Berta Sándor
Másodszor rendezik meg a Deep Search Konferenciát
Az online keresők fontos szolgálatot tesznek a társadalomnak, hiszen elérhetővé teszik az internetes információkat. A Deep Search II Konferencián azonban szó lesz arról is, hogy vajon véget ér-e a keresők korszaka és milyen hátrányokkal jár a használatuk.
Május 28-án rendezik meg a Deep Search II Konferenciát. A két főszervező Konrad Becker és Felix Stalder, akik a World Information Institute munkatársai. A két szakember úgy gondolja, hogy a Google-nak már most olyan hatalma van a megszerzett információmennyiségnek köszönhetően, ami miatt nagyon erős pozícióba került az online piacon. A helyzetet csak úgy lehetne megoldani, hogy a webes óriáscéget törvényileg köteleznék keresőindexe nyilvánosságra hozatalára és arra, hogy az általa összegyűjtött adatokat megossza más keresőcégekkel.
"A Google érthetően a középpontban van, hiszen a legtöbb ember számára ő jelenti az interfészt a megtalálandó és a meglelt információkhoz. Fontos azonban, hogy ne csak a Google-ról essen szó, ha a keresőkről beszélünk. Más cégek másképp határozzák meg az online keresést" - jelentette ki Felix Stalder. Konrad Becker hozzátette, hogy ha elvonatkoztatunk a Google monopolhelyzetétől, akkor rá kell jönnünk, hogy az adatok automatikus osztályozása minden társadalmi és gazdasági területen megtalálható, legyen szó politikai marketingről, az egészségügyről vagy éppen a hitelekről. Az egyént adattestként azonosítják az automatikus adatosztályozó mechanizmusok. Ezek a folyamatok pedig megváltoztatják a jelenlegi társadalmat és politikát.
"A legnagyobb probléma az, hogy a keresők nagyon sokat tudnak a világháló topológiájáról, vagyis arról, hogy mi mivel van összekötve, mi mire hivatkozik, mik a tematikus csoportok. Az viszont csak nagyon kevéssé ismert, hogy mi érdekel egy bizonyos személyt. Minél nagyobb az információmennyiség annál nehezebb összekötni a specifikus egyéni érdekeket az információtopológiával. A Google és más cégek is megpróbálják megtestesíteni a szolgáltatásaikat használókat. Ez azt jelenti, hogy megpróbálnak minél többet megtudni ezekről az emberekről, profilokat hoznak létre róluk, csoportosítják őket és gyűjtik a keresési találataikat is. A Google-t a többi keresőcégtől jelenleg csak a mérete különbözteti meg."
"Mi azt szeretnénk, ha a társaság mindkét keresőindexét elérhetővé tenné. Az első azokat az információkat tartalmazza, amelyek online hozzáférhetőek, a másodikban pedig a felhasználók adatai vannak. Nem tudjuk, hogy mik szerepelnek benne az egyes emberekről és azt sem, hogy a vállalat mit csinál ezekkel az információkkal. S pont ez a probléma: hol a határ egy még jobb szolgáltatás és az erősödő manipuláció között?" - tette fel a kérdést Felix Stalder.
Felix Stalder és Konrad Becker
A szakember szerint a Google-nak jelenleg egyszerre két célja van: egyrészt egy jó kereső, másrészt egy jó reklámplatform akar lenni. A legfontosabb a felhasználók és az általuk keresett információk összekötése. Azt ugyanakkor szinte lehetetlen megmondani, hogy ez a folyamat jelenleg hol tart. "A felhasználóknak nincs sok választásuk: vagy elfogadják a helyzetet, vagy lemondanak ezekről a szolgáltatásokról. Persze ettől még a kérdés nyitott marad: honnan tudjuk, hogy mit és miképp hoznak összefüggésbe egymással a keresőcégek munkatársai? Erre egyelőre nincs válasz" - közölte Stalder.
"Komoly hiányosságok vannak a technikai megoldások következményeinek megbecsülése területén is. Olyan politikai szabályozást kell alkotni, amely megakadályozza az ezekkel a rendszerekkel kapcsolatos visszaéléseket. Az emberiség összes tudása nem raktározható el egy vállalati fekete dobozban. A Google-nek biztosítania kellene azt, hogy az általa összegyűjtött, de eddig ki nem adott információkhoz más keresőcégek, nonprofit és kutatási szervezetek, illetve intézmények is hozzáférjenek" - hangsúlyozta Becker. A két szakember úgy vélte: a jelenleg hatályos adatvédelmi törvényeket módosítani kellene, hogy az is szabályozva legyen, hogy mi történik az összegyűjtött adatokkal. Emellett társadalmi vitát kell rendezni arról, hogy mit lehet tenni és mit nem az emberiség eddig összegyűjtött tudásával.
A 2008-ban megrendezett első Deep Search rendezvényen az előadók kitértek az internetes keresők társadalom-befolyásoló és -irányító szerepére, valamint a tudáshoz való hozzáférésre és az alapvető szabadságjogok helyzetére is. Az idei konferencián is ezekről, illetve ezekhez hasonló kérdésekről beszélgetnek majd a meghívott előadók és az ingyenes rendezvényre ellátogató felhasználók.
Május 28-án rendezik meg a Deep Search II Konferenciát. A két főszervező Konrad Becker és Felix Stalder, akik a World Information Institute munkatársai. A két szakember úgy gondolja, hogy a Google-nak már most olyan hatalma van a megszerzett információmennyiségnek köszönhetően, ami miatt nagyon erős pozícióba került az online piacon. A helyzetet csak úgy lehetne megoldani, hogy a webes óriáscéget törvényileg köteleznék keresőindexe nyilvánosságra hozatalára és arra, hogy az általa összegyűjtött adatokat megossza más keresőcégekkel.
"A Google érthetően a középpontban van, hiszen a legtöbb ember számára ő jelenti az interfészt a megtalálandó és a meglelt információkhoz. Fontos azonban, hogy ne csak a Google-ról essen szó, ha a keresőkről beszélünk. Más cégek másképp határozzák meg az online keresést" - jelentette ki Felix Stalder. Konrad Becker hozzátette, hogy ha elvonatkoztatunk a Google monopolhelyzetétől, akkor rá kell jönnünk, hogy az adatok automatikus osztályozása minden társadalmi és gazdasági területen megtalálható, legyen szó politikai marketingről, az egészségügyről vagy éppen a hitelekről. Az egyént adattestként azonosítják az automatikus adatosztályozó mechanizmusok. Ezek a folyamatok pedig megváltoztatják a jelenlegi társadalmat és politikát.
"A legnagyobb probléma az, hogy a keresők nagyon sokat tudnak a világháló topológiájáról, vagyis arról, hogy mi mivel van összekötve, mi mire hivatkozik, mik a tematikus csoportok. Az viszont csak nagyon kevéssé ismert, hogy mi érdekel egy bizonyos személyt. Minél nagyobb az információmennyiség annál nehezebb összekötni a specifikus egyéni érdekeket az információtopológiával. A Google és más cégek is megpróbálják megtestesíteni a szolgáltatásaikat használókat. Ez azt jelenti, hogy megpróbálnak minél többet megtudni ezekről az emberekről, profilokat hoznak létre róluk, csoportosítják őket és gyűjtik a keresési találataikat is. A Google-t a többi keresőcégtől jelenleg csak a mérete különbözteti meg."
"Mi azt szeretnénk, ha a társaság mindkét keresőindexét elérhetővé tenné. Az első azokat az információkat tartalmazza, amelyek online hozzáférhetőek, a másodikban pedig a felhasználók adatai vannak. Nem tudjuk, hogy mik szerepelnek benne az egyes emberekről és azt sem, hogy a vállalat mit csinál ezekkel az információkkal. S pont ez a probléma: hol a határ egy még jobb szolgáltatás és az erősödő manipuláció között?" - tette fel a kérdést Felix Stalder.
Felix Stalder és Konrad Becker
A szakember szerint a Google-nak jelenleg egyszerre két célja van: egyrészt egy jó kereső, másrészt egy jó reklámplatform akar lenni. A legfontosabb a felhasználók és az általuk keresett információk összekötése. Azt ugyanakkor szinte lehetetlen megmondani, hogy ez a folyamat jelenleg hol tart. "A felhasználóknak nincs sok választásuk: vagy elfogadják a helyzetet, vagy lemondanak ezekről a szolgáltatásokról. Persze ettől még a kérdés nyitott marad: honnan tudjuk, hogy mit és miképp hoznak összefüggésbe egymással a keresőcégek munkatársai? Erre egyelőre nincs válasz" - közölte Stalder.
"Komoly hiányosságok vannak a technikai megoldások következményeinek megbecsülése területén is. Olyan politikai szabályozást kell alkotni, amely megakadályozza az ezekkel a rendszerekkel kapcsolatos visszaéléseket. Az emberiség összes tudása nem raktározható el egy vállalati fekete dobozban. A Google-nek biztosítania kellene azt, hogy az általa összegyűjtött, de eddig ki nem adott információkhoz más keresőcégek, nonprofit és kutatási szervezetek, illetve intézmények is hozzáférjenek" - hangsúlyozta Becker. A két szakember úgy vélte: a jelenleg hatályos adatvédelmi törvényeket módosítani kellene, hogy az is szabályozva legyen, hogy mi történik az összegyűjtött adatokkal. Emellett társadalmi vitát kell rendezni arról, hogy mit lehet tenni és mit nem az emberiség eddig összegyűjtött tudásával.
A 2008-ban megrendezett első Deep Search rendezvényen az előadók kitértek az internetes keresők társadalom-befolyásoló és -irányító szerepére, valamint a tudáshoz való hozzáférésre és az alapvető szabadságjogok helyzetére is. Az idei konferencián is ezekről, illetve ezekhez hasonló kérdésekről beszélgetnek majd a meghívott előadók és az ingyenes rendezvényre ellátogató felhasználók.