Alex
A magyarok negyede a digitális középosztályba tartozik
Reprezentatív felmérés készült az internetezők digitális médiahasználati szokásairól, amely szerint a magyarok negyede már a digitális középosztályba és az online virtuózok közé tartozik.
Minden második hazai internetező legalább hetente oszt meg és tölt le különböző tartalmakat, minden ötödik folyamatosan a neten lóg és ma már szinte mindegyik felhasználó tagja valamelyik online közösségi oldalnak. Ők már többet használják napi szintű kommunikációra a közösségi oldalakat, mint az SMS-t. A neten és a tévé előtt is elsősorban hírfogyasztók, és hódít körükben a tévéműsorok digitális rögzítése. Ma már a magyar lakosság negyede az online virtuózok és a digitális középosztály csoportjába tartozik, állapította meg a UPC megbízásából készült első digitális média kutatásában az Információs Társadalom és Hálózatkutató Központ (Ithaka).
A megkérdezettek 90 százaléka számára az internethasználat napi tevékenységnek számít, minden negyedik válaszadó pedig lényegében folyamatosan online állapotban van. Elsősorban emaileznek, híreket olvasnak, zenét hallgatnak és információt cserélnek Saját bevallásuk szerint a netezők fele legalább heti rendszerességgel oszt meg és tölt le főként zenét illetve filmes tartalmakat, több mint egyharmada legalább hetente tölt fel képeket. Minden második internetező már rendszeresen vesz igénybe online banki szolgáltatásokat és egyharmaduk a számláit is a weben keresztül fizeti ki. A megkérdezettek fele ugyanakkor soha nem intézi hivatalos (adóbevallási vagy más ügyfélkapus) ügyeit az interneten.
Gyorsan terjed a közösségi oldalak használata is, a felhasználók kétharmada ma már több helyen is regisztrálja magát. A legtöbben (a netezők 90%-a) a magyar iwiw-en jegyezte be adatait, ezt követi a myVIP és az idehaza is egyre dinamikusabban fejlődő Facebook tábora. A felhasználók jelentősen eltérő intenzitással és céllal használják ezeket az oldalakat. Egyesek akár több helyre is regisztráltak, mégis ritkán jelentkeznek be, a többség csak passzív kukkoló.
Egyelőre csak 5%-nyian osztják meg életük eseményeit, gondolataikat vagy mások érdekes tartalmait szövegben, képben, videóban. Ugyanakkor meglepő módon a közösségi oldalakat ma már többen (49%) használják napi szintű kommunikációra, mint az SMS-t (40%). Természetesen továbbra is az email a leggyakoribb elektronikus kapcsolattartási forma (70%), bár inkább csak a munkakapcsolatokban. Noha a netezők kétharmada már a mobiltelefonjával is kapcsolódhatna a világhálóhoz, ezt naponta csak 6-7%-uk teszi meg, és több mint felük soha nem használja ezt a lehetőséget. Az internet jelenleg a bluetooth és a játékok használatánál is ritkábban használt funkció a mobiltelefonokon.
Ami a technológiát illeti, a legtöbben kábelen (47%) vagy ADSL (35%) kapcsolaton keresztül csatlakoznak a világhálóra. Noha az otthoni sávszélesség nagyságát nem mindenki (tízből csak hét válaszadó) ismeri pontosan, a legtöbben a 2-5 MBit/s sebességet jelölték meg. Figyelemreméltó, hogy a felhasználók több mint 16 százaléka már 15 Mb/s-nál nagyobb sávszélességű hozzáféréssel internetezik.
Az aktív internetezők egyben aktív tévézők is maradtak: noha az országos átlagnál kevesebb időt töltenek a képernyő előtt, de így is napi 2,5 órát szánnak erre. Érdekesség, hogy körükben nagyobb arányban található a tévékészülék a hálószobában (73%), mint a nappaliban (67%). A netezők számára a televízióban is a hírek, hírműsorok a legnépszerűbbek (87% nézi ezt gyakran és csak 3% soha), megelőzve a filmeket és a sorozatokat. Kétharmaduk kábelen keresztül tévézik, és a kábelesek fele már digitálisan fogja az adásokat.
A nagyfelbontású HD képminőség fogalmával még sokan nincsenek tisztában, de az elektronikus műsorújság mellett az élő műsor megállítását, felvételét és a reklámok áttekerését tartják a legnépszerűbb digitális tévés funkciónak. A válaszadók 44 százaléka nyilatkozott úgy, hogy szokott tévéadásokat rögzíteni. Többségük még videómagnót használ, de figyelemre méltóan nagy a digitális médiaboxot alkalmazók tábora: az adásokat rögzítők közül minden ötödik válaszadó ezzel a módszerrel él, csaknem annyian, ahányan DVD-felvevővel.
Összességében az internethasználók több mint háromnegyede egyetért azzal, hogy az új technológiák jobbá teszik az életünket, kétharmaduk örömmel veszi, hogy ezeken keresztül sok információ zúdul rá és ez a bőség nem ejti őket zavarba. "Az új kommunikációs csatornák intenzív használata következtében a szórakozás, informálódás, kapcsolattartás és a közösségi lét új paradigmája van kialakulóban, immár a hétköznapokban is" - mutatott rá Ságvári Bence, a kutatás vezetője. "A felmért internetezők közel fele tartozik abba a két csoportba, akiket szokásaik alapján online virtuózoknak, illetve digitális középosztálynak neveztünk el. Ők a teljes magyar lakosságnak körülbelül a negyedét teszik ki. Ők azok, akiket életük szinte minden területén folyamatosan digitális eszközök veszik körül, és ezeket aktívan használják is."
Az Ithaka által a UPC Magyarország megbízásából 2009. december 23. és 2010. január 4. között, 1500 internethasználó bevonásával végzett online felmérés a lakosság felét kitevő, rendszeres internetezők médiafogyasztási és digitális médiahasználati szokásait vizsgálta. Az első ilyen jellegű kutatás nem, kor, lakóhely és iskolai végzettség szerint reprezentálja a hazai 18 évnél idősebb internetezők teljes táborát.
Minden második hazai internetező legalább hetente oszt meg és tölt le különböző tartalmakat, minden ötödik folyamatosan a neten lóg és ma már szinte mindegyik felhasználó tagja valamelyik online közösségi oldalnak. Ők már többet használják napi szintű kommunikációra a közösségi oldalakat, mint az SMS-t. A neten és a tévé előtt is elsősorban hírfogyasztók, és hódít körükben a tévéműsorok digitális rögzítése. Ma már a magyar lakosság negyede az online virtuózok és a digitális középosztály csoportjába tartozik, állapította meg a UPC megbízásából készült első digitális média kutatásában az Információs Társadalom és Hálózatkutató Központ (Ithaka).
A megkérdezettek 90 százaléka számára az internethasználat napi tevékenységnek számít, minden negyedik válaszadó pedig lényegében folyamatosan online állapotban van. Elsősorban emaileznek, híreket olvasnak, zenét hallgatnak és információt cserélnek Saját bevallásuk szerint a netezők fele legalább heti rendszerességgel oszt meg és tölt le főként zenét illetve filmes tartalmakat, több mint egyharmada legalább hetente tölt fel képeket. Minden második internetező már rendszeresen vesz igénybe online banki szolgáltatásokat és egyharmaduk a számláit is a weben keresztül fizeti ki. A megkérdezettek fele ugyanakkor soha nem intézi hivatalos (adóbevallási vagy más ügyfélkapus) ügyeit az interneten.
Gyorsan terjed a közösségi oldalak használata is, a felhasználók kétharmada ma már több helyen is regisztrálja magát. A legtöbben (a netezők 90%-a) a magyar iwiw-en jegyezte be adatait, ezt követi a myVIP és az idehaza is egyre dinamikusabban fejlődő Facebook tábora. A felhasználók jelentősen eltérő intenzitással és céllal használják ezeket az oldalakat. Egyesek akár több helyre is regisztráltak, mégis ritkán jelentkeznek be, a többség csak passzív kukkoló.
Egyelőre csak 5%-nyian osztják meg életük eseményeit, gondolataikat vagy mások érdekes tartalmait szövegben, képben, videóban. Ugyanakkor meglepő módon a közösségi oldalakat ma már többen (49%) használják napi szintű kommunikációra, mint az SMS-t (40%). Természetesen továbbra is az email a leggyakoribb elektronikus kapcsolattartási forma (70%), bár inkább csak a munkakapcsolatokban. Noha a netezők kétharmada már a mobiltelefonjával is kapcsolódhatna a világhálóhoz, ezt naponta csak 6-7%-uk teszi meg, és több mint felük soha nem használja ezt a lehetőséget. Az internet jelenleg a bluetooth és a játékok használatánál is ritkábban használt funkció a mobiltelefonokon.
Ami a technológiát illeti, a legtöbben kábelen (47%) vagy ADSL (35%) kapcsolaton keresztül csatlakoznak a világhálóra. Noha az otthoni sávszélesség nagyságát nem mindenki (tízből csak hét válaszadó) ismeri pontosan, a legtöbben a 2-5 MBit/s sebességet jelölték meg. Figyelemreméltó, hogy a felhasználók több mint 16 százaléka már 15 Mb/s-nál nagyobb sávszélességű hozzáféréssel internetezik.
Az aktív internetezők egyben aktív tévézők is maradtak: noha az országos átlagnál kevesebb időt töltenek a képernyő előtt, de így is napi 2,5 órát szánnak erre. Érdekesség, hogy körükben nagyobb arányban található a tévékészülék a hálószobában (73%), mint a nappaliban (67%). A netezők számára a televízióban is a hírek, hírműsorok a legnépszerűbbek (87% nézi ezt gyakran és csak 3% soha), megelőzve a filmeket és a sorozatokat. Kétharmaduk kábelen keresztül tévézik, és a kábelesek fele már digitálisan fogja az adásokat.
A nagyfelbontású HD képminőség fogalmával még sokan nincsenek tisztában, de az elektronikus műsorújság mellett az élő műsor megállítását, felvételét és a reklámok áttekerését tartják a legnépszerűbb digitális tévés funkciónak. A válaszadók 44 százaléka nyilatkozott úgy, hogy szokott tévéadásokat rögzíteni. Többségük még videómagnót használ, de figyelemre méltóan nagy a digitális médiaboxot alkalmazók tábora: az adásokat rögzítők közül minden ötödik válaszadó ezzel a módszerrel él, csaknem annyian, ahányan DVD-felvevővel.
Összességében az internethasználók több mint háromnegyede egyetért azzal, hogy az új technológiák jobbá teszik az életünket, kétharmaduk örömmel veszi, hogy ezeken keresztül sok információ zúdul rá és ez a bőség nem ejti őket zavarba. "Az új kommunikációs csatornák intenzív használata következtében a szórakozás, informálódás, kapcsolattartás és a közösségi lét új paradigmája van kialakulóban, immár a hétköznapokban is" - mutatott rá Ságvári Bence, a kutatás vezetője. "A felmért internetezők közel fele tartozik abba a két csoportba, akiket szokásaik alapján online virtuózoknak, illetve digitális középosztálynak neveztünk el. Ők a teljes magyar lakosságnak körülbelül a negyedét teszik ki. Ők azok, akiket életük szinte minden területén folyamatosan digitális eszközök veszik körül, és ezeket aktívan használják is."
Az Ithaka által a UPC Magyarország megbízásából 2009. december 23. és 2010. január 4. között, 1500 internethasználó bevonásával végzett online felmérés a lakosság felét kitevő, rendszeres internetezők médiafogyasztási és digitális médiahasználati szokásait vizsgálta. Az első ilyen jellegű kutatás nem, kor, lakóhely és iskolai végzettség szerint reprezentálja a hazai 18 évnél idősebb internetezők teljes táborát.