Berta Sándor

A Facebook tehetetlen, ha a felhasználók maguk adják ki adataikat

Több mint 400 millió ember adatai és fotói jelennek meg a Facebookon. Nem könnyű ekkora információmennyiséget megfelelően kezelni, és erről főképp maguk a felhasználók tehetnek.

Az elmúlt napokban előbb Ilse Aigner német fogyasztóvédelmi miniszter, majd a Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége is élesen támadta a közösségi portált. A szervezet egyenesen a Facebook bojkottjára szólította fel az internetezőket. A bírálatokat mindkét esetben az váltotta ki, hogy az oldal meglehetősen felületesen kezeli a rábízott személyes adatokat és rendszeresen tovább adja azokat más cégeknek. A vállalat képviseletében Paul Allan menedzser reagált az elhangzott kifogásokra.

"A Facebook egy olyan platform, amely az emberek számára lehetővé teszi, hogy egymással kapcsolatba léphessenek és megoszthassák az információikat. Vagyis a Facebook nem azért van, hogy valaki bejelentkezzen és utána elbújjon. A filozófiánk az, hogy az ellenőrzés a felhasználók kezében van. Ehhez biztosítva vannak az elérhető legjobb és legpontosabb eszközök, így mindenki eldöntheti, hogy az információkat csak egy kis csoport tagjaival osztja-e meg vagy az egész világgal. A kiskorúak meghatározhatják barátaik maximális számát. Emellett korlátoztuk kapcsolatfelvételeik számát és a keresőkben való fellelhetőségüket. A Facebook egyike a világ legbiztonságosabb internetes ökorendszereinek. mivel olyan emberekre épül, akik a valódi személyazonosságukat használják. Nagyon gyorsan kideríthető, hogy valaki valóban a barátunk akar-e lenni itt vagy sem" - jelentette ki Richard Allan, a cég menedzsere.

A szakember hozzátette, hogy a korábbi adatvédelmi tesztek hamis képet festenek le. A regisztrált tagok egy jelentős része ugyanis önként oszt meg magáról sok információt. Hiába van nekik az egyik legerősebb biztonsági részlegük, ez önmagában semmit sem ér. A cég biztonsági főnöke egykor ügyészként és a PayPalnál dolgozott, s a részleg alkalmazottai közül sok különböző nyomozóhivatalok munkatársa volt. A dolgukat nehezíti azonban, hogy egyre több olyan készülék (digitális fényképezőgépek, mobiltelefonok, netbookok) kapható, amelyek mindenki számára lehetővé teszik, hogy adatokat jelentessenek meg az interneten.

"Az egyik barátom lánya férjhez ment és 24 órán belül felkerült a világhálóra az esküvő 300 fényképe, amiket 50 különböző személy töltött fel. Ez egy alapvető változás a korábbi évekhez képest. Ma mindenki fotós és lefotózott ember egyszerre. A nyilvánosságra hozott információkkal kapcsolatos felelősség a felhasználóké. Nem a Facebook az adatok forrása, hanem a látogató. Ők birtokolják a tulajdonjogokat és ők dönthetnek arról is, hogy melyik fájlt távolítják el és melyiket nem. Az egész társadalomnak meg kell tanulnia felvállalnia ezt a felelősséget. Mindannyian publikálók vagyunk és ez megváltoztatta a más emberekhez fűződő viszonyunkat" - hangsúlyozta az Oxford Internet Intézet korábbi előadója.

Allan szerint az idei esztendő mindenképpen meghatározó lesz, mivel megkezdődik a vita az új európai uniós adatvédelmi irányelvről. Az igazi feladatot a véleményszabadság és az adatvédelem közötti egyensúly megtalálása jelenti majd. A Facebook menedzsere nem igazán nyilvánított különösebben nagy jelentőséget Ilse Aigner nyílt levelének. Mint mondta a miniszter véleménye csupán egyike a kapott észrevételeknek, ennek ellenére szívesen elbeszélgetne a politikussal. Nos, a szakember kívánsága hamarosan teljesülhet is, hiszen Ilse Aigner szintén találkozót kezdeményezett a Facebook vezetőivel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bippo #4
    "A bírálatokat mindkét esetben az váltotta ki, hogy az oldal meglehetősen felületesen kezeli a rábízott személyes adatokat és rendszeresen tovább adja azokat más cégeknek."
    Engem ez a része aggaszt.
    Az egy dolog, hogy sokan kirakják magukról a világ tudtára, hogy szeretik a joghurtot. DE az, hogy a facebook ezt tematikusan összegyűjti és odaadja egy joghurtgyártó cégnek, onnantól már aggályos.
  • Amergin #3
    Ha lenne bankszámla szám meg PIN-kód rovat, sokan azt is kitöltenék
  • gyoridavid #2
    aki hülye magára vessen...
  • tmisi #1
    Majd ha visszaélnek az adataikkal, képeikkel, akkor megjön az eszük...