Gyurkity Péter

Milliárdos kiesés a kalózok miatt a minikonzoloknál

Egy ágazati szövetség felmérése szerint a Sony és a Nintendo minikonzoljaira megjelenő játékok kalózmásolatai miatt több mint 40 milliárd dollártól estek el a kiadó cégek.

Az eredeti japán sajtóközleményben csaknem 4 billió jen szerepelt végösszegként, amely különböző számítások után jött ki a szakértőknek. Az anyagban elsősorban arra építették fel a gondolatmenetet, hogy a különböző népszerű alkotásokat milyen gyakran törték fel, másolták le, tették elérhetővé kalózmásolat formájában, ezt az összeget pedig felszorozták, hogy megközelítő globális adatot kapjanak.

A többek között a Tokyo Game Show megrendezéséért is felelős Computer Entertainment Suppliers Association (CESA) a 2004 és 2009 között Sony PSP-re és Nintendo DS-re megjelent játékokra keresett rá egészen pontosan 114 népszerű, a kalózok által gyakran használt internetes portálon. Ezen belül a 20 legnépszerűbb alkotásra voltak kíváncsiak, a kapott eredményeket pedig felszorozták a kiadók által az egyes játékok esetében ajánlott árral, valamint előfordulásuk gyakoriságával. A legnagyobb forgalmat elérő játékok esetében további szorzókat vetettek be, hogy leképezzék a globális adatokat, illetve hogy kiemeljék a kevésbé profitális riválisokkal szemben elért előnyüket.

A 42 milliárd dolláros eredmény végül ezen számítások alapján jött ki, véleményük szerint tehát a kalózok tevékenysége világszerte ekkora bevételkiesést jelentett a kiadóknak és forgalmazóknak a minikonzolok terén a megvizsgált öt év alatt. Ez a szám természetesen nem teljesen pontos, a számítás menetét pedig rögtön több ponton is kritizálhatjuk. Fontos azonban tudnunk, hogy ebben nem szerepel a fájlcserélő hálózatok forgalma, hiszen a szakemberek kizárólag a hagyományos internetes kalózportálokat járták végigm a p2p beemelése pedig egyértelműen megdobná az eredményt. (Az már más kérdés, hogy ennek valódi mértékével nem igazán vagyunk tisztában.)

2008-ban egyébként a Spore volt a legtöbbet lemásolt alkotás (nyilván nem a minikonzolokon), ezt a becslések szerint 1,7 millió alkalommal töltötték le a kereskedelmi árat megfizetni nem kívánó játékosok. A CESA mostani felmérése csak a minikonzolok szegmensében kutakodott, ők még adósak a globális konzolpiac vizsgálatával.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • vasziszdasz #10
    A legnagyobb forgalmat elérő játékok esetében további szorzókat vetettek be

    Magyarul meghamisították az amúgy is hamis adatokat, mert még az a kamu összeg se volt elég pofátlan nekik. Faszt a seggükbe!
  • CptObvious #9
    Oké, hogy k-európai fizetéssel számolnak, de még akkor is lehúzás.

    A k-európai jó polgár is kiperkálja a 10.000 ft-nak megfelelő összeget az új Prince of persia PSP vagy NDS verziójáért.
    Ami valószínűleg sokban elmarad az azonos árú, Xbox360-as változattól.

    És ez az igazi pofátlanság. Hogy egy ilyen kézi konzolos, "1 óra szórakozás" kategóriás játékért is elkérik a tízest. Holott nem ér többet 1500 ft-nál.
  • amitakartok #8
    Ez kéremszépen azért van, mert az árakat nem kelet-európai fizetésekre számítják, hanem nyugatira.
  • CptObvious #7
    Megnéztem cdgalaxison meg zavii-n a psp és nds játékok árait. És eléggé ledöbbentem, hogy közel azonos áron vannak a teljes értékű pc-s és xbox vagy ps játékokkal.
    Egy kézi konzolos játék, ami legyen akármilyen jó, szórakoztató, nem valószínű hogy hozza azt az minőséget, mint azonos árú nagytestvérei.
    Csoda, hogy az emberek inkább letöltik és a megmaradt pénzből vesznek egy normális játékot.

    És bár halvány lila gőzöm sincs, hogy mennyi befektetést, energiát igényel ezeknek a kézi konzolos játékoknak az elkészítése, nehezemre esik elképzelni, hogy megközelítenék nagyobb játékok költségeit.
    És ha ez így van, mégis milyen alapon kérnek ennyit a játékért?

    De hát biztos a felhasználók, játékosok a hibásak, hogy nem hajlandóak tíz ezreket költeni azért, hogy reggelente a suliba menet elszórakoztassák magukat abban a fél órában, amíg a buszon ülnek.
  • l300d #6
    mit 40 milliardtol? 6000 milliardtol estek el. Jelentem kaloz vagyok es ha csak legalisan lehetne hozzajutni dolgokhoz akkor minden penzem jatek zene filmre koltenem. Ekkora barmokat. Lassan mondom hogy aki ilyen hulye cikkeket ir is megertse. Az emberek azert kalozkodnak mert egyszeruen nincs penzuk megvenni eredetiben. Aki meg azzal jon hogy van akinek van penze es meg se veszi meg mert megteheti azok nagyon kevesen vannak. Aki meg azzal jon hogy ha nincs penze ra akkor inkabb ne szorakozzon. ELeg sokan vannak igy pl pe'kek akik nem engedhetnek meg maguknak szorakozast csak mert valaki mas szakmaban dologozik es tobbet keres? Ha nem lennenek pe'kek mind ehendoglenetek ti 40 milliardos veszteseget elkonyvelo barmok. Es akkor meg finom voltam :)
  • InterFoxSOFT #5
    Ez most halál komolyan a "mini konzol" szót használta?O_o
  • Skynet85 #4
    Yep ezt én is szeretem amikor mondanak egy számot megkockáztatom az összes letöltés nem éri el az álltaluk álmodottat, aztán szépen beszorozzák a termék árával és ők enyit buktak.

    Van pár eredeti játékom nem túl kevés nem túl sok azok vannak meg amire büszek vagyok, hogy a tulajdonom és örömteli vissza gondolni a végig játszásukra, és hálisten volt jó pár amit csak leszedtem és megnéztem, majd kb 5 perc után uninstall mert fos.

    Sebaj ezek a statisztikák nagyon jók arra, hogy különféle forumukon elsírjuk bánatunkat, megindokoljuk miért nem fejlesztünk ezt azt ill harcoljunk a potenciális vevőink ellen, hátha még anyit se fognak venni mint eddig. Jó példa erre az ubi soft, kíváncsi lennék az s7 eladási mutatóira amíg még volt dmr... tui az egekben volt azért is nem halaln isemmit a játékról azóta sem csak hogy mekkora fail volt a másolás védelem.

    Nem sírni kell, fejleszteni értéket csinálni és bízni a vásárlókban aki pedig warez király akkor se fog venni semmit, ha 1 forint lesz, és 100%-ot kap minden teszten...
  • Dluinet #3
    Ha nem lenne kalózmásolat, akkor nem is adtak volna el ennyi gépet.
    Hogyan számolták ki a veszteségüket????
    Én például nagyon sok pénzt veszítettem az miatt, hogy nem annyiért kapom az üzemanyagot mint az USÁban.
  • okosan gyerekek #2
    Ne vicceljünk már, kérem!? Persze, az, hogy letöltök egy játékot, az effektíve pénz kiesés nekik, mert ezek szerint igényem volna rá, de mivel megbírom szerezni ingyen nem veszem meg? Hagyjuk már. Ha ingyen van letöltöm, ha reális áron van, esetleg megveszem, de az, hogy mondjuk 8 rongy egy játék, én meg letöltöttem, az nem azt jelenti, hogy 8 rongytól esett el a Sony. Ha nem tudnám letölteni, nem kellene a szaros játéka. Ennyire egyszerű. Mert 8 rongyot meg nem fizetek érte.

    Ebben pedig látszik, mekkora ocsmány kamu az érvelésük, és a statisztikájuk.
  • Sir Quno Jedi #1
    A sanyit ezúttal is csókoltatom, hogy nincs neki magyarországi PSN-je. Ne lepődjenek akkor meg. Arról nem is beszélve, hogy az UMD-ket is csak nagyon nehézkesen lehet beszerezni errefelé a balkánon. HA nem akar szoftvert eladni errefelé, az nem baj, szíve joga, de utána hiába sipítoznak a kalózok miatt az idióták!