Berta Sándor
Sok dolgot elárul a tulajdonosáról egy avatár
Az emberek nem bújnak el az avatárjaik mögé, hanem a segítségükkel mutatják meg a személyiségüket másoknak - állapították meg a kanadai Concordia Egyetem kutatói.
A szakemberek a tapasztalataikat megjelentették a Psychology and Marketing című szakfolyóiratban. A tudósok elsősorban arra voltak kíváncsiak, hogy mennyire egyeznek meg a felhasználók és az általuk az interneten használt virtuális karakterek. A kapott eredmények különösen azoknak a vállalatoknak lehetnek hasznosak, amelyek a valódi világ mellett avatárok segítségével, virtuálisan is kommunikálnak az ügyfeleikkel. Napjainkban egyre több cég használ ugyanis az emberekkel való kapcsolattartásban, valamint önmaguk és a termékeik, illetve szolgáltatásaik bemutatására, népszerűsítésére avatárokat.
"Jó példa erre az IKEA, amelynek a honlapján az Anna nevű avatár látható és amelynek bármely látogató felteheti a kérdéseit. Érdekes módon Anna Németországban szőke, Ausztriában és Svájcban viszont barna hajú. Ez főleg amiatt figyelemre méltó, mert a kutatások az udvarias személyiségeket inkább a szőke hajjal társítják" - jelentette ki Onur Bodur kutatásvezető.
A kanadai gazdasági pszichológusok kíváncsiak voltak arra, hogy mindez miért van így? Számos személyiségtesztet végeztettek el különböző emberekkel, akiknek csupán egy közös jellemzőjük volt: mindannyian jelen voltak az avatárjaikkal a Second Life platformon. Ezután kívülállókat kértek arra, hogy értékeljék a használt avatárokat. "Az avatár megjelenése, frizurája vagy ruházata bizonyos esetekben szinte megegyezik a tulajdonos megjelenésével, hajával és öltözködési szokásaival" - tette hozzá Bodur. A feltűnő ruházatú vagy hajú avatárokat gyakran extrovertáltnak minősítették és ez a jellemzés ráillett az avatárt használó valós személyre is.
A szakemberek úgy vélték: teljesen érthető, hogy az emberek gyakran az avatárjaik segítségével próbálják meg kifejezni, hogy milyenek szeretnének lenni. Ez az ideál gyakran része a már meglévő személyiségnek. Bodur ugyanakkor meglepőnek nevezte, hogy bár a virtuális világban abszolút szabadsággal valósíthatja meg mindenki magát, ennek ellenére az avatárok a valódi személyre és személyiségekre hasonlítanak. Vannak azonban olyan esetek is, amikor jelentős mértékben különbözik a valódi személy és az avatárja. Ennek okait viszont egyelőre még kutatják.
"A vállalatoknak figyelembe kell venniük ezeket a szempontokat is. Ezeknek a kommunikációs formáknak a jelentősége ugyanis folyamatosan nő a gazdasági életben" - szögezte le Onur Bodur.
A szakemberek a tapasztalataikat megjelentették a Psychology and Marketing című szakfolyóiratban. A tudósok elsősorban arra voltak kíváncsiak, hogy mennyire egyeznek meg a felhasználók és az általuk az interneten használt virtuális karakterek. A kapott eredmények különösen azoknak a vállalatoknak lehetnek hasznosak, amelyek a valódi világ mellett avatárok segítségével, virtuálisan is kommunikálnak az ügyfeleikkel. Napjainkban egyre több cég használ ugyanis az emberekkel való kapcsolattartásban, valamint önmaguk és a termékeik, illetve szolgáltatásaik bemutatására, népszerűsítésére avatárokat.
"Jó példa erre az IKEA, amelynek a honlapján az Anna nevű avatár látható és amelynek bármely látogató felteheti a kérdéseit. Érdekes módon Anna Németországban szőke, Ausztriában és Svájcban viszont barna hajú. Ez főleg amiatt figyelemre méltó, mert a kutatások az udvarias személyiségeket inkább a szőke hajjal társítják" - jelentette ki Onur Bodur kutatásvezető.
A kanadai gazdasági pszichológusok kíváncsiak voltak arra, hogy mindez miért van így? Számos személyiségtesztet végeztettek el különböző emberekkel, akiknek csupán egy közös jellemzőjük volt: mindannyian jelen voltak az avatárjaikkal a Second Life platformon. Ezután kívülállókat kértek arra, hogy értékeljék a használt avatárokat. "Az avatár megjelenése, frizurája vagy ruházata bizonyos esetekben szinte megegyezik a tulajdonos megjelenésével, hajával és öltözködési szokásaival" - tette hozzá Bodur. A feltűnő ruházatú vagy hajú avatárokat gyakran extrovertáltnak minősítették és ez a jellemzés ráillett az avatárt használó valós személyre is.
A szakemberek úgy vélték: teljesen érthető, hogy az emberek gyakran az avatárjaik segítségével próbálják meg kifejezni, hogy milyenek szeretnének lenni. Ez az ideál gyakran része a már meglévő személyiségnek. Bodur ugyanakkor meglepőnek nevezte, hogy bár a virtuális világban abszolút szabadsággal valósíthatja meg mindenki magát, ennek ellenére az avatárok a valódi személyre és személyiségekre hasonlítanak. Vannak azonban olyan esetek is, amikor jelentős mértékben különbözik a valódi személy és az avatárja. Ennek okait viszont egyelőre még kutatják.
"A vállalatoknak figyelembe kell venniük ezeket a szempontokat is. Ezeknek a kommunikációs formáknak a jelentősége ugyanis folyamatosan nő a gazdasági életben" - szögezte le Onur Bodur.