Dojcsák Dániel
Kritikus tömeg az online rádióhallgatásban
Az Ipsos Mori tavaly év végi kutatása szerint legalább 12 millióan hallgattak már korábban valamilyen rádióadást online, de a háromnegyedük, 8,1 millió internetező nem elégedett meg néhány alkalommal és legalább heti rendszerességgel indít el streameket vagy korábbi adások archív felvételeit.
Az Ipsos Mori eredményei szerint a felhasználók 75%-a a korábban elhangzott adások online fogyasztásának eredményeképp nem hallgat kevesebb élő rádió adást, hanem kedvenceiket hallgatják újra vagy további, új adások után néznek. Ugyanez a helyzet a podcastok körül is, ahol a válaszadók ötöde mostanság több élő rádió adást hallgat, mint korábban, sőt, a megkérdezettek harmada válaszolta azt, hogy miután podcaston belehallgatott egy új adásba, a későbbiekben élőben követte azt. Csupán 8%-ra tehető azok aránya, akik a podcastok fogyasztása miatt kevesebbet rádióznak.
Podcast studió
Összesen 4,3 millióan töltöttek már le a britek közül podcastokat, s közülük 1,87 millió hetente legalább egyszer meg is ismétli. Kétharmaduk kedvenc adásaikra iratkozik fel az iTuneson keresztül, s a társaság fele ezt többnyire este teszi (tehát otthonról és nem munkahelyről). A 80% saját számítógépén hallgatja, míg 61% át is másolja ezeket az mp3 lejátszójára. Műfaj szinten a legnépszerűbb a zene mellett a komédia (stand-up, reggeli műsorok stb.), és ezek közül minden felhasználó átlagosan hármat követ folyamatosan, ami heti átlag 53 percet vesz el az életükből.
"Ez a kutatás leginkább olyan, mint a vízbe mártott kislábujj." - mondta Paul Kennedy, a kutatás vezetője. "Habár már tudtuk eddig is, hogy az online újrahallgatás lehetőségének, a teljesen netes rádióknak és a podcastoknak számos követője van, de még mindig nem voltunk tisztában azzal, hogy ez mennyire tekinthető mainstreamnek. A mostani kutatás viszont sokat elárul az adásokat aktívan hallgató előfizetőkről." Habár látszik, hogy a podcastok és az online adások nagyon is népszerűvé váltak az előfizetők körében, a legtöbb médiacég még mindig csak küszködik, hogy ebből valós bevételt generáljon. A felmérés szerint a megkérdezettek 58%-a az ingyenes vagy reklám szponzorált formátumokat hajlandó csak elfogadni. Az emberek kicsit kevesebb, mint harmada fizetni is hajlandó lenne az adásokért, csak ne legyen benne reklám.