Berta Sándor
A felhasználók bizalmatlanságába belebukhat a Google
Október óta új vezető adatvédelmi megbízottja van a tengerentúli vállalatnak. A szakember mindenképpen változtatni akar a webes cég piaci gyakorlatán, illetve magatartásán.
Alma Whittent alig másfél hónapja tölti be hivatalosan a "Privacy Director for Product and Engineering"-nek elkeresztelt posztot a Google-nél. Az adatvédelmi megbízott szerint a társaságnál alapvető változtatásokra van szükség és nem vet túl jó fényt a cégre, hogy világszerte adatgyűjtő polipként tartják számon és hogy üzleti modelljében a felhasználók személyes adatai jelentik a legfontosabb nyersanyagot.
A megbízott leszögezte: az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy minél nagyobb a vállalat és minél több piacon jelenik meg annál inkább félnek tőle és a hatalmától az emberek. Amennyiben pedig a felhasználók félnek a Google-től és nem bíznak benne, akkor nem fogják tovább használni a szolgáltatásait és mindez könnyen a cég végét jelentheti. Whitten mindenáron meg akarja akadályozni, hogy a korábbiakhoz hasonló adatvédelmi botrányok történjenek.
Ilyen botrányok közé sorolta az úgynevezett WiFi-Gate-t, amelynek során a társaság városokat kamerázó autói a vezeték nélküli hálózatokban található adatokat is összegyűjtötték. Ez az ügy még a társaságon belül is hatalmas felháborodást okozott. A Google vezetői hiába kértek többször elnézést a történtekért, mindez Whitten szerint önmagában már nem elég, ha az emberek nem tudnak megbízni többé a Google-ben.
Az adatvédelmi megbízott hét éve dolgozik a webes óriásnál. A Carnegie Mellon Egyetemen végzett, doktori disszertációját az e-mail titkosításnál felmerülő emberi tényezőkről írta. Irodája nem Kaliforniában, hanem Londonban található. Ennek oka, hogy az adatvédelem tekintetében az európai nézőpontot és gyakorlatot tekinti mérvadónak. "A nyitottság és az ellenőrzésjelentheti a megoldást. Világossá szeretném tenni, hogy milyen adatokat dolgozunk fel és ezen folyamatok során milyen ellenőrzésekre kerül sor. Fel akarom fedni a titkokat" - hangsúlyozta a szakember, aki Európát járja, előadásokat tart és igyekszik bebizonyítani, hogy az információk a Google-nél biztonságban vannak.
A bizalmatlanság légkörének eloszlatása azonban nem egyszerű feladat. Sokan gondolják, érzik úgy, hogy a Google által készített profilok, amelyek a felhasználói szokásokat összegzik, hozzájárulnak az ellenőrzésükhöz, megfigyelésükhöz. Whitten úgy vélte, ezekre az adatokra szükség van, többek között a spamszűréshez, másrészt az információkért cserébe az emberek termékeket, szolgáltatásokat kapnak. De fontos, hogy eközben választhassanak a funkciók között.
A Google adatvédelmi megbízottja hangsúlyozta: a magánélet alapvető része az emberi létnek, de az új technológiák megjelenésével mindig változik a jelentősége, lényege. A telefon, majd a fényképeszet felbukkanásával is megváltozott a magánéletünk, ezek a dolgok mind befolyásolták a magánszféra határait. Arról ugyanakkor a társadalomnak kell döntenie, hogy mennyi nyitottságot szeretne és mennyi védelmet.
Alma Whittent alig másfél hónapja tölti be hivatalosan a "Privacy Director for Product and Engineering"-nek elkeresztelt posztot a Google-nél. Az adatvédelmi megbízott szerint a társaságnál alapvető változtatásokra van szükség és nem vet túl jó fényt a cégre, hogy világszerte adatgyűjtő polipként tartják számon és hogy üzleti modelljében a felhasználók személyes adatai jelentik a legfontosabb nyersanyagot.
A megbízott leszögezte: az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy minél nagyobb a vállalat és minél több piacon jelenik meg annál inkább félnek tőle és a hatalmától az emberek. Amennyiben pedig a felhasználók félnek a Google-től és nem bíznak benne, akkor nem fogják tovább használni a szolgáltatásait és mindez könnyen a cég végét jelentheti. Whitten mindenáron meg akarja akadályozni, hogy a korábbiakhoz hasonló adatvédelmi botrányok történjenek.
Ilyen botrányok közé sorolta az úgynevezett WiFi-Gate-t, amelynek során a társaság városokat kamerázó autói a vezeték nélküli hálózatokban található adatokat is összegyűjtötték. Ez az ügy még a társaságon belül is hatalmas felháborodást okozott. A Google vezetői hiába kértek többször elnézést a történtekért, mindez Whitten szerint önmagában már nem elég, ha az emberek nem tudnak megbízni többé a Google-ben.
Az adatvédelmi megbízott hét éve dolgozik a webes óriásnál. A Carnegie Mellon Egyetemen végzett, doktori disszertációját az e-mail titkosításnál felmerülő emberi tényezőkről írta. Irodája nem Kaliforniában, hanem Londonban található. Ennek oka, hogy az adatvédelem tekintetében az európai nézőpontot és gyakorlatot tekinti mérvadónak. "A nyitottság és az ellenőrzésjelentheti a megoldást. Világossá szeretném tenni, hogy milyen adatokat dolgozunk fel és ezen folyamatok során milyen ellenőrzésekre kerül sor. Fel akarom fedni a titkokat" - hangsúlyozta a szakember, aki Európát járja, előadásokat tart és igyekszik bebizonyítani, hogy az információk a Google-nél biztonságban vannak.
A bizalmatlanság légkörének eloszlatása azonban nem egyszerű feladat. Sokan gondolják, érzik úgy, hogy a Google által készített profilok, amelyek a felhasználói szokásokat összegzik, hozzájárulnak az ellenőrzésükhöz, megfigyelésükhöz. Whitten úgy vélte, ezekre az adatokra szükség van, többek között a spamszűréshez, másrészt az információkért cserébe az emberek termékeket, szolgáltatásokat kapnak. De fontos, hogy eközben választhassanak a funkciók között.
A Google adatvédelmi megbízottja hangsúlyozta: a magánélet alapvető része az emberi létnek, de az új technológiák megjelenésével mindig változik a jelentősége, lényege. A telefon, majd a fényképeszet felbukkanásával is megváltozott a magánéletünk, ezek a dolgok mind befolyásolták a magánszféra határait. Arról ugyanakkor a társadalomnak kell döntenie, hogy mennyi nyitottságot szeretne és mennyi védelmet.