Berta Sándor
A médialejátszók ellenére sem halott a rádió
Az Apple készüléke hiába forradalmasította a szórakoztatóipart, a klasszikus médiák tartalmai még mindig elérhetők.
A rádió végét már sokszor megjósolták, ám a klasszikus sajtóorgánum keményen tartja magát. Legnagyobb előnye talán pont a rugalmasságában rejlik, hiszen képes volt jól reagálni előbb az internet, majd az iPod megjelenésével kapcsolatos új kihívásokra is. Az online rádiók rendkívül népszerűek és az Apple terméke ahelyett, hogy végleg a múlt részévé tette volna a rádiókat, inkább segített nekik és ennek köszönhető, hogy az adások még egyszerűbben elérhetővé váltak.
Pedig 2001-ben, amikor Steve Jobs bemutatta az iPodot, sokan jósolták a rádió halálát. Az ok egyszerű volt: az új készülék képes volt akár 1000 zeneszám eltárolására és lejátszására. Emellett a dizájnja is csábító, divatos volt, ami a megvásárlására ösztönözte a felhasználókat. Az iPod, majd az azt követő Microsoft Zune és más klónok rövid időn belül etalonná váltak és leváltották az MP3-lejátszókat. Az emberek trendi médialejátszót akartak, s a rádió egy csapásra a háttérbe szorult. Ez a helyzet nem volt új, hiszen hasonlót éltek át a rádióadók vezetői az internet megjelenésekor és elterjedésekor is.
Napjainkban teljesen átlagosak a több órányi videót és zenét, valamint több gigabájt fotót és szöveges anyagot tároló hordozható készülékek, azonban a rádiók még mindig helyet követelnek maguknak a médiapiacon. A jelenség háttérokait kutatják a szakemberek, de nem igazán értik. Minden logikus szempont figyelembe vétele mellett a rádióknak már régen el kellett volna tűnniük a médiapiacról. De szerencsére nem így történt.
Hiába kínálnak a mobil eszközök szinte korlátlan lejátszási, szerkesztési és vágási lehetőségeket, az emberek egy részének igenis szüksége van a rádióra. Pedig egy MP3 lejátszó használatakor nem kell bosszankodni a reklámok miatt, nem kell hallgatni a rémes műsorvezetőket és csak a kedvenc dalok szólalnak meg. Mégis a rádió köszöni szépen, jól van, nem vegetál, hanem él és virul. Még az iTunes bolthálózat megjelenése, illetve a letöltések elterjedése sem igazán tudott komoly károkat okozni a klasszikus sajtóorgánumnak. Sőt, ha megfigyeljük, a rádió szépen, lassan meghódítja a többi készüléket is. Ma már a legtöbb mobiltelefonban van beépített FM-vevő, a felhasználók egy része kifejezetten igényli és el is várja a gyártóktól.
A rádió végét már sokszor megjósolták, ám a klasszikus sajtóorgánum keményen tartja magát. Legnagyobb előnye talán pont a rugalmasságában rejlik, hiszen képes volt jól reagálni előbb az internet, majd az iPod megjelenésével kapcsolatos új kihívásokra is. Az online rádiók rendkívül népszerűek és az Apple terméke ahelyett, hogy végleg a múlt részévé tette volna a rádiókat, inkább segített nekik és ennek köszönhető, hogy az adások még egyszerűbben elérhetővé váltak.
Pedig 2001-ben, amikor Steve Jobs bemutatta az iPodot, sokan jósolták a rádió halálát. Az ok egyszerű volt: az új készülék képes volt akár 1000 zeneszám eltárolására és lejátszására. Emellett a dizájnja is csábító, divatos volt, ami a megvásárlására ösztönözte a felhasználókat. Az iPod, majd az azt követő Microsoft Zune és más klónok rövid időn belül etalonná váltak és leváltották az MP3-lejátszókat. Az emberek trendi médialejátszót akartak, s a rádió egy csapásra a háttérbe szorult. Ez a helyzet nem volt új, hiszen hasonlót éltek át a rádióadók vezetői az internet megjelenésekor és elterjedésekor is.
Napjainkban teljesen átlagosak a több órányi videót és zenét, valamint több gigabájt fotót és szöveges anyagot tároló hordozható készülékek, azonban a rádiók még mindig helyet követelnek maguknak a médiapiacon. A jelenség háttérokait kutatják a szakemberek, de nem igazán értik. Minden logikus szempont figyelembe vétele mellett a rádióknak már régen el kellett volna tűnniük a médiapiacról. De szerencsére nem így történt.
Hiába kínálnak a mobil eszközök szinte korlátlan lejátszási, szerkesztési és vágási lehetőségeket, az emberek egy részének igenis szüksége van a rádióra. Pedig egy MP3 lejátszó használatakor nem kell bosszankodni a reklámok miatt, nem kell hallgatni a rémes műsorvezetőket és csak a kedvenc dalok szólalnak meg. Mégis a rádió köszöni szépen, jól van, nem vegetál, hanem él és virul. Még az iTunes bolthálózat megjelenése, illetve a letöltések elterjedése sem igazán tudott komoly károkat okozni a klasszikus sajtóorgánumnak. Sőt, ha megfigyeljük, a rádió szépen, lassan meghódítja a többi készüléket is. Ma már a legtöbb mobiltelefonban van beépített FM-vevő, a felhasználók egy része kifejezetten igényli és el is várja a gyártóktól.