Napi Online

Akkufronton dőlhet el a villanyautó-csata

Akkumulátorháború kíséri a nagy autógyártók villanyautó-fejlesztéseit. A Toyota, a Daimler és a BMW olcsóbb akkumulátorokkal készítheti el villanyautóit, mint legnagyobb versenytársai, mivel a tisztán elektromos meghajtású utcai versenyautókat gyártó amerikai Tesla Motors lítium-ion akkujait választotta - írja a Bloomberg.

Ezek sajátossága, hogy technológiájuk megegyezik a laptopokba való akkukéval, míg a General Motors, a Nissan és a Mitsubishi csak autókban használatos akkumulátorok mellett döntött. A Tesla Panasonic-akkukat használ, amelyek autókba szánt változatai kilowattóránként 700-800 dollárért gyárthatók, míg a hordozható számítógépekbe illó kisebb csomagokat kilowattóránként 200 dollárból lehet kihozni. A párhuzamos termelés azonban sokkal hatékonyabb, mintha csak az egyik vagy a másik termékbe való akkumulátorokat állítanának elő.

A GM a dél-koreai LG Chemtől, a Nissan a japán NEC-től rendeli meg az áramforrásokat Volt, illetve Leaf néven futó, hamarosan piacra kerülő villanyautójába. Az elektromos autók jelenleg drágábbak hagyományos meghajtású versenytársaik háromnegyedénél, gyártásuk kétszer annyiba kerül, mint egy hozzájuk hasonló autóé, aminek fő oka az akkumulátorok drágasága.Ezen hosszabb távon a gyártás felfutása segíthet. A japán Sanyo Electric, a világ legnagyobb akkumulátorgyártója becslése szerint az autóipar megrendeléseinek köszönhetően a jelenlegi évi 1,5 ezer milliárd jenről, 2020-ra 5 ezer milliárdra (60 milliárd dollár) ugorhat a lítium-ion akkuk gyártóinak éves árbevétele.

Az árcsökkenés mellett növelheti a vásárlók bizalmát a villanyautókban, hogy az elmúlt évek akkutüzei után - amelyek laptopoknál fordultak elő - változtattak a gyártási technológián. A Panasonic például új szigeteléseket helyezett el termékeiben, amelyek gátolják azok vészes túlmelegedését.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Geralt Fisher #3
    Ennek csak annyi a haszna, hogy a laptop-akkuk fejlődnek általa. De a több mázsa akkuval megpakolt, aranyárú villanyautók nem fogják megváltani a világot. A jelenlegi technológiákkal ez nem fog széleskörben elterjedni. Tehát villanyautó téren nem dől el semmi, csak ott ahol a pénz nem számít. De nem ez az általános.

    A villanyautó termelje meg az üzemanyagát (vagy legalábbis annak egy részét), különben semmi értelme. Napelemet a tetejére, szélkereket az elejébe! Az energiaéhséget kell csökkenteni, különben csak cseberből vödörbe. Tökmindegy mit zabál, ahhoz is el kell tüzelni egy csomó szént.
    A villanyautó-csata is azon fog eldőlni, mint minden: a hatékony és fenntartható energiahasznosításon. Ezért én villanyautónak azt hívom, amibe nem kell tankolni. De az egyelőre csak vánszorogna.
  • Komolytalan #2
    "Az árcsökkenés mellett növelheti a vásárlók bizalmát a villanyautókban, hogy az elmúlt évek akkutüzei után - amelyek laptopoknál fordultak elő - változtattak a gyártási technológián. A Panasonic például új szigeteléseket helyezett el termékeiben, amelyek gátolják azok vészes túlmelegedését."

    Engem az győzne meg, ha egy csomagtartó nélküli, 4 személyes kis gyösz 5 perces tankolással ugyanúgy tudna menni 1000km-et, mint ahogy azt egy 10+ éves, diesel Saxo tudja (totalcar egyik újságírója most vett ilyet). Ja, és persze újonnan ne legyen több 2-3 milánál egy családinak legnagyobb jóindulattal sem nevezhető autó. Amíg ezek az értékek 8 óra tankolás, majd 100 km megtett út, addig nevezzék az autójukat a kabaréba, ahová való.

    Ez a villanyautó mizéria egy vicc. Amíg nincs rendes tankolási lehetőség - értsd benzinnel/gázolajjal azonos sebességű - addig fogyasszák csak a trendi majmok. Jelenleg ott tartunk hogy ha van 1 erősen fogyasztás optimalizált, mondjuk 100km-en 50-60kwH-t fogyasztó verda, az 1000 km-re kérne 5-600kwH-t (és ez lenne kb 800 kiló aksi, de ezt tegyük fel hogy fejleszthető). Az 5-600 kwH-t ha 1 óra alatt bele akarjuk önteni mondjuk 400V-ról az cirka 1500 amperes biztosíték+vezeték, ha ugyenezt 5 perc alatt akarjuk legzongorázni az 12x ennyi, vagyis 18kA-es biztosíték+vezeték. Mondjuk ha azt nézzük, hogy réz vezetékből 16A-hez kell 2.5mm átmérőjű - ami cirka 20nmm - a 18000A-hez kellene ennek durván 1000x annyi, vagyis 79mm átmérőjű. Persze mindez tömör vezetékből, ha hajtogatni akarjuk és sodortból csinálnák akkor lenne az 12 centi is. Szóval lehet ezt marketingelni, a villanyverda akkor se lenne opció, ha végtelen sok, környezetbarát, ingyen áramunk lenne, mert mondjuk jövő héten valaki rittyentene hirtelen egy fúziós erőművet.
  • lamer the true #1
    Igaz, hogy litium ion meg nem sok helyen van, szal lehet megint háborúzni :)