Berta Sándor

Sok dolgot elárul a tulajdonosáról egy avatár

Az emberek nem bújnak el az avatárjaik mögé, hanem a segítségükkel mutatják meg a személyiségüket másoknak - állapították meg a kanadai Concordia Egyetem kutatói.

A szakemberek a tapasztalataikat megjelentették a Psychology and Marketing című szakfolyóiratban. A tudósok elsősorban arra voltak kíváncsiak, hogy mennyire egyeznek meg a felhasználók és az általuk az interneten használt virtuális karakterek. A kapott eredmények különösen azoknak a vállalatoknak lehetnek hasznosak, amelyek a valódi világ mellett avatárok segítségével, virtuálisan is kommunikálnak az ügyfeleikkel. Napjainkban egyre több cég használ ugyanis az emberekkel való kapcsolattartásban, valamint önmaguk és a termékeik, illetve szolgáltatásaik bemutatására, népszerűsítésére avatárokat.

"Jó példa erre az IKEA, amelynek a honlapján az Anna nevű avatár látható és amelynek bármely látogató felteheti a kérdéseit. Érdekes módon Anna Németországban szőke, Ausztriában és Svájcban viszont barna hajú. Ez főleg amiatt figyelemre méltó, mert a kutatások az udvarias személyiségeket inkább a szőke hajjal társítják" - jelentette ki Onur Bodur kutatásvezető.

A kanadai gazdasági pszichológusok kíváncsiak voltak arra, hogy mindez miért van így? Számos személyiségtesztet végeztettek el különböző emberekkel, akiknek csupán egy közös jellemzőjük volt: mindannyian jelen voltak az avatárjaikkal a Second Life platformon. Ezután kívülállókat kértek arra, hogy értékeljék a használt avatárokat. "Az avatár megjelenése, frizurája vagy ruházata bizonyos esetekben szinte megegyezik a tulajdonos megjelenésével, hajával és öltözködési szokásaival" - tette hozzá Bodur. A feltűnő ruházatú vagy hajú avatárokat gyakran extrovertáltnak minősítették és ez a jellemzés ráillett az avatárt használó valós személyre is.

A szakemberek úgy vélték: teljesen érthető, hogy az emberek gyakran az avatárjaik segítségével próbálják meg kifejezni, hogy milyenek szeretnének lenni. Ez az ideál gyakran része a már meglévő személyiségnek. Bodur ugyanakkor meglepőnek nevezte, hogy bár a virtuális világban abszolút szabadsággal valósíthatja meg mindenki magát, ennek ellenére az avatárok a valódi személyre és személyiségekre hasonlítanak. Vannak azonban olyan esetek is, amikor jelentős mértékben különbözik a valódi személy és az avatárja. Ennek okait viszont egyelőre még kutatják.

"A vállalatoknak figyelembe kell venniük ezeket a szempontokat is. Ezeknek a kommunikációs formáknak a jelentősége ugyanis folyamatosan nő a gazdasági életben" - szögezte le Onur Bodur.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bakagaijin #7
    Hmm, a földön csurog az eresztékeken át belőle az üzemanyag és tizenkét éve nyugdíjba vonult? :). Ömmm....
  • karmicsek #6
    "Az avatár megjelenése, frizurája vagy ruházata bizonyos esetekben szinte megegyezik a tulajdonos megjelenésével, hajával és öltözködési szokásaival."

    Nekem egy veboldalon katonai repülő fényképe az avatárom.
    Pedig szerintem van néhány jelentős különbségem az SR-71 Blackbird-el szemben
  • zidder #5
    Aki szereti a jó színészeket az nem feltétlenül pszichopata:)
  • PheCho #4
    Nekem az egyik fő avatarom Joker feje(Heath Ledger), a másik Dexter (Morgan).
    Akkor én szerintük Pszichopata vagyok?
  • MsUser #3
    Ez biztos igaz egy rétegre, de nem általános. Sokan lusták foglalkozni ezzel komolyan, inkább az adott pillanatban dől el hogy mit választanak.
  • rágógumi #2
    szerintem meg erre költik a pénzt hogy f*szom avatárokat nézegetnek ..
  • Magiszter #1
    Hát nem tudom. Én ahány fórumon fönt vagyok mindenhol más avatárt teszek fel. Nálam hangulat vagy éppen kedv függő hogy milyen az avatárom, de érdekes módon sose tükröz engem. Legalább is én így vélem. Persze lehet hogy az e-pszichológus másként látja.