Gyurkity Péter
Milliárdos kiesés a kalózok miatt a minikonzoloknál
Egy ágazati szövetség felmérése szerint a Sony és a Nintendo minikonzoljaira megjelenő játékok kalózmásolatai miatt több mint 40 milliárd dollártól estek el a kiadó cégek.
Az eredeti japán sajtóközleményben csaknem 4 billió jen szerepelt végösszegként, amely különböző számítások után jött ki a szakértőknek. Az anyagban elsősorban arra építették fel a gondolatmenetet, hogy a különböző népszerű alkotásokat milyen gyakran törték fel, másolták le, tették elérhetővé kalózmásolat formájában, ezt az összeget pedig felszorozták, hogy megközelítő globális adatot kapjanak.
A többek között a Tokyo Game Show megrendezéséért is felelős Computer Entertainment Suppliers Association (CESA) a 2004 és 2009 között Sony PSP-re és Nintendo DS-re megjelent játékokra keresett rá egészen pontosan 114 népszerű, a kalózok által gyakran használt internetes portálon. Ezen belül a 20 legnépszerűbb alkotásra voltak kíváncsiak, a kapott eredményeket pedig felszorozták a kiadók által az egyes játékok esetében ajánlott árral, valamint előfordulásuk gyakoriságával. A legnagyobb forgalmat elérő játékok esetében további szorzókat vetettek be, hogy leképezzék a globális adatokat, illetve hogy kiemeljék a kevésbé profitális riválisokkal szemben elért előnyüket.
A 42 milliárd dolláros eredmény végül ezen számítások alapján jött ki, véleményük szerint tehát a kalózok tevékenysége világszerte ekkora bevételkiesést jelentett a kiadóknak és forgalmazóknak a minikonzolok terén a megvizsgált öt év alatt. Ez a szám természetesen nem teljesen pontos, a számítás menetét pedig rögtön több ponton is kritizálhatjuk. Fontos azonban tudnunk, hogy ebben nem szerepel a fájlcserélő hálózatok forgalma, hiszen a szakemberek kizárólag a hagyományos internetes kalózportálokat járták végigm a p2p beemelése pedig egyértelműen megdobná az eredményt. (Az már más kérdés, hogy ennek valódi mértékével nem igazán vagyunk tisztában.)
2008-ban egyébként a Spore volt a legtöbbet lemásolt alkotás (nyilván nem a minikonzolokon), ezt a becslések szerint 1,7 millió alkalommal töltötték le a kereskedelmi árat megfizetni nem kívánó játékosok. A CESA mostani felmérése csak a minikonzolok szegmensében kutakodott, ők még adósak a globális konzolpiac vizsgálatával.
Az eredeti japán sajtóközleményben csaknem 4 billió jen szerepelt végösszegként, amely különböző számítások után jött ki a szakértőknek. Az anyagban elsősorban arra építették fel a gondolatmenetet, hogy a különböző népszerű alkotásokat milyen gyakran törték fel, másolták le, tették elérhetővé kalózmásolat formájában, ezt az összeget pedig felszorozták, hogy megközelítő globális adatot kapjanak.
A többek között a Tokyo Game Show megrendezéséért is felelős Computer Entertainment Suppliers Association (CESA) a 2004 és 2009 között Sony PSP-re és Nintendo DS-re megjelent játékokra keresett rá egészen pontosan 114 népszerű, a kalózok által gyakran használt internetes portálon. Ezen belül a 20 legnépszerűbb alkotásra voltak kíváncsiak, a kapott eredményeket pedig felszorozták a kiadók által az egyes játékok esetében ajánlott árral, valamint előfordulásuk gyakoriságával. A legnagyobb forgalmat elérő játékok esetében további szorzókat vetettek be, hogy leképezzék a globális adatokat, illetve hogy kiemeljék a kevésbé profitális riválisokkal szemben elért előnyüket.
A 42 milliárd dolláros eredmény végül ezen számítások alapján jött ki, véleményük szerint tehát a kalózok tevékenysége világszerte ekkora bevételkiesést jelentett a kiadóknak és forgalmazóknak a minikonzolok terén a megvizsgált öt év alatt. Ez a szám természetesen nem teljesen pontos, a számítás menetét pedig rögtön több ponton is kritizálhatjuk. Fontos azonban tudnunk, hogy ebben nem szerepel a fájlcserélő hálózatok forgalma, hiszen a szakemberek kizárólag a hagyományos internetes kalózportálokat járták végigm a p2p beemelése pedig egyértelműen megdobná az eredményt. (Az már más kérdés, hogy ennek valódi mértékével nem igazán vagyunk tisztában.)
2008-ban egyébként a Spore volt a legtöbbet lemásolt alkotás (nyilván nem a minikonzolokon), ezt a becslések szerint 1,7 millió alkalommal töltötték le a kereskedelmi árat megfizetni nem kívánó játékosok. A CESA mostani felmérése csak a minikonzolok szegmensében kutakodott, ők még adósak a globális konzolpiac vizsgálatával.