Berta Sándor

Az EU kikényszerítette az iPhone-szervízelés kiterjesztését

Az amerikai társaság jelentős mértékben bővítette az európai iPhone-tulajdonosok jogi lehetőségeit, így a kontinensen minden vásárlónak jár a teljes garancia és a szervizszolgáltatás.

Az Apple eddig csak akkor volt hajlandó javítási garanciát vállalni a termékre, ha azt abban az uniós országban szerezte be a vásárló, amelyikben a lakóhelye is található. Az Apple kénytelen volt lépni az ügyben, különben az Európai Bizottság vizsgálatai - elmarasztaló döntés esetén - akár komoly pénzbüntetéssel is zárulhattak volna. A vállalat a legsúlyosabb esetben kénytelen lett volna befizetni éves forgalmának tíz százalékát (mint azt a Microsoft tette korábban). A változásoknak köszönhetően az európai iPhone-tulajdonosok akár egy másik országban is érvényesíthetik a készülékükre vonatkozó garanciát, illetve kérhetik az eszköz megjavítását.

Az Apple új szabályozása minden európai uniós tagállamra kiterjed, valamint Izlandra, Liechtensteinre és Norvégiára - arra a három országra, amelyik nem uniós tag ugyan, de az úgynevezett Európai Gazdasági Térség tagjaként számos európai gazdasági megállapodásnak részese. Az Európai Bizottság ezen vállalást követően határozott a a céggel szemben indított, a piaci versennyel ellentétes magatartás miatti eljárás beszüntetéséről. A Steve Jobs vezette konszern vállalta azt is, hogy megszünteti a termékeihez készülő alkalmazások fejlesztői csomagjaival kapcsolatos korlátozásokat.

Az Európai Bizottság tavasszal indított két vizsgálatot a cég ellen. Az első keretében azt vizsgálták az EU munkatársai, hogy a vállalat miért nem tette lehetővé a vásárlók számára, hogy akár egy másik európai uniós tagországban is megjavíttassák készüléküket. Így például, ha valaki Spanyolországban vásárolt egy iPhone-t, majd Franciaországba utazott és az eszköz útközben elromlott, akkor kénytelen volt hazatérni, nem adhatta be azt javításra egy francia Apple-szervizbe. E gyakorlat miatt számos nemzetközi szakember bírálta az Apple-t. A másik vizsgálat keretében azt vették górcső alá az EU ellenőrei, hogy a társaság sajátos licencfeltételeivel hátrányos helyzetbe hozta-e a mobil alkalmazások fejlesztőit.

Joaquin Almunia, az Európai Unió versenyügyi biztosa kijelentette: "Az Apple előzetes vizsgálatainkra adott válasza megmutatta, hogy az Európai Bizottság anélkül is gyors és a fogyasztóknak kedvező eredményeket tud elérni, hogy hivatalos eljárást indítana." Az amerikai vállalat ellen már korábban is volt eljárás: 2008-ban az iTunes rendszerében alkalmazott vitatható árképzés miatt indított vizsgálatot az Európai Bizottság, de az Apple akkor szintén engedett, egységesítette az árait és így elkerülte az elmarasztaló döntést. A mostani változtatások különösen azért fontosak, mert már hazánkban is elrajtolt az iPhone 4 és egyáltalán nem mindegy, hogy a hazai vásárlóknak milyen garanciális ügyintézési és szervizlehetőségeik vannak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • mad mind #7
    Király, legközelebb csak a hibás szóra mutass rá. Bár inkább arra se mert senkit nem érdekel.
    Ahogy az én írásom se.
  • sanyicks #6
    De hát az apple eszközökkel nem lehet probléma, hiszen fenomenálisan fantasztikuson elképesztően forradalmian minőségiek :)
  • willcox #5
    Cikkíró!
    "Az EU kikényszerítette az iPhone-szervízelés kiterjesztését" - helyesen:
    Az EU kikényszerítette az iPhone-szervizelés kiterjesztését.
  • slickboy #4
    It's phenomenal, it's revolutionary and amazing. :D
  • NullZ3r0 #3
    És ezt miért kell külön csak az iPhone-ra? MINDEN berendezés az unión belül akárhol javítható legyen garanciadiőn belül. Erre kötelezni kell az összes gyártót.
  • Gary #2
    Hmm... ez érdekes.

    Ha az iPod Touch más kalapba, azaz szervizelési eljárás alá tartozik, akkor tovább olvasni felesleges a hozzászólásomat.

    Történt, hogy egy, az USA-ban vásárolt, itthon ajándékba kapott 8GB-os készülék rövid működés után nem volt hajlandó bekapcsolni, majd még egyszer megjárta az USA-t javítás ügyben, de visszaérkezve (szoftverfrissítést észleltem rajta) WiFi helyett N/A volt látható. Igaz, a bluetooth már élő volt, de az kevés...
    Ekkor az Andrássy úti márkaboltban magyarázkodva (nem itthon lett vásárolva, ajándék volt ezért nincs meg a blokkja), próbáltam javíttatni. Az ügyintéző elvette, gépre csatlakoztatva ellenőrizte, majd mondta, hogy érvényes garancia van rá, így kicserélik. Név, telefonszám, e-mail cím meghagyása után, 3-4 nappal később valóban kicserélték. Ez kb., a tavalyi év októberében történt.
  • narumon #1
    Némá, mégis jó valamire az EU :)