Berta Sándor

Internetes koordináció katasztrófák esetére

Egy afrikai internetes projekt digitális térképekkel segíti a tájékozódást a katasztrófák esetén. A segélyek pontos célzását lehetővé tévő alkalmazást önkéntes programozók fejlesztik.

Január közepén, egy héttel a haiti földrengés után káosz uralkodott a szigeten. A Foyer de Sion árvaházban annyira szomjasak voltak már a gyerekek, hogy sírtak. Guesno Mardy, az árvaház vezetője mindent elkövetett, hogy segítséget szerezzen. Végső elkeseredésében egy SMS-t írt: "Az árvaháznak vízre van szüksége. Ami van, már csak egyetlen napra elegendő." Az üzenet végére odaírta az intézmény pontos címét is és elküldte a rádióban hallott 4636-os telefonszámra.

A világ percekkel később tudomást szerzett az SMS-ről és a segélykérés azonnal megjelent piros pont formájában az ushahidi.com online katasztrófa-segítségnyújtási rendszer digitális térképén. Bárki, aki itt egy piros pontra ráklikkel azonnal elolvashatja az üzenetet. A szükséges víz egy teherautón 24 órán belül elért a Foyer de Sionhoz.

Az ushahidi.com létrehozását az indokolta, hogy a különböző természeti katasztrófák, polgárháborúk és más krízishelyzetek esetén az az egyik legnagyobb probléma, hogy a segíteni akarók nehezen jutnak információkhoz. Emellett komoly gondot jelent a megszerzett adatok összegyűjtése és feldolgozása is. A segítség pedig csak ezután indulhat útnak.


A portál hasznossága hamar megmutatkozott a haiti földrengésben. Bárki eljuttathatta a megadott telefonszámra, elektronikus postafiókra és Twitter-oldalra az SMS-ét, az e-mailjét vagy a Twitter-üzenetét. Mivel a távközlési hálózat gyakorlatilag romokban hevert, így az egyetlen kiutat a vezeték nélküli internetkapcsolatok és ezáltal az internet jelentették. A haiti.ushahidi.com-ra rövid időn belül több ezer üzenet futott be. A 300 online lévő önkéntesek mindegyiket megvizsgálták, lefordították és a segítségkérők pozícióit elhelyezték a Google Maps térképein.

Mindez azt jelentette, hogy a mentésben résztvevő csapatok és a rokonok gyakorlatilag valós időben értesülhettek a legújabb fejleményekről. Emellett jelentősen megkönnyebbült a mentőcsapatok tájékoztatása és a munkájuk koordinálása. Nem véletlenül írta a The New York Times, hogy ez a rendszer Afrika ajándéka a Szilícium-völgynek és az oldal több díjat is nyert, annak ellenére, hogy az Ushahidi valójában egy nyílt forráskódú szoftver. A programot bárki ingyen letöltheti a www.ushahidi.com címről és szabadon használhatja.

Az alkalmazást önkéntes programozók fejlesztik. Van, aki Alaszkából dolgozik projekten, míg mások Kaliforniában vagy Malawiban ülnek a számítógépük előtt. A szükséges egyeztetésekre a Skype, e-mailek és a wiki-platformok segítségével kerül sor. Vannak, akik a szabadidejüket áldozzák fel azért, hogy az Ushahidi.com minél jobb legyen. A segítők nem csak elhivatottak, hanem gyorsak is: a haiti.ushahidi.com aloldal például 24 órával a haiti földrengés után már üzemelt.


A program ötlete a kenyai Ory Okollohtól származik, aki egy neves helyi blogger és ügyvéd. Az aktivista 2008-ban, a választások utáni zavargások miatt kénytelen volt elhagyni szülőhazáját, de az otthoni történeseket továbbra is nyomon akarta követni. Az ötlet ekkor született meg. A Google Maps segítségével egy olyan rendszert akart létrehozni, amely megmutatja, hogy Kenyában éppen hol vannak zavargások. A szoftver első verziója két napon belül elkészült.

Az ötlet persze nem volt új, hiszen a segélyszervezetek már évek óta használják az SMS-t, a Google Maps és Earth szolgáltatásait. A 2005-ös cunami idején egy globális fejlesztői közösség hozta létre a Sahana nevű szoftvert, amely a menedékhelyekről és az eltűntekről gyűjtött adatokat. Az Ushahidi előnye, hogy nem csak a riporterekre támaszkodik, hanem bármely helyi lakos igénybe veheti és egyúttal tájékoztathatja is az oldalt. Az alkalmazás automatikusan átkonvertálja a beérkező SMS-ket és az üzeneteket piros pontként elhelyezi a Google Maps térképein. A szuahéli nyelvből származó ushahidi szó jelentése egyébként tanú.

A programot jelenleg már támogatja a Harvard Egyetem is és egyre több segélyszervezet fedezi fel a rendszer előnyeit. "Számunkra ez egy információs aranybánya. Ugyan nem helyettesítheti a helyszíni segítséget, de kiegészítő megoldásként aranyat ér. Szeretnénk a jövőben használni" - jelentette ki például Marcal Izard, a Nemzetközi Vöröskereszt képviselője.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • endrev #2
    "emberI önzetlenségnek..."
  • endrev #1
    Azért ez szenzációs. A technika végletekig emberi felhasználásának és az ember önzetlenségnek az iskolapéldája.