Berta Sándor
Az EU kikényszerítette az iPhone-szervízelés kiterjesztését
Az amerikai társaság jelentős mértékben bővítette az európai iPhone-tulajdonosok jogi lehetőségeit, így a kontinensen minden vásárlónak jár a teljes garancia és a szervizszolgáltatás.
Az Apple eddig csak akkor volt hajlandó javítási garanciát vállalni a termékre, ha azt abban az uniós országban szerezte be a vásárló, amelyikben a lakóhelye is található. Az Apple kénytelen volt lépni az ügyben, különben az Európai Bizottság vizsgálatai - elmarasztaló döntés esetén - akár komoly pénzbüntetéssel is zárulhattak volna. A vállalat a legsúlyosabb esetben kénytelen lett volna befizetni éves forgalmának tíz százalékát (mint azt a Microsoft tette korábban). A változásoknak köszönhetően az európai iPhone-tulajdonosok akár egy másik országban is érvényesíthetik a készülékükre vonatkozó garanciát, illetve kérhetik az eszköz megjavítását.
Az Apple új szabályozása minden európai uniós tagállamra kiterjed, valamint Izlandra, Liechtensteinre és Norvégiára - arra a három országra, amelyik nem uniós tag ugyan, de az úgynevezett Európai Gazdasági Térség tagjaként számos európai gazdasági megállapodásnak részese. Az Európai Bizottság ezen vállalást követően határozott a a céggel szemben indított, a piaci versennyel ellentétes magatartás miatti eljárás beszüntetéséről. A Steve Jobs vezette konszern vállalta azt is, hogy megszünteti a termékeihez készülő alkalmazások fejlesztői csomagjaival kapcsolatos korlátozásokat.
Az Európai Bizottság tavasszal indított két vizsgálatot a cég ellen. Az első keretében azt vizsgálták az EU munkatársai, hogy a vállalat miért nem tette lehetővé a vásárlók számára, hogy akár egy másik európai uniós tagországban is megjavíttassák készüléküket. Így például, ha valaki Spanyolországban vásárolt egy iPhone-t, majd Franciaországba utazott és az eszköz útközben elromlott, akkor kénytelen volt hazatérni, nem adhatta be azt javításra egy francia Apple-szervizbe. E gyakorlat miatt számos nemzetközi szakember bírálta az Apple-t. A másik vizsgálat keretében azt vették górcső alá az EU ellenőrei, hogy a társaság sajátos licencfeltételeivel hátrányos helyzetbe hozta-e a mobil alkalmazások fejlesztőit.
Joaquin Almunia, az Európai Unió versenyügyi biztosa kijelentette: "Az Apple előzetes vizsgálatainkra adott válasza megmutatta, hogy az Európai Bizottság anélkül is gyors és a fogyasztóknak kedvező eredményeket tud elérni, hogy hivatalos eljárást indítana." Az amerikai vállalat ellen már korábban is volt eljárás: 2008-ban az iTunes rendszerében alkalmazott vitatható árképzés miatt indított vizsgálatot az Európai Bizottság, de az Apple akkor szintén engedett, egységesítette az árait és így elkerülte az elmarasztaló döntést. A mostani változtatások különösen azért fontosak, mert már hazánkban is elrajtolt az iPhone 4 és egyáltalán nem mindegy, hogy a hazai vásárlóknak milyen garanciális ügyintézési és szervizlehetőségeik vannak.
Az Apple eddig csak akkor volt hajlandó javítási garanciát vállalni a termékre, ha azt abban az uniós országban szerezte be a vásárló, amelyikben a lakóhelye is található. Az Apple kénytelen volt lépni az ügyben, különben az Európai Bizottság vizsgálatai - elmarasztaló döntés esetén - akár komoly pénzbüntetéssel is zárulhattak volna. A vállalat a legsúlyosabb esetben kénytelen lett volna befizetni éves forgalmának tíz százalékát (mint azt a Microsoft tette korábban). A változásoknak köszönhetően az európai iPhone-tulajdonosok akár egy másik országban is érvényesíthetik a készülékükre vonatkozó garanciát, illetve kérhetik az eszköz megjavítását.
Az Apple új szabályozása minden európai uniós tagállamra kiterjed, valamint Izlandra, Liechtensteinre és Norvégiára - arra a három országra, amelyik nem uniós tag ugyan, de az úgynevezett Európai Gazdasági Térség tagjaként számos európai gazdasági megállapodásnak részese. Az Európai Bizottság ezen vállalást követően határozott a a céggel szemben indított, a piaci versennyel ellentétes magatartás miatti eljárás beszüntetéséről. A Steve Jobs vezette konszern vállalta azt is, hogy megszünteti a termékeihez készülő alkalmazások fejlesztői csomagjaival kapcsolatos korlátozásokat.
Az Európai Bizottság tavasszal indított két vizsgálatot a cég ellen. Az első keretében azt vizsgálták az EU munkatársai, hogy a vállalat miért nem tette lehetővé a vásárlók számára, hogy akár egy másik európai uniós tagországban is megjavíttassák készüléküket. Így például, ha valaki Spanyolországban vásárolt egy iPhone-t, majd Franciaországba utazott és az eszköz útközben elromlott, akkor kénytelen volt hazatérni, nem adhatta be azt javításra egy francia Apple-szervizbe. E gyakorlat miatt számos nemzetközi szakember bírálta az Apple-t. A másik vizsgálat keretében azt vették górcső alá az EU ellenőrei, hogy a társaság sajátos licencfeltételeivel hátrányos helyzetbe hozta-e a mobil alkalmazások fejlesztőit.
Joaquin Almunia, az Európai Unió versenyügyi biztosa kijelentette: "Az Apple előzetes vizsgálatainkra adott válasza megmutatta, hogy az Európai Bizottság anélkül is gyors és a fogyasztóknak kedvező eredményeket tud elérni, hogy hivatalos eljárást indítana." Az amerikai vállalat ellen már korábban is volt eljárás: 2008-ban az iTunes rendszerében alkalmazott vitatható árképzés miatt indított vizsgálatot az Európai Bizottság, de az Apple akkor szintén engedett, egységesítette az árait és így elkerülte az elmarasztaló döntést. A mostani változtatások különösen azért fontosak, mert már hazánkban is elrajtolt az iPhone 4 és egyáltalán nem mindegy, hogy a hazai vásárlóknak milyen garanciális ügyintézési és szervizlehetőségeik vannak.