársa, aki egyben az első Facebook-befektetők egyike. Breyernek egy százalék tulajdonrésze van a közösségi portálban, amelynek ráadásul elnökségi tagja is. A szakember véleményét osztotta Reid Hoffmann, a LinkedIn vezetőjek, aki a Greylock Partners vállalkozáson keresztül szintén résztulajdonos a Facebookban. Hoffmann az okostelefonok és a tábla PC-k mellett csak a közösségi hálózattal számol.
A rendezvényen természetesen szóba került a Facebook és a Google közötti rivalizálás is. Nikesh Arora, a Google globális értékesítési vezetője kiemelte, hogy a nemzetközi reklámpiac 600-700 milliárd dolláros, ebből a tortából pedig sok társaság szeretne részesedni, nem csak a Google és a Facebook. Úgy vélte, ez egy olyan gazdasági rendszer, amelyben sokan talpon tudnak maradni.
Elmondása szerint leginkább nem a már létező cégektől fél, hanem azoktól a felhasználóktól, akik garázsaikban dolgoznak az ötleteik megvalósításán. A szakember hangsúlyozta: a piac meghódítása közel sem egyszerű, hiszen az évente keletkező 300 hexabyte adatot először át kell kutatni a valóban értékes információk után és azokat csak ezután lehet értékesíteni. Arora hozzátette: a Google számára elsősorban India jelent érdekes piacot, mivel az ottani kormány szinte alig avatkozik bele az internetes dolgokba.
Európában az esztendőt IT szempontból általában a DLD vezeti be. A Hubert Burda Media által szervezett rendezvény növekvő rangját jelzi, hogy az idei sztárvendég Eric Schmidt, a Google távozó vezérigazgatója és Marissa Mayer, a webes óriás egyik vezetője. A résztvevők között felbukkant Andrew Mason, a Groupon vezérigazgatója; a Facebookot Mark Zuckerberg testvére és Dan Rose, a platform egyik vezetője képviselte. Emellett számos befektetési cég, így például az Accel Partners, a Greylock Partners és a European Founders Fund képviselői is jelen voltak. Ezenkívül felszólt Dennis Crowley, a Foursquare első embere is.
A különböző lapok (The New York Times, The Economist, Financial Times, TechCrunch, Mashable!, Business Insider, All Things Digital) szintén képviseltették magukat, míg a Wired három szerkesztőt is Münchenbe küldött. Rupert Murdoch képviseltében a fia, James érkezett a városba. De a nagy társaságok szintén nem akartak kimaradni a sorból, szakembereket küldött az Amazon, a Nokia, a GE, a Hewlett-Packard, a Mercedes-Benz, a Daimler, a Best Buy, a Microsoft, a Cisco és a Salesforce is. Emellett Paulo Coelho író, számos tudós, kutató és filozófus is ellátogatott a DLD-re.
A konferencián számos érdekes kijelentés elhangzott. "Bármennyire is tisztelem a The New York Times-ot, úgy hiszem, hogy a hagyományos médiavállalatok tíz éven belül feleslegessé válnak. Az újságok halottak, az újságíróknak már nincs szükségük papírra, éppúgy, mint, ahogy a filmeseknek sem kellenek filmstúdiók. Erről a változásról az internet és a közösségi médiaajánlatok gondoskodnak. Ha a jövőben egy médiacégbe fektetünk be, attól a televízióadók, az újságok és a magazinok nem lesznek előrébb."
"Azok az idők elmúltak, amikor az összes fontos cég székhelye mindössze 15 percre volt az irodámtól. Ugyan Dél-Amerika és India is érdekes üzleti szempontból, de az igazán nagy pénzek a jövőben Kínába fognak folyni. A mi vállalatunk a következő öt évben összesen 2-3 milliárd dollárt fog befektetni ázsiai társaságokba" - hangsúlyozta például Jim Breyer, az Accel Partners munkatársa, aki egyben az első Facebook-befektetők egyike. Breyernek egy százalék tulajdonrésze van a közösségi portálban, amelynek ráadásul elnökségi tagja is. A szakember véleményét osztotta Reid Hoffmann, a LinkedIn vezetőjek, aki a Greylock Partners vállalkozáson keresztül szintén résztulajdonos a Facebookban. Hoffmann az okostelefonok és a tábla PC-k mellett csak a közösségi hálózattal számol.
A rendezvényen természetesen szóba került a Facebook és a Google közötti rivalizálás is. Nikesh Arora, a Google globális értékesítési vezetője kiemelte, hogy a nemzetközi reklámpiac 600-700 milliárd dolláros, ebből a tortából pedig sok társaság szeretne részesedni, nem csak a Google és a Facebook. Úgy vélte, ez egy olyan gazdasági rendszer, amelyben sokan talpon tudnak maradni.
Elmondása szerint leginkább nem a már létező cégektől fél, hanem azoktól a felhasználóktól, akik garázsaikban dolgoznak az ötleteik megvalósításán. A szakember hangsúlyozta: a piac meghódítása közel sem egyszerű, hiszen az évente keletkező 300 hexabyte adatot először át kell kutatni a valóban értékes információk után és azokat csak ezután lehet értékesíteni. Arora hozzátette: a Google számára elsősorban India jelent érdekes piacot, mivel az ottani kormány szinte alig avatkozik bele az internetes dolgokba.